• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför så fet?

Antar att man skulle kunna mäta sin volym m h a ett rymligt badkar, men annars är väl det en siffra man sällan känner till.
Beträffande densiteten så är det väl tveksamt om man kommer fram till en noggrann fettprocent, eftersom det i kroppen som inte är fett även det kan ha inbördes olika proportioner.

Fast vad ska man med ett värde på fettprocenten till, med en noggrannhet på si eller så mycket?
Vad ska man relatera detta till? Troligtvis nåt slags intervall som både är en aning subjektivt och framtaget med ganska oprecisa metoder.

Om man har ett hyfsat BMI, och sen genom nån slags okulär- och kläm-besiktining, så kan man troligen få en uppfattning om huruvida man är lite dåligt musklad (dvs lite fet för sitt BMI) eller inte.

Visst kan det vara skönt med rediga siffror ibland, men jag tror det finns bättre sätt att komma fram till om man behöver göra nåt åt sin träning, diet eller annat. Risken är ju troligen överhängande att man med alla siffror bekymrar sig mer än motiverat för att nå den optimala fettprocenten, eller någon annan optimal siffra. Viktigt för välbefinnandet är nog att inte bekymra sig i onödan. (Och jag menar därmed inte att man ska strunta i allt...)
 
Nyttan

Den ultimata mätmetoden torde vara att köra en helkroppscanning med CT (datortomograf).
Att urskilja fett från övrig vävnad är trivialt i sammanhanget.

En algoritm för volymberäkning av fettinnehållet från scanningen kan inte vara särskilt svårt att ta fram. Volym och densitet ger sedan vikten av kroppsfettet.

Sannolikt finns redan möjligheten, frågan är om behovet motsvarar kostnaden för undersökningen. En CT-undersökning är avsevärt dyrare än de etablerade metoderna.

Som tidigare har påtalats i tråden, vilken relevans har kännedomen om fettinnehållet i % vad avser träningsmetod, kostintag mm?
 
Eftersom jag mer eller mindre jobbar med mätningar så kan jag ju tipsa om en av de mest grundläggande tumreglerna när det gäller mätteknik: Vad är det egentligen du mäter?

Det säkraste sättet att räkna ut andelen kroppsfett är väl att göra den densitetsmätning? D.v.s. titta på förhållandet mellan massa och volym?

Hm, förutsätter du inte nu att all fettfri substans är homogen? En vanlig klassificering är ben-muskler-vatten-fett; dock påpekade min PT att gränsdragningar är vanskliga eftersom muskler innehåller mycket vatten.

Den våg jag kontrollerades på i mars, på ett gym, var så detajerad att man undrar hur det kan vara möjligt, t ex fastställdes muskelmassan i vardera benet, aningen större i höger än i vänster ...
 
CT = datortomografi = skiktröntgen

funkar men stråldosen är inte försumbar. Skulle inte föreslå detta som rutinmetod däremot håller jag med om att det kan vara en referensmetod. Möjligen kan ultraljudsundersökning kombinerat med densitetsmätning kunna ge liknande resultat fast mera arbetskrävande.

Fettväv på olika lokaler har olika metabol relevans. Brunt fett snarast en tillgång.

Lagom fet man i sina bästa år kanske kan vara ett mål att sträva efter ;o)

Thure
 
Hm, förutsätter du inte nu att all fettfri substans är homogen?

Njäe, skelettet måste ju räknas bort också, och som du säger så måste ju vätskenivån bedömas. Men vätskenivån i kroppen lär ju påverka en impedansmätning mer än vad den påverkar densiteten, så impedansmätningen är ju i alla fall knappast bättre.
 
funkar men stråldosen är inte försumbar. Skulle inte föreslå detta som rutinmetod däremot håller jag med om att det kan vara en referensmetod. Möjligen kan ultraljudsundersökning kombinerat med densitetsmätning kunna ge liknande resultat fast mera arbetskrävande.

Fettväv på olika lokaler har olika metabol relevans. Brunt fett snarast en tillgång.

Lagom fet man i sina bästa år kanske kan vara ett mål att sträva efter ;o)

Thure

Tillbaka till mina bästa år vill jag gärna! Och ett visst fettöverskott bär jag gärna med mig på mina vandringar. Jag brukar gå ned 1-2 kg och det vore ju bra om det var fett och inte muskelmassa som förlorades.
Särskilt synligt är inte mitt kroppsfett, magen är platt, benen ser rätt muskulösa ut (fin vastus medialis skrev en sjukgymnast en gång i journalen - har något kvinna sagt så till dig?), möjligen är rumpan en smula slapp, men den ser ju inte så många.

Alltså, vad som mest intresserar mig, så mycket och så dyrt som jag äter, med god viktskontroll, är att mitt näringsintag (speciellt protein) och min träning samverkar optimalt. Kunde tycka att några procent fett borde bytas mot motsvarande muskelmassa (men som löpare vill jag inte väga mer än 68 kg)
och högst upp på överkroppen behövs en del.
 
Personligen så tycker jag att Troglodyte hade ett klockrent svar på din fråga. Om du tycker att du är fet så äter du troligen för mycket kontra din aktivitetsnivå. Skriv upp allt du äter och visa din PT som kanske har något liknande Hälsovakten, nutris.com, och kan räkna ut exakt hur mycket kalorier du får i dig. För mig funkar styrketräning och kapa ner på kolhydrater bäst för att kapa fett (inte så brydd just nu). Då förlorar man förhoppningsvis inte så mycket muskler - om du nu funderar på diet fast det här kanske är mer kontrollerat och långsiktigt. I din och även min ålder, 40, så ska man vara glad om man lyckas lägga på sig lite muskler. Ingen större risk att man blir ett muskelberg pga lite styrkepass då och då.

Jag förstår inte vad ditt inlägg har med saken att göra. Någon annan som gör det?
 
Har man en Android-telefon rekommenderar jag Kaloriräknaren från FatSecret, där finns tusentals livsmedel i databasen så det är väldigt lätt att registrera vad man äter. (Det svåra är ju att uppskatta mängden utan en våg .)

FatSecret har en webbsida också (som inte synkar med appen), men den har jag inte testat (vet inte om den finns på svenska, det gör appen i alla fall).
 
Personligen så tycker jag att Troglodyte hade ett klockrent svar på din fråga. Om du tycker att du är fet så äter du troligen för mycket kontra din aktivitetsnivå. Skriv upp allt du äter och visa din PT som kanske har något liknande Hälsovakten, nutris.com, och kan räkna ut exakt hur mycket kalorier du får i dig. För mig funkar styrketräning och kapa ner på kolhydrater bäst för att kapa fett (inte så brydd just nu). Då förlorar man förhoppningsvis inte så mycket muskler - om du nu funderar på diet fast det här kanske är mer kontrollerat och långsiktigt. I din och även min ålder, 40, så ska man vara glad om man lyckas lägga på sig lite muskler. Ingen större risk att man blir ett muskelberg pga lite styrkepass då och då.


Jag skulle tvärtom säga att det är ett fullkomligt irrelevant svar. Varför räkna kalorier? Som alltså sedan ska jämföras med Troglodytes gissning på en åtgång av 2000-2500 kcal per dygn?

Är inte det väldigt långsökt? Om det är så enkelt som att varje intagen kcal utöver förbrukningen leder till viktsökning är ju den enda rimliga gissningen att jag förbrukar lika mycket som jag sätter i mig. Min vikt håller sig nämligen - som jag påpekat - stabilt i intervallet 67-68 kg nu på våren och försommaren, Så varför i himlens namn räkna kalorier? Möjligen blir man svettig av ansträngningen, men inte fan förbränner den fett.

Det är förstås den vanliga sammanblandningen av kvantitet och kvalitet. Rimligen handlar det om kostens sammansättning och måltidernas placering i tiden. Jag tar för givet att min PT inte tittar så noga på mängden som på t ex förhållandet mellan fett, kolhydrater (som det kanske är för mycket av) och protein, i det senare fallet på när det intas under dagen. Protein, jämte kalcium, är det faktiskt det enda jag försökt beräkna.

Men nu börjar jag tro att 18-19% inte är så mycket. I ett webtest matade jag nyss in min ålder, min vikt och mn längd och fick reda på att jag har 25,5 % kroppsfett! Då har jag nog en jävllgt rymlig rumpa eller väldigt mycket dolt ("visceralt") fett!
 
Du verkar ju sitta inne på dina svar själv så låt inte mig störa. Du kan ju självklart stå still i vikt om du tappar muskler men lägger på dig fett och/eller vatten eller vice versa. Att ha en ungefärlig idé om hur mycket energi du kan stoppa i dig om du är ute efter att gå upp eller ner är ganska bra. Överkurs är att räkna ut så du får i dig energi från bra källor.