Jo det är 4-kantigt, inte bara vid första anblicken. Bra för nybörjarna är det säkert. Vi, som du klassar som "de lite äldre", har problem. Vi kan ganska mycket och har en del erfarenhet också. Vi har nog ganska ofta fastnat lite och behöver förnya oss med nya kunskaper. Vi (läs jag) kan definitivt inte allt. Jag (lika bra att skriva det rent ut) behöver lära mig mer. Men jag sätter mig inte i första klass och lär mig bära en kanot. Om 98 sätt av 100 är bra har jag bara 2 % chans att misslyckas.
Jag går gärna på kurs och lär mig något nytt. Men jag är inte intresserad av kompetensbevis. Om man är kompetent visar det sig när det är allvar. Kan jag rolla när det gäller? Kan jag navigera rätt när det verkligen behövs? Jag vill vara bättre på att läsa av en kvällshimmel för att kunna bedöma kommande väder. Här känner jag mig svag. En kurs i tolkning av moln kanske? Paddelteknik har jag redan nämnt. Säkerhet är alltid intressant. En kurs med fokus på alla sätt att ta sig ombord på kanoten skulle vara lärorik. Gruppdynamik, mycket intressant. Osv osv. Dvs dedikerade kurser för att lära sig just det man känner sig svag på eller klart odaterad.
.....
Hur ska ett paddelpass kunna öka en förståelse mellan alla oss individualister?
Näe, jag köper det inte, sorry.
mvh thomas