Vikt på tält

På en någorlunda subjektiv skala anser jag att nammatj 3 är dryga 2kg onödig vikt för ensamvandraren, men det går såklart att vandra själv med det också. Låt det inte vara ett hinder.
Om du packar resten av utrustningen klokt så blir det inte jättetungt.

Men om du kan tänka dig att lägga ut en mindre summa så går det att hyra tält.
Ett hilleberg akto väger 1,6kg. Inte jättelätt, men stabilt, tryggt och lika lätt att hantera som ditt nammatj.

Titta även i trådar om att packa lätt och minimalistiskt.
Ett riktmärke är att ryggsäcken, exklusive förbrukningsvaror, bör ligga kring 8kg.
 
Sammanfattningsvist kan man säga så här: Vill du ha ett högkvalitativt stryktåligt tält som håller i decennier med bra andrahandsvärde så köp ett Hilleberg. För ensamvandring under vintern köp Suolo eller Akto om du ska vandra i snö, för barmark de andra årstiderna köp Enan.
 
Ja, jag tänkte mer att det går kanske att ta med Nammatj 3 på första fjällvandringen, när fjällvandring ska testas och se om det är något för mig. Istället för att direkt nu köpa ett vandringstält ( vilket jag tänkte göra ). Testa och se hur det är att vandra med rygga och därefter köpa ett. Ja, Nammatj 3 är väl för tungt men kanske får gå an att ta med det på en "testvandring".
Hyra är också ett bra alternativ.

Om jag inte tältar i värsta vinterna norr om Karlstad, alltså icke Kebenekaise i januari =)=)=), så verkar det som att Hilleberg Red Label tälten kanske ändå skulle räcka , eller vad tror ni?
 
Om man ska tälta i skyddade lägen i skogen, i S Sverige på sommaren, så funkar vilken tält-jävel som helst.
 
Innar vi hade moderna fjälltält var det bästa ett 3,6 kg två manns bomullstält. Steelnylon tälten brann som fnöske och mitt annulevande 3 manna Tarfela väger ännu 3,6. Så under 1,6/per boende blir dragigt.
 
Ja, jag tänkte mer att det går kanske att ta med Nammatj 3 på första fjällvandringen

Ja det är inget problem som ska stå i vägen. Ta ditt nammatj och kör på =)

Tips för packning av tält i allmänhet, och för stora tält i synnerhet :
Ta lös innertältet varje morgon och packa det inuti ryggsäcken. Då håller du det torrt, både från regn och den kondens som finns på insidan av yttertältet.
Yttertältet packar du utanpå. Sidoficka, meshficka eller spänn fast med rem. Lätt att komma åt (går att resa enbart yttertältet om det regnar när du ska luncha) och stjäl ingen plats i ryggsäcken.
 
Har under flera år nyttjat mitt Nallo 2,4 på senare turer har det blivit mitt Akto 1,3. Allt är ju vad du trivs med. Laståsna får du alltid vara.
 
Packa din ryggsäck med det du tänker ta med dig till fjällen inklusive mat och gå på en vandringsled i närheten av där du bor under en helg. För en normal vuxen människa som ändå inte har testat ut sin utrustning under många år spelar inte något kilo hit eller dit någon roll alls. Du kanske orkar gå nån kilometer längre per dag med ett par kilo mindre i packningen men vad spelar det för roll i det stora hela... det är ju ingen hastighetstävling du ska ge dig ut på...
 
Nyss kommit hem från över 14 d i Jotenheimen med kuperad terräng och en massa övrig utr som inte kom till anv pga väder.
Hade mitt 1.5 kg Ringstind fungerade bra vid vind men ej vindstilla nära vatten eller vid mkt fukt i marken.Tog detta tällt pga stor och tung packning i övrigt men ska nog ta mitt HB unna nästa gång pga enkelheten i uppsättning och möjligt snabbt flytta runt till optimal plats trots ca 30% tyngre.
En lärdom från denna tur är inget bra att ha ska med nästa gång bl pga väljer lätt att gå turer som klassificeras som extra krävand och bli omsprungen av ´hyttefolket´tar på psyket då de ligger på max 8 kg och jag 25kg trots ca 8 kg i sk basvikt.
Alt att korta turen fö att minska på mat och batterier tex.
(turrapport kommer när man kommit ikap lite hemma)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg