• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför så fet?

Nej, jag sitter inte inne med alla svar, jag konstaterar bara att Troglodytes svar är irrelevant. Läs hans inlägg - där talas bara om vikt, inte ett ord om kroppssammansättning. Jag redogjorde i detalj för vad jag äter i hopp om att nån skulle ha idéer om vad jag ska ersätta med vad.



Annars har jag alltid fungerat enligt den enkla modellen att om jag går upp så äter jag lite mindre av något, när jag går ned gör jag tvärtom.
När min vikt började gå ned under 67 bytte jag kesomackor på hårt bröd mot riktig ost på surdegslimpa, e.d. Mindre kladdigt, om om inte annat.
 
Stoppa i dig mer protein via ägg i alla former, keso, kesella, nötter, kött osv. Jag har själv pratat med dietist när jag var tjock, inte numer, och "mackor" och mjölk stod inte jättehögt i kurs hos henne. Bara för att du går ner i vikt behöver du ju inte äta sämre utan bara öka mängden av befintlig kost.
 
Om det är så enkelt som att varje intagen kcal utöver förbrukningen leder till viktsökning

Precis så enkelt är det. Var skulle den energin annars ta vägen?

Så varför i himlens namn räkna kalorier?
För att minska mängden kroppsfett såklart. Enda sättet att få bort kroppsfettet är att äta mindre energi än man förbrukar. Grundläggande regel för viktnedgång.

Ja, du kommer att gå ner i vikt om du inte samtidigt bygger upp motsvarande mängd muskler. Du kan liksom inte få ner mängden kroppsfett utan att "banta".
 
Precis så enkelt är det. Var skulle den energin annars ta vägen?


För att minska mängden kroppsfett såklart. Enda sättet att få bort kroppsfettet är att äta mindre energi än man förbrukar. Grundläggande regel för viktnedgång.

Ja, du kommer att gå ner i vikt om du inte samtidigt bygger upp motsvarande mängd muskler. Du kan liksom inte få ner mängden kroppsfett utan att "banta".


Det är inte självklart att kroppen tillgodgör sig all näring som tillförs. Är inte det en av poängerna med LCHF-dieten? Mitt eget intryck, sen jag tog itu med min diet (i andra syften) förra året, är annars att jag inte behöver hålla reda på hur mycket jag äter, utan endast vad. Det kan förstås också bero på att kostens kvalitet reglerar aptiten bättre.

Men just detta med att räkna kalorier. Troglodyte jämför med ett synnerligen teoretiskt värde för energiförbrukningen. Genom hänvisning till diverse kaloribomber tycks han härur härleda orsaken till den viktsökning som jag aldrig själv noterat. När PT:n kollade min fettprocent igår vägde han mig först, det var 67,5 varav kläderna (skor, kortbrallor, strumpor, tröja) svarade för c:a 0,6-0,7. Netto, altså, inte ens 67! Så jag har inte full kontroll nedåt!

Det enda intressanta med att räkna ut vad jag sätter i mig är förstås att jag då också vet hur mycket jag gör av med. 2000-2500 verkar iaf vara en vädligt låg gissning. Enbart för att existera lär jag göra av med 1600, normala aktiviteter under dygnets vakna timmar bidrar gissningsvis 400. En normal löpdag räknar jag med 700-1000 kcal extra, så 2700-3000 verkar inte vara en orimlig gissning, eftersom även en del
gymnastiska övningar tillkommer.

Det är 4 dar i veckan. Övriga 3 ägnar jag åt rätt omfattande styrketräning. Den tar netto kanske 1 timme, möjligen mer, så möjligen hamnar jag under 2500 dessa dagar.

Men sådana gissningar är ju fullkomligt ointressanta vid sidan om vågens besked.

Sen är det ju inte självklart att viktsökning eller viktsminskning enbart handlar om fett (eller vätska). Så jag kanske skulle ha fokuserat på de knappt 30 procenten muskelmassa. Vid en BIA-mätning förra året hävdade instruktören att jag hade 4 kg mindre muskler än snittet! Vad jag hade för mycket av kunde hon inte svara på. Att jag saknar mycket i arm- och axelstyrka vet jag, men 4 kg muskler?

Nå, fettmätningen gav ett värde på c:a 10% och då handlar det alltså om underhudsfett. Vilket fett är det som försvinner vid en viktsminskning? PT:n nöp nånstans nära armvecket, och naveln och i låret (där det var mest). Enligt hans tabeller var det ett värde i toppklass, alltid något.
 
Ett sätt att kolla om man är överviktig är att ställa sig naken framför en spegel och hoppa upp och ner. Det som skumpar och som inte ska skumpa är övervikt.

I övrigt handlar det om man känner sig bra. Procentsatser hit och dit tycker jag är ganska oväsentligt i sammanhanget.

Men det är ju jag...
 
Ett sätt att kolla om man är överviktig är att ställa sig naken framför en spegel och hoppa upp och ner. Det som skumpar och som inte ska skumpa är övervikt.

I övrigt handlar det om man känner sig bra. Procentsatser hit och dit tycker jag är ganska oväsentligt i sammanhanget.

Men det är ju jag...

Det är nog som jag tänker också. Bra inlägg.

@camoscio
Som du tränar, med din kondition och med dina kroppsmått och din ålder, så förstår jag inte dina farhågor eller bekymmer. Du har iaf inga fysiska problem.
Hur i hela friden kan du få för dig att du är fet? Du är väl ingen tonåring med ätstörningar.

thomas
 
Stoppa i dig mer protein via ägg i alla former, keso, kesella, nötter, kött osv. Jag har själv pratat med dietist när jag var tjock, inte numer, och "mackor" och mjölk stod inte jättehögt i kurs hos henne. Bara för att du går ner i vikt behöver du ju inte äta sämre utan bara öka mängden av befintlig kost.

Jag har räknat på mitt proteinintag och fann det betryggande, c:a 2 g per kg kroppsvikt. Kött är en smula överskattat, jag äter sådant kanske 4 gånger i veckan, mest griskött; sen blir det lax 2 ggr och kanske röda linser en - det är en proteinbomb, kan jag lova! Nu finns det en konflikt mellan proteiner och kalcium, har jag hör, så jag drar mig för överdrifter. Däremot har jag halverat mitt mjölkdrickande, eftersom jag får tillräckligt med kalcium ändå, bl a genom osten. Svensk ost är saltfattigare än keso i förhållande till näringen, verkar det.
 
Det är nog som jag tänker också. Bra inlägg.

@camoscio
Som du tränar, med din kondition och med dina kroppsmått och din ålder, så förstår jag inte dina farhågor eller bekymmer. Du har iaf inga fysiska problem.
Hur i hela friden kan du få för dig att du är fet? Du är väl ingen tonåring med ätstörningar.

thomas

Nej, jag är inte bekymrad, bara förundrad att min späda lekamen härbärgerar så mycket fett. Det är väl det där osynliga fettet som tilltar med åldern, kantänka. Just nu är mitt bekymmer att hålla vikten nedåt! Kombinationen av aktivitet och måttlig aptit har fört min morgonvikt ned till 66,5 kg. Så just nu strävar jag att lägga på mig iaf 1,5 kg så jag har lite att ta av under mina stundande vandringar!

Undras hur många 67-åringar som har det problemet!
 
Träffade

en man på medicintekniska avdelningen här på Karolinska Huddinge. Han har jämfört mätningar på konsument"vågar" av "kroppsfett" med mätutrustning som riktar sig till sjukvård hälsovård etc.

Konsumentvågarna mäter egentligen fettinnehållet i nedre kroppshalvan (impedansen) medan de mer avancerade har elektroder förutom under fötterna även sådan placerade i händerna. För mätningar av förändringar hos en enskild individ räcker tydligen konsument"vågarna" bra.

Thure
 
Jag har märkt att vågen visar vansinniga värden på morgonen, t ex 45% fett. När jag ätit, varit på toa, tränat och ätit igen, visar den mer begripliga värden. I bruksanvisningen varnas för att använda vågen inom 2 timmar efter uppstigandet. Den stora skillnaden mellan morgontimmarna och resten av dygnet kunde kanske vara att tarmarna aldrig är så fulla som när man vaknar?
 
Jag kan tänka mig att när man kommer till de här nivåerna av övervikt som det ändå handlar om, så kan det helt enkelt bero på vilka gener man har. Det sätter ju faktiskt gränsen för vilka mål vi kan uppnå. Ibland får man bara acceptera de förutsättningar man har.

Dina gener kanske ger din kropp en hög fettprocent, som i ditt dagliga liv inte behövs. Men i ett annat liv med andra förutsättningar hade det kunnat vara en fördel.
 
Nu blir jag förbryllad igen. Vilka nivåer? Jag vet ingen läkare eller dietist som skulle hålla med om att 67-68 kg är övervikt när man är 175 cm lång. Mitt midjemått på morgonen är 76 cm
och min buk är platt och fast.

Jag anser att min fråga besvarats. Jag har övertygats om att 18 inte är någon särskilt hög fettprocent alls för en 67-åring. Enligt PT:ns mätningar av underhudsfettet ligger jag i toppklass för min ålder, så jag är numera rätt övertygad om att även det extra, osynliga fettet också är tämligen normalt.