Precis så enkelt är det. Var skulle den energin annars ta vägen?
För att minska mängden kroppsfett såklart. Enda sättet att få bort kroppsfettet är att äta mindre energi än man förbrukar. Grundläggande regel för viktnedgång.
Ja, du kommer att gå ner i vikt om du inte samtidigt bygger upp motsvarande mängd muskler. Du kan liksom inte få ner mängden kroppsfett utan att "banta".
Det är inte självklart att kroppen tillgodgör sig all näring som tillförs. Är inte det en av poängerna med LCHF-dieten? Mitt eget intryck, sen jag tog itu med min diet (i andra syften) förra året, är annars att jag inte behöver hålla reda på hur mycket jag äter, utan endast vad. Det kan förstås också bero på att kostens kvalitet reglerar aptiten bättre.
Men just detta med att räkna kalorier. Troglodyte jämför med ett synnerligen teoretiskt värde för energiförbrukningen. Genom hänvisning till diverse kaloribomber tycks han härur härleda orsaken till den viktsökning som jag aldrig själv noterat. När PT:n kollade min fettprocent igår vägde han mig först, det var 67,5 varav kläderna (skor, kortbrallor, strumpor, tröja) svarade för c:a 0,6-0,7. Netto, altså, inte ens 67! Så jag har inte full kontroll nedåt!
Det enda intressanta med att räkna ut vad jag sätter i mig är förstås att jag då också vet hur mycket jag gör av med. 2000-2500 verkar iaf vara en vädligt låg gissning. Enbart för att existera lär jag göra av med 1600, normala aktiviteter under dygnets vakna timmar bidrar gissningsvis 400. En normal löpdag räknar jag med 700-1000 kcal extra, så 2700-3000 verkar inte vara en orimlig gissning, eftersom även en del
gymnastiska övningar tillkommer.
Det är 4 dar i veckan. Övriga 3 ägnar jag åt rätt omfattande styrketräning. Den tar netto kanske 1 timme, möjligen mer, så möjligen hamnar jag under 2500 dessa dagar.
Men sådana gissningar är ju fullkomligt ointressanta vid sidan om vågens besked.
Sen är det ju inte självklart att viktsökning eller viktsminskning enbart handlar om fett (eller vätska). Så jag kanske skulle ha fokuserat på de knappt 30 procenten muskelmassa. Vid en BIA-mätning förra året hävdade instruktören att jag hade 4 kg mindre muskler än snittet! Vad jag hade för mycket av kunde hon inte svara på. Att jag saknar mycket i arm- och axelstyrka vet jag, men 4 kg muskler?
Nå, fettmätningen gav ett värde på c:a 10% och då handlar det alltså om underhudsfett. Vilket fett är det som försvinner vid en viktsminskning? PT:n nöp nånstans nära armvecket, och naveln och i låret (där det var mest). Enligt hans tabeller var det ett värde i toppklass, alltid något.