• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bantning

Det som är viktigt är t.ex.effektiviteten. I det här fallet ligger den på 96 %! Är inte det NYTT?
Effektiviteten?? Vilken effektivitet? Och vadå 96%?? Vad av vad?
Det är ovanligt mycket ordbajs i den här dieten. Fast det är ju inte heller nytt.

Om du nu menar att effektiviteten är att man går ner i vikt, så gäller det allt kalorisnålt kostintag, utan undantag. Om man däremot gör avsteg från det kalorisnåla, så går man inte ner lika mycket eller inte alls. Men det kanske inte gäller med din diet? I SÅ fall är det nytt!
 
Jag gjorde ungefär som du men eftersom jag insåg att livet skulle bli jobbigt eftersom jag tycker om mat, så spädde jag på med att inte dricka kaffe, the, öl eller alkohol samt att jag slutade röka och slutade med kvinnor – det blev den tråkigaste kvarten i hela mitt liv…

Flåt…

Thomas
 
Mer mat?

Efter att ha varit överviktig i många år bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Jag köpte några böcker om GI-metoden och läste på, sedan satte jag igång. Det gick långt över förväntan. På tre månader gick jag ner 20 kilo, de följande tre månaderna, 10 till. När jag nu gått ner 30 kg tyckte jag att det räckte och ökade storleken på portionerna för att på detta sätt stoppa viktminskningen. I takt med min viktminskning hade jag även börjat motionera och gradvis ökat på motionen vartefter konditionen förbättrades. Viktminskningen stoppades och höll sig stabil någon månad. Nu till mitt problem och tillika fråga; Jag äter sunt och regelbundet, unnar mig sällan godis, bullar, kakor eller andra onyttigheter. Jag motionerar i genomsnitt 7-8 pass/ vecka bestående av löpning 5km, 5-6 ggr i veckan, samt gympa pass på friskis & svettis 2-3 ggr/ vecka. Den senaste månaden har min vikt ökat med 5-6 kilo och jag undrar varför? Jag äter inga stora portioner och rör på mig mycket, ändå går jag upp i vikt! Vad göra? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan ge mig råd så jag kan behålla den vikt som jag uppnådde genom viktminskningen?


Du verkar ha en hög aktivitetsnivå, är du säker på att du inte äter FÖR LITE? Det skulle kunna göra att din kropp ställer in sig på svält och gör allt för att lagra extra energi. Prova att äta mer.

Om du drar ner på energiintaget och rör dig mer kommer du att till en början att gå ner ordentligt i vikt precis som du gjort, men fortsätter du att ha den skillnaden mellan intagen och förbrukad energi så ställer kroppen om sig till "svält-mode" :)

En annan teori är att det har med hormonerna att göra men där är jag inte tillräckligt påläst för att komma med några idéer.
 
Skulle gissa att Foss slagit huvudet på spiken! Kroppar är ju olika men någonstans runt 1200 kalorier/dygn går "svältgränsen" för de flesta människor. Förbränningen hålls uppe med lite, men tillräckligt med mat och motion, i första hand sådan som aktiverar stora muskelgrupper. Anna
 
Testade www.dietpartner.se, de ger bra råd och kör hem kaloriberäknade matkassar med menyer till ett hyfsat pris..
1000 spänn per person och vecka! Det priset var hyfsat i överkant måste jag säga! För en familj på 5 personer blir det 20000-25000 i månaden på bara mat. Då föredrar jag nog Prins Bertils diet som består av företrädelsevis hummer och ostron, nyttiga grejer, med den lilla extra fördelen att de är goda också!
 
Jag är numera 62. Tycker om god mat, äter allsidigt och har artrit i höger fotled + psoriasis liknande hud på höger häl. Det irriterar mig.

Vad åt våra förfäder? Alltså vad vill mina gener ha för föda. Jag lever ju – det bevisar att mina förfäder inte hade helt fel matvanor eftersom jag härstammar från dom…tror jag…

Jag slutade med min invanda frukost med havregrynsgröt, några mackor, pressad apelsinsaft och kaffe och ersatte denna invanda frukost med omelett och ett paket stekt bacon, stekt i smör naturligtvis. Jag slutade med bröd, potatis osv. Ersatte lättmjölken med fet- mjölk. När jag löper kött eller köttfärs letar jag efter högsta möjliga fetthalt. Kolhydrater är förbjudet eftersom kroppen omvandlar dem till socker vilket triggar igång insulinproduktionen med allt vad det innebär.

Teorin är alltså att om du äter fet mat så behöver kroppen inte längre lagra fett = kroppen gör sig av med fett.

Jag är mätt hela dagen på min frukost, jag har inget sug efter godis. Jag känner en stor förändring. Framför allt, jag är nästan aldrig hungrig numera? Tidigare blev jag hungrig efter 3-4 timmar.
Jag har gått ned 7 kilo på 7 veckor. Artriten försvann, huden på hälen har återkommit och håller på att läka ut helt vad det verkar. Jag mår bättre, sover bättre och mindre samt är piggare, rör mig mer (från minimalt till lite).

Jag tror egentligen inte på sånt här – men det fungerar utmärkt och jag kan rekommendera andra att prova.

Det som var besvärligt var min artrit. Jag kunde nästan inte stödja alls på höger fot. Jag fick tabletter och dom hjälpte mycket bra. Glömde jag ta en tablett så kunde jag knappt gå dagen efter. Nu har jag slutat med tabletterna helt, jag kan hoppa på höger ben, vrida och vända – utan att jag får ont alls. Ta på och av byxor är inga problem, jag kan balansera på höger for och korrigera balansen – det har jag inte kunnat på fem år.
Viktminskningen var positiv men inte mitt mål. Målet var artriten, viktminskningen fick jag på köpet.

Jag har provat två gånger med att ta några smörgåsar, båda gångerna gick jag upp ett halvkilo och blev lös i magen…

Kött alltså, i alla dess former, fet-mjölk, stek i smör, ät så mycket du vill – förbli mätt länge – och gå ned i vikt. För mig funkar det.

Thomas
 
Att just den kosthållningen fungerar för dig är såklart jättekul att höra och egentligen bara att fortsätta med så länge du trivs och mår bra. Vill verkligen inte på något sätt kritisera dig med det här inlägget men tycker det är läge att reda ut lite begrepp gällande en HCLF kost.

Kosten fungerar inte på grund av det som händer i kroppen vid intag av kolhydrater som ofta säga om en lågkolhydratkost. Att kroppen omvandlar kolhydrater till socker stämmer inte riktigt då kolhydraterna redan består av sockerarter, mer eller mindre komplexa. Att det sedan skulle vara insulinet i samband med kolhydratintag som leder till att vikten inte vill gå ner är inte heller det riktigt sant då även protein stimulerar utsöndringen av insulin. Att det mättade fettet i animalier och mjölkprodukter skulle vara nyttigare än de vegetabiliska fetterna är klart osäkert och förmodligen är ett alltför högt intag av mättade fetter på längre sikt till mer skada än nytta. Undantag kan vara mjölkfetter men även där råder osäkerhet. Att t.ex. eftersträva en bättre kvot mellan omega-6 och omega-3 är förmodligen till större hälsonytta än att helt och hållet inrikta sig på att äta animaliska fetter. Kött i all ära men även kolhydrater i all ära. Kolhydrater av kvalitet bör såklart väljas före rent socker och helt näringslösa kolhydratrika livsmedel.

Att en viktminskning följer en sådan kost är till största del en effekt av att det totala energiintaget sett till hela dagen/veckan/månaden har blivit mindre. Kroppen är visserligen inte så stel att en kcal in alltid är en kcal ut men någon större skillnad gör det inte att t.ex. äta mer protein p.g.a. den lägre metabolt tillgängliga energin jämfört med kolhydrater. Äta med förnuft, röra på sig med förnuft och inte hänga upp sig på detaljer är ett koncept som skulle fungera alldeles ypperligt för vem som helst. Det bli ofta en inställning som endera helt utesluter ett livsmedel eller i stort sett bara äter det livsmedlet. Det är sällan man hör om ett mellanting, där det får plats lite av allt men i förnuftiga mängder och med förnuftig frekvens.
 
Bra att du utredde det hela mera vetenskapligt.
För mig är det enklare, orsak och verkan, artriten försvann, det är jag mycket glad över.

Jag funderade på vad björnar åt. Kött när de vaknade ur idet för de behövde få igång magen samt bygga muskler, kolhydrater innan de gick och lade sig i idet igen för att gå upp i vikt så mycket som möjligt för att överleva sömnen.

Själv tager jag mig en liten (hm) kvällswhisky…

Thomas