Problem med tältval

Jag kan inte rekommendera Nammatj

Jag är själv 190 cm och jag lånade ett sådan en gång. Fint som snus är det men på tok för kort för mig. Jag låg i med fötterna där nere och jag tror att även en kortare person gör det.

Har nu ett Kaitum 3GT som jag är mycket nöjd med. Dock har jag inte provat det i hårt väder än då jag haft tur på mina strapatser hittills.

Väger väl 3,9 eller så. Men det finns ju 2GT också och då kapar man väl ett kilo kanske.

Kostar ja. Kanske finns andra bra prisvärda grejer också men inget som jag hittade när jag väl valde. Men jag gillar Hilleberg så det är svårt att övertyga mig om något annat :)

Har använt Nammatj och har nu Fjellheimen. Jämför därför dessa två.

Angående Helsport's Fjellheimen så kan jag meddela att det håller minst lika bra kvalitet som Nammatj. Nu har jag X-Trem varianten, med extra stormlinor och mattor (denna går alltså att spänna upp mycket bättre än Nammatj som jag upplever det). Bra ventilation, aldrig haft problem med kondens. Potentialen i X-trem utnyttjas knappast om man inte är ute även vintertid i dåligt väder.

Enligt mig så är Fjellheimen mer prisvärt än Nammatj, åtminstone om man väljer X-Trem. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag du får Fjellheimen billigare än Nammatj.

Använder 3 manna för två personer eftersom vi är 190 cm pjäser jag och polarna. Tältet väger ungefär 3.5 kg, vilket är ett elände att bära med sig. Men hur som helst, Fjellheimen är ett mycket bra tält - jag skulle göra om samma köp om jag behövde köpa nytt.

// Michael

Okej, men hur tror du att tältet som jag nämnde i min lista, fjellheimen ligth camp står sig då? Eller till och med Superligth varianten? För x-trem känns lite overkill för mina behöv

Okej, men hur tror du att tältet som jag nämnde i min lista, fjellheimen ligth camp står sig då? Eller till och med Superlight varianten? För x-trem känns lite overkill för mina behöv

Fjellheimen superlight hittar du mer info om i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74234
Inget tält jag skulle satsa på som sista skydd mot vädrets makter. Väljer du ett Helsport tält, se till att du får de nya DAC stängerna som Helsport införde under 2013 och inte ett äldre tält.
En annan punkt att beakta när man väljer tält är hur kraftigt golvet är i innertältet då det oftast är den detalj som slits hårdast. Har det regnat och man tvingas sätta upp tältet på blöt mark (vilket inte är ovanligt;)) är det inte kul att få swimmingpool i sovtältet - been there done it:(. Då har jag betydligt lättare att hantera lite kondens. Den läxan har lärt mig att undvika de lättaste och tunnaste vävarna i golvet. HB har dessutom servicen att för en rimligt avgift byta tältgolvet vilket inte är vanligt bland tillverkarna. Visst kan man skaffa ett footprint eller släpa med en plastskynke att lägga under tältbotten som extra skydd, men det väger också. Själv har jag ett footprint till mitt tält, men på längre vandringar lämnar jag det hemma för att spara vikt.

Jag tycker till skillnad från Jones att Nammatj 2GT fungerar även om man är 190cm lång, dock inga marginaler. GT varianter gör det något lättare att ligga ganske högt upp mot huvudgaveln vid dåligt väder, och då man kan spänna isär tältdukarna i fotändan har det gått bra för mig. Men som sagt alla har vi olika preferenser. Du själv är 184cm vilket innebär att du klarar dig med "Regular" längd på sovsäcken till skillnad från mig, vilket gör ca 15cm skillnad på sovsäckens totallängd och större marginal mot fotändan i tältet.
Kaitum är ett fint tält, dock är GT varianten ganska långt vilket kan innebära lite större svårigheter att hitta lämpliga ytor att sätta upp det på.

Val av liggunderlag

Ett av dom största argumenten mot mitt köp av kaitum 3GT var precis som smux skriver att det tar upp mycket plats och därför kan vara svårt att hitta lämplig yta på vissa ställen. Men enda gången jag tror det skulle bli problem är i skärgården. I alla fall om jag tänker på dom friluftsaktiviteter som jag brukar ägna mig åt. Och ska jag ut och paddla så brukar det ändå bli Allak som åker med eftersom det är så mycket lättare att slå upp på klippa.

Som rubriken antyder så har jag märkt att det spelar stor roll vilket liggunderlag man väljer om man är lång och inte vill ligga mot tältduken. Dom flesta tält har ju en angiven ligglängd på ca 210-230 cm. Men det är längst ner vid golvet. Och som bekant så sluttar många tält inåt ganska brant. Det gör att om jag har t ex ett exped liggunderlag så kommer jag upp mellan 7-9 cm och om man dessutom som jag har stora fötter (ca 47) så gör inte det saken lättare. Då kan det ju vara så att den längd jag kan utnyttja blir kortare än jag är lång. Så är det till viss del i mitt Allak. Men i mitt kaitum, som har raka väggar på båda ändar kan jag utnyttja alla 230 cm.

Har själv ett Exped Venus II Extreme. Älskar det och tycker de dubbla absiderna är guld värda, dock brukar jag väldigt sällan laga mat i dem.

Ska inte gå inte på varje detalj jag gillar, för listan blir lång. Men helt klart ett bra tält. Det svåraste är att välja mellan UL och Extremevarianten tycker jag, var jag gjord av pengar skulle jag skaffa båda.

Instämmer helt!

Ett mycket robust tält med smarta lösningar (UL-versionen är nog mest för 3-säsongstältning)
Lätt att sätta upp då inner- och yttertält sitter ihop. Bra utrymmen med i absiderna.
Bör tittas på innan du bestämmer dig. Sök även på Youtube där de visar grundligt dess funktioner.

/Anders

Ett av dom största argumenten mot mitt köp av kaitum 3GT var precis som smux skriver att det tar upp mycket plats och därför kan vara svårt att hitta lämplig yta på vissa ställen. Men enda gången jag tror det skulle bli problem är i skärgården. I alla fall om jag tänker på dom friluftsaktiviteter som jag brukar ägna mig åt. Och ska jag ut och paddla så brukar det ändå bli Allak som åker med eftersom det är så mycket lättare att slå upp på klippa.

Som rubriken antyder så har jag märkt att det spelar stor roll vilket liggunderlag man väljer om man är lång och inte vill ligga mot tältduken. Dom flesta tält har ju en angiven ligglängd på ca 210-230 cm. Men det är längst ner vid golvet. Och som bekant så sluttar många tält inåt ganska brant. Det gör att om jag har t ex ett exped liggunderlag så kommer jag upp mellan 7-9 cm och om man dessutom som jag har stora fötter (ca 47) så gör inte det saken lättare. Då kan det ju vara så att den längd jag kan utnyttja blir kortare än jag är lång. Så är det till viss del i mitt Allak. Men i mitt kaitum, som har raka väggar på båda ändar kan jag utnyttja alla 230 cm.

Helt rätt synpunkt angående liggunderlag. Själv kör jag ett Thermarest Prolite Plus (large) som är 38mm tjockt, tillräckligt varmt och bekvämt för mig men samtidigt ett liggunderlag som inte stjäl för mycket av bl a sitthöjden i tältet - något som jag med mina 193cm alltid behöver beakta. En kompromiss mellan utrymme och bekvämlighet som funkar bra för mig. Hade jag använt ett 9cm tjock liggunderlag hade jag inte fått lika bra plats i tältet och hade kanske resonerat annorlunda.
Det raka innertältstaket i Nammatj ger dessutom bättre utrymme när man sitter upp och rör sig i tältet än om taket sluttar redan från ingången till innertältet som på ex Nallo.

Vad gäller plats att sätta upp tältet så är det rejält stenigt i både svenska och norska fjällen, så ett tält som tar relativt liten plats att sätta upp underlättar;)

Hade jag valt ett Kaitum för två personer, hade jag nog gått ner till vanliga Kaitum 2 som känns tillräckligt stort med två separata ingångar och rejäla absider (i varje fall för mig som använt ryggåstält i många år). Nackdelen kan möjligen vara 90cm i takhöjd vid ingångarna pga av att de yttre stängerna är lite lägre, men det kompenseras av högsta takhöjd mitt i tältet. Fördelen med Kaitum 2 och dess två separata ingångar är att man kan öppna för vädring rakt igenom som inte går på andra tunneltält.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg