Kurser och examinationer... Men hur vet man vad man ska kunna för en viss examinationsnivå? Jag som aldrig hört om paddelpasset förr har letat och försökt greppa vad de olika stegen innebär och vad det är man ska kunna, men icke en ledtråd. Det finns ett par bilder på sidan om paddelpasset på någon som kommer i full fart i en forskajak och en som står på ett ben i kajaken. Här har det nämnts "100 sätt att bära en kajak". Jaha... Är det sånt man får lära sig.. förlåt.. Som ingår i en examination? Sen är det ju det här med poängen då. Vad ska man med ett inplastat kort till om det bara är som ett slags diplom eller ett märke man tagit? Det sägs ju att passet bara ska vara ett sätt att få folk intresserade av utbildning, men det har också spekulerats i att "alla uthyrare kommer kräva passet" och då har det ju fått en funktion MER än att locka till utbildning. Om passet börjar användas som bevis på kunskapskompetens och krav på pass kommer att krävas för att hyra en kajak eller kanske få följa med på organiserade turer, kommer kajaksporten främjas eller finns det risker med det?
Det där med kompetenskrav kan ju låta jättebra för riskfyllda verksamheter, som att köra MC t.ex. som det krävs körkort för. När man tar körkortet är det flera delkurser i bl.a. säkerhet som krävs. Jättebra. OM det fungerade. Statistiken på dödsolyckor talar visst ett annat språk. Folk kör utan körkort då det har blivit grisdyrt och svårt att ta det. Det krävs dessutom högre ålder än för något annat fordonsslag att köra de lite tyngre ostrypta hojarna som dessutom kostar väldigt mycket att försäkra, så det är för många en helt omöjlig sak att ta körkortet och äga en försäkrad ostrypt hoj. Det har gjort att många idag struntar helt i körkort och försäkringar. Det var inte riktigt så man tänkte det varje gång man skärpte kraven kanske...
Jag har länge varit intresserad av långfärdsskridskor men det har fastnat i utrustningen. Ja visst, det är jättebra tänkt med ryggsäck och ombyten. Problemet har varit att jag inte haft råd att skaffa allt som behövs men fick skridskor i julklapp en gång för länge sedan. Så vad har jag gjort? Jo som många andra i min hemtrakt. Åkt ensam när man litat på isen. Minsta lilla osäkerhet om isläget har man struntat i det. Jag har inte kunnat åkt några organiserade turer, vilket ju skulle ha varit det bästa, då jag inte haft tillräckligt med utrustning för att ens FÅ följa med.
Ställer man krav, hur välmotiverade som helst, så kommer det alltid finnas de som letar en annan lösning när de inte kan eller vill uppfylla kraven. En lösning som kanske inte alls är speciellt bra.
Då är vi tillbaka till vad paddelpasset ska fylla för funktion? Är det ett diplom, ett märke eller ett kompetensbevis? Och vad ska isåfall sistnämnda kompetensbevis användas till?
Det där med kompetenskrav kan ju låta jättebra för riskfyllda verksamheter, som att köra MC t.ex. som det krävs körkort för. När man tar körkortet är det flera delkurser i bl.a. säkerhet som krävs. Jättebra. OM det fungerade. Statistiken på dödsolyckor talar visst ett annat språk. Folk kör utan körkort då det har blivit grisdyrt och svårt att ta det. Det krävs dessutom högre ålder än för något annat fordonsslag att köra de lite tyngre ostrypta hojarna som dessutom kostar väldigt mycket att försäkra, så det är för många en helt omöjlig sak att ta körkortet och äga en försäkrad ostrypt hoj. Det har gjort att många idag struntar helt i körkort och försäkringar. Det var inte riktigt så man tänkte det varje gång man skärpte kraven kanske...
Jag har länge varit intresserad av långfärdsskridskor men det har fastnat i utrustningen. Ja visst, det är jättebra tänkt med ryggsäck och ombyten. Problemet har varit att jag inte haft råd att skaffa allt som behövs men fick skridskor i julklapp en gång för länge sedan. Så vad har jag gjort? Jo som många andra i min hemtrakt. Åkt ensam när man litat på isen. Minsta lilla osäkerhet om isläget har man struntat i det. Jag har inte kunnat åkt några organiserade turer, vilket ju skulle ha varit det bästa, då jag inte haft tillräckligt med utrustning för att ens FÅ följa med.
Ställer man krav, hur välmotiverade som helst, så kommer det alltid finnas de som letar en annan lösning när de inte kan eller vill uppfylla kraven. En lösning som kanske inte alls är speciellt bra.
Då är vi tillbaka till vad paddelpasset ska fylla för funktion? Är det ett diplom, ett märke eller ett kompetensbevis? Och vad ska isåfall sistnämnda kompetensbevis användas till?