• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför så fet?

Jag fick uppfattningen att du upplevde det som att du var överviktig. Därav mitt ordval.

Men om du nu har en annan syn på det så grattis!
 
besök hos en kostrådgivare.

Jag kontaktade nyligen en kostrådgivare. Mest är jag intresserad av mitt blodtryck som är i överkant, speciellt för en så aktiv person (min våg har förresten pajat; istället för de aktuella procentsatserna ger den felmeddelande!)

En biavsikt var att jag ockå funderat på att byta till en annan PT t ex på lite bekvämare avstånd (nu ser jag inga skäl, längre, han är den bästa jag haft) så jag ville få inblick i det aktuella gymet, Campushallen. Det var en förfärligt betongig miljö, i jämförelse med den mycket ljusa World Class (bara de ville stänga av musiken).

Vi träffades och hon visade en site som finns på nätet, http://www.linkura.se . Där finns ett program där man kan - och jag skulle - mata in all mat och träning, med kvantiteter och klockslag och allt. Detta skulle jag göra under tre dagar. Jag fick nog efter en!

Det enda goda det hade med sig var att jag något så när mätte upp dagens distansrunda, 9,5 km, vilket enligt programmet motsvarade 664 kcal (jag har sett uppskattningen 80 kcal/km för min vikt). Men, jisses, inga alternativ stämde! Den yoghurt jag åt den dagen är mycket mager, 1%, och proteinrik, 5%. Müslin är relativt protein- och fettrik (fröer, nötter). Till lunchen dricker jag mellanmjölk, 1,5%, det alternativet hittade jag inte heller. Löpningen kunde jag föra in, men övrig aktivitet? Jag förlägger en del av styrketräningen till dessa dagar (mest rygg), inför löpningen är det omfattande uppvärmning med diverse rörlighet och hoppövningar. Jag hittade inget rimligt sätt att kvantifiera dessa aktiviteter. Så efter en enda dag meddelade jag återbud till den planerade uppföljningen.

När det gällde blodtryck hade hon redan skyllt ifrån sig på att det var vårdens sak (vilket det inte är, eftersom jag är pensionär; då ska man åldras enligt tidtabell). Och tanken slog mig då, att utom att undvika excesser avseende fett, salt och en del annat, är förmodligen det bästa att inte bekymra sig. Bekymmer och stress är inte bra för kroppen. Så jag följer min tidigare algoritm. Går jag upp så äter jag mindre, speciellt av kolhydrater, går jag ned väl lågt, äter jag lite mer. Den enda omläggning jag gjort sen i våras är annars att jag äter mycket mindre kött, desto mer av röda linser, mungbönor och laxfilé (annan fisk vet jag inte hur man tillagar). Och jag håller mig stadigt i intervallet 67-68 kg, ännu nu på hösten, vilket det är ländesen jag gjorde.
 
Nu vet jag inte hur Linkura ser ut, men det låter som en sämre version av Kaloriräknaren från Fatsecret.

Fördelen med Kaloriräknaren är att den är community-driven, så nästan "alla" livsmedel och maträtter finns. Fatsecret finns på webben men det verkar inte vara samma livsmedelsdatabas där som i appen (appen finns för både iOS och Android).

Kaloriräknaren har stöd för att lägga in träning också, där finns allt från vila via skrivbordsarbete och hushållsarbete till löpning och styrketräning.

Jag har visserligen ingen aning om ifall värdena i Kaloriräknaren är helt korrekta, men den är oerhört smidig att registrera i (och min tanke är ju att det är viktigare att man orkar registrera allt än, för orkar man inte registrera allt spelar det ju ingen roll hur korrekta värdena är). Jag testade den för att kunna visa min sambo, men istället lyckades jag gå ner 11 kg på ett halvår:)

OBS! Kaloriräknaren kan såklart även användas för viktuppgång. I kalkylen för dagsranson av kalorier kan man välja fem alternativ (har jag för mig) från Snabb viktnedgång via Behålla vikten till Snabb viktuppgång. Och det går att få siffror även över t.ex. proteinmängd och fettmängd, men där finns det inget RDI-mål.
 
Jag kan inte minnas att jag varit i den belägenheten att behöva gå ned 11 kg i vikt. Mönstret var i många år att jag höll mig kring 67 kg på sommaren, gick upp ett par kilo höst och vinter för att sen gå ned igen på våren när det blev mer av diverse aktiviteter, t ex cykling. För sådär 20 år sen började jag gå upp mer på vintern, till 72-73 kg, av skäl jag inte riktigt förstått. Så sent som hösten 2010 var jag uppe i 73. Då började jag iaf se till att äta lite mindre av det mesta. Våren 2011 träffade jag en kostrådgivare och fick impulser att ändra i min kost; då kändes det som att jag kunde äta hur mycket som helst bara jag åt rätt, jag gick stadigt ned till sådär 68 kg. Det blev med ens också roligare att handla mat.

Sanningen är kanske bara att jag med förnuftigare kost också fick bättre kontroll över min aptit.
God, mättande och näringsrik mat är t ex ett effektivt bot mot evt. sötsug. Jag äter idag till stor del vegetariskt, bönor och linser, och det är jäkligt mättande mat.

Jag håller mig nu mellan 67 och 68 kg, i själva verket tidvis under 67 och räknar naturligtvis inte kalorier nu heller. Annars tycker jag det är lite lustigt att någon kan uppskatta mitt energibehov till 2000-2500 kcal om dagen och, vad jag förstått, föreslå att rätta min diet efter detta gissevärde, när du enligt uppgift i annan tråd siktade på 2300 kcal/ för att gå ned i vikt. Jag springer
uppskattningsvis 4 mil i veckan, det är en mycket energikrävande aktivitet .Den dag jag inte kan springa längre - det blir en sorgens dag, ty ingenting kan ersätta löpning - får jag nog däremot dra ned på allt möjligt om jag inte ska plufsa till mig.

Det som irriterat mig är när folk i vården påstår att det är en naturlag att gå upp i vikt med stigande ålder; och motsvarande för det som tidigare bekymrat mig, blodtrycket. Nu har min vårdcentral en femtedels dietist, som är fullt tupptagen av diabetiker och feta barn, så (jag kan ha nämnt detta tidigare) jag har varit hänvisad till det privata. Det tog ett par försök innan jag hittade en kostrådgivare på ett stlle som mest sysslar med vattengympa. På första stället kunde man bara erbjuda nåt slags kostkontroll i grupp med ett års bindetid (!!!), betala för att vänta ett år??? Men tydligen kunde de sälja en sådan produkt.
 
Jag fick anledning att titta tillbaka på den här tråden. En del har ändrat sig sedan dess, t ex min diet. Jag äter inte längre kött utom laxfilé - om jag vore bättre på matlagning skulle jag äta även annan fet fisk. Jag har slutat med müsli och har bara nötter och fröer (plus eventuellt torkad frukt) på min yoghurt. Pasta har jag också slutat med - överlag verkar jag äta mindre idag.

Anledning till tillbakablicken är att ett företag ordnade kroppsmätning på gymmet där min PT jobbar. Det var en förfärligt detaljerad analys de kunde prestera, men på en punkt lite motsägelsefull.

Jag vägde 66.5 kg, vilket är i mitten av normalintervallet (undras hur normalt det är med normalvikt hos 69-åringar?). Jag har haft stabil vikt sedan början av förra året, mest berodende på dieten. Jag är på ungefär samma nivå som i 25-årsåldern.

Fettmassan angavs till 10,9 kg, att jämföra med normalintervallet 8,1 - 16,1, vilket låter bra.
Samtidigt var min fettprocent 17,7 att relatera till intervallet 10,0 - 20,0 (kläderna, drygt 1 kg, uppfattas tydligen av vågen som fettvävnad, vilket vi glömde bort att kompensera för just här; rätt värde borde bli 16,4). Det här går inte riktigt ihop.

Det viscerala fettet, som tydligen är det riktigt skadliga, var precis i botten av referensintervallet
(för min ålder). Midja-höftkvot var 0,82, referensintervallet är 0,80-0,90. Jag tror att det är ett bra värde.

Muskelmassan var i underkant; för benen hamnade den i mitten av referensintervallet,
för bål och armar i nederkanten av detta (alltså inte under). Det förbryllar eftersom jag tränar speciellt bål och ben och trodde mig vara rätt stark där. Men hon som uförde mätningen
hävdade att bålträning oftast handlar om uthållighet, vilket inte bygger muskler, men tydligen höjer deras kvalitet i visst avseende.

Ett tecken på bristande benstyrka är enligt uppgift att jag har dålig balans. Jag har misslyckats (minst) 5,000 gånger med en övning som alla jag testat klarar i första försöket. Kanske det är benträningen som istället behöver förbättras?

Testet kostade 495 kronor.
 
litet PS

I ngt sammanhang som jag läste om nyss nämndes BMI; jag kommer aldrig ihåg formeln så jag kollade mitt BMI på en sajt. Man knappar in längd, vikt (175 cm, just då 68 kg)
- och ålder. Då fick jagg veta mitt BMI men också min fettprocent, som var ungefär 27%, vilket vore väl högt. Det stämmer förstås föga med vad jag vet, så jag ändrade min ålder till 40 år och då blev det genast bättre. Programmet tar alltså för givet att fetthalten ökar
rätt drastiskt med stigande ålder.

Jag undrar hur mycken skada som orsakas av att man på olika håll tar vissa åldersförändringar för givna. Jag har antagligen redan citerat den sjuksköterska som vid en blodtrycksmätning 2010
kommenterade min då instabila vikt under den mörka årstiden med att "så är det ju när man blir lite äldre". Jag tror mig ha bevisat i tidigare inlägg här att det är det inte alls om man får rätt råd.

Och apropå blodtryck: i senaste numret av Aktiv Träning ges massor med kostråd för att komma till rätta med högt blodtryck. Där anges normalvärdet till 120/80 medan vården, och t o m en tilltänkt PT, menade att jag skulle vara nöjd med att ligga nära maxgränsen 140/90. Varför vägrar vården att ge dessa råd? De kunde ju lätt trycka upp kostråd som i den här artikeln. Varför förväntas man åldras efter tidtabell?

(Och hur kan en tilltänkt PT tycka att jag ska vara nöjd med att vara på gränsen till vårdfall?
Ville hon bara bli av med mig? Isåfall lyckades hon, givetvis).
 
Vilket test gjorde du gällande kroppssammansättning? Jag gissar att det var en bioimpedansmätning och med lite tur var det till och med en flerfrekvensmätare. Dessa är dock kostsamma med runt 100k i inköp men ett företag som det du nämner kan såklart ha investerat i en sådan. Sannolikt handlade det inte om BodPod (ägget) eller DEXA (väldigt osannolikt).

Det finns en hel massa värden att titta på men ska man vara krass så är det ett värde som är värt mer än de andra - FFMI eller index för den fettfria massan. Det är den i särklass starkaste faktorn för sjuklighet kopplat till kroppsammansättning. Fettprocenten har blivit det populära att titta på men där finns, oavsett vad tabeller och mätpersonal säger, inga referensvärden för någon åldergrupp.

Det stämmer att det viscerala fettet är det skadliga och vill man vara enkel kan man mäta sagitalmåttet, det vill säga bukhöjden. Midjemått stämmer hyggligt men mäter man höjden på buken vid liggande får man en mer pricksäker uppskattning av just det viscerala fettet.

Jag arbetar kliniskt med detta dagligen och jag skulle säga att de värden du nämner är högst normala till väldigt bra. Räkna på din FFMI med nedanstående formel. Ligger du över 18-18,5 kg/m2 är det mycket bra.

Vikten (kg) fettfri massa delat med längden i kvadrat (m)

Ex 75 kg/(1,89 m x 2) = FFMI
 
Jo, ungefär där ligger det. Rekommendationen (i december) var ungefär att byta ett kilo fett mot ett kilo muskler. Jag hyser ingen oro på just detta område, jag tycker det var en festlig grej att pröva, och kanske också till hjälp i kommunikationen med min PT. Mina eventuella hälsoproblem just nu är
helt andra, kanske fr a blodtrycket.