Till TS, dina värden du angett är ju helt normala, men du angav att du lagt om kosten för att reglera blodtrycket, hur ligger ditt blodtryck nu?
Är det fortfarande högt trots omläggningen av kosten?
Högt BT beror ju ofta på för mycket salt i kosten.
Att skippa produkter med socker och andra snabba kolhydrater är bra, men allt för låga intag av kolhydrater är inte heller bra, att börja oroa sig för att det finns lite kolhydrat i ärtor, bönor, morötter, nötter och liknande är onödig oro.
Alternativa proteinkällor till rött kött är ju bland annat ägg, kyckling, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, soyaprodukter, quorn, bönor.
Det finns mycket som innehåller protein, på världsbasis är ju människans största proteinkälla olika korn, alltså säd, ris, majs och liknande.
Även om du inte äter just det får du helt säkert i dig en del protein från källor du inte tänker på.
Jag tror jag får tillräckligt med protein, men man får väl se upp med vad som följer med. Efter träningen har jag tidigare tagit Gainomax och liknande, men det är ju rätt mycket socker i den produkten, så numera tar jag en Batanun-skiva (20 gram) med jordnötssmör (sockerfritt) eller periodvis Bregott och lämplig ost.
Salt tillsätter jag endast till laxfilén, en liten gnutta, jämte vit och svart peppar. Jag köpte ett paket Seltin för drygt tre år sen och det är långt ifrån slut. Så det gäller ju att se upp med det salt som följer med andra produkter. Givetvis saltar jag inte på ägg och av nötter väljer jag alltid osaltade.
De saltfällor jag är medveten om är bröd (20 gram torrt, fett bröd om dagen!), ost och keso. Jag har aldrig räknat på mängden. I helgen har jag ätit kött för första gången på länge, vildsvinsfilé,
riktigt gott, men den var ju marinerad och fan vet vad som finns i marinaden. Grönsaksbuljong - det är väl salt? Förr i tiden åt jag kasseler dagar i sträck, och en skiva ger halva dagsbehovet så det tyckte jag att jag kunde vara utan (att jag uppfyller dagsbehovet ändå betvivlar jag inte en sekund).
Mitt blodtryck har långa tider legat kring 140/80. Jag mäter numera hemma, rätt ofta för att avdramatisera. Det högre kan ibland ligga under, det undre över, dessa värden. Men enstaka
gånger har det legat så högt som 150/90.
Det irriterar mig att man i vården alltid hänvisar till maxvärdena 140/90,
och min ålder. Jag är dock hyfsat aktiv för att vara nära 70, röker inte, dricker nästan aldrig alkohol, är inte överviktig, är normalfet (vilket nog är ovanligt i min ålder!) och har visceralt fett inom rimliga gränser. Jisses, man anger visst också 94 cm som övre gräns för midjemått och redan 80 är för mig en plufsighetsgräns.
Jag dumpade för två år sen, efter en enda träff, en tilltänkt PT som också hänvisade till dessa maxgränser. Jag hade brevledes upplyst om mina höga värden. Hon mätte, det blev 140/87,
och sen skulle jag vara nöjd med det! Inga tips om kost eller träning! Varför mätte hon då?
Jag vill relatera till normalvärdena 120/80. Det lägsta övre tryck jag har haft på senare år är 122, den 1/10 2009, men det var efter narkos ...
Stress? jag slutade arbeta för idag exakt 8 år sen. Jag har alltså inte mycket att stressa upp mig för, men kan bli stressad av t ex andras beteende i trafiken. Vore jag stressad skulle jag rimligen ha hög puls, men min vilopuls är c:a 50, vilket inte är särskilt högt. När jag mäter blodtryck
(sittande) är jag numera så avspänd att pulsen stannar under 60.
Nån antydde här att jag skulle vara stressad av mina matfunderingar. Jag skulle alltså bli stressad av tankeverksamhet, nej, jag tror faktiskt inte det. Det är kul att tänka på mat, det är kul att handla, men tillagningen vill jag har så enkel det går. Steka fisken, koka bönorna, riva och hacka de grönsakar jag råkar ha hemma. Sådant som såser, panader, gratänger har jag aldrig gjort, utom kanske i skolköket för 55 år sen!