600 vintertältnätter kan jag inte skryta med. Men mina pjäxor kommer även i fortsättningen få följa med ner i säcken. Blev lite förvånad bara då jag trodde det var ”standard operating procedure”. Det var så jag blev instruerad och det var det råd som gavs i valfri publikation på den tiden.Well......
Skor i sovsäcken är väl som det mesta lite av en smaksak. Visst blir pjäxorna/kängorna torrare och varmare, men å andra sidan riskerar ju sovsäcken att bli blötare. Och dessutom tycker jag personligen att det är mycket obekvämt.
Så för egen del har jag under mina 600+ tältnätter på vintern aldrig stoppat ner någon pjäxa i sovsäcken. Fuktiga strumpor, naturligtvis. Och vid något tillfälle även en sådan där löstagbar innersko i ylle. "Ytterskalet" på kängan/pjäxan får nöja sig med att vistas i absiden. Har ytterst sällan varit några som helst problem, men i dessa tider när vädret allt oftare skiftar från plusgrader och regn/blötsnö till -20 nästa morgon är risken för blöta kängor som leder till problem högre.
Brukar då försöka trycka ner en flaska med kokhett vatten i pjäxorna när jag går och lägger mig och sen tina upp dom med hjälp av stormköket på morgonen. Är bara allt man stoppar ner i pjäxan (ullinnersko + strumpor) torrt brukar "ytterskalet" torka ganska bra under dagen om det är kallt och torrt väder ute.
Men har du kört med skor i sovsäcken sen 70-talet Bengt så lär du ju vara nöjd med den lösningen
/ Stefan
Pulkan väger 60kg, är det för mycket?
- Trådstartare Vildmarkare
- Start datum