Packa liggunderlag

bogart; sa:
Sitter de så högt ovanför då så att de drar axelremmarna uppåt?

Ja, de sitter nästan 15 cm ovanför mina axlar. Det är ju det som är hela vitsen med toppstramarna (tycker jag i alla fall).

Jag slackar på spännena nertill på axelremmarna och sträcker upp dem med toppstramarna. Funkar PERFEKT och man har inte minsta last alls ovanpå axlarna, remmarna ligger i en fin båge 4-5 cm ovanför axeln.

bogart; sa:
Hursomhelst så har jag inga problem att avlasta axlarna med Atlasen heller, så det är inget unikt för ramsäckar.

Jag börjar misstänka att vi som sjunger mjuksäckens lov samtliga är Vulcanister (ja, Atlasiterna räknas in där)! Kanske är det helt enkelt bara vi som har tillräckligt bra säckar, som varken har nackdelar från ramsäckar eller mjuksäckar!
;)

Nordesjö; sa:
Jag börjar misstänka att vi som sjunger mjuksäckens lov samtliga är Vulcanister (ja, Atlasiterna räknas in där)! Kanske är det helt enkelt bara vi som har tillräckligt bra säckar, som varken har nackdelar från ramsäckar eller mjuksäckar!
;)
Nämen schluuuta nuu! Jag oxå och då bär jag ändå en norsk klumpeduns till ryggsäck.

/Håkan

Å jag är inte heller onöjd med min norska mjukis. Tvärtom. Stor är Storen. Skön o bra. Tycker ja.

Glöm inte...

Alla måste inte tycka lika. Det finns nödvändigtvis inte en lösning som passar alla lika bra.

Allt gammalt blir inte automatiskt dåligt för att det kommer något nytt bra.

Självklart är det inte skönt att cykla med en stor ramsäck. Inte med min 90+ mjukis heller. Visst är ramen ivägen när man reser och kan vara ömtålig som flygbagage, men det gör den inte oduglig på vandring. Självklart packar man/jag så mycket som möjligt i säcken oavsett typ av ryggsäck. Men jag tror att de flesta råkat ut för att det kan bli problem att få i allt ibland. Och då brukar det vara lättare att få fast prylarna, tex ett blött tält på ramen.

Att jag inte tycker att mjuksäckarna bara har fördelar beror inte på att jag tycker att min Lundhags V12 är dålig. Den var både prisvärd och bärsystemet passar mig. Det beror på att min Räven Gyro heller inte är så tokig som vandringssäck.

Kriga lugnt på tråden. Nu tar jag helg. Utomhus, i verkligheten, där jag ska använda min 50 l mjukissäck i ett naturreservat. Den duger, trots att den har 10 år på nacken av en utgången modell.

/Tommy

nermander; sa:
bogart; sa:
Sitter de så högt ovanför då så att de drar axelremmarna uppåt?

Ja, de sitter nästan 15 cm ovanför mina axlar. Det är ju det som är hela vitsen med toppstramarna (tycker jag i alla fall).

Jag slackar på spännena nertill på axelremmarna och sträcker upp dem med toppstramarna. Funkar PERFEKT och man har inte minsta last alls ovanpå axlarna, remmarna ligger i en fin båge 4-5 cm ovanför axeln.

Intressant, jag bär min Alaska ungefär tvärtom om jag förstått dig rätt! I början insåg jag att det blev för mycket vikt på höfterna så jag sänkte axelremmarnas fäste en steg (en tvärpinne på ramen) och kunde då få mer kraft på axlarna. Den var helt enkelt lite för lång för min rygg. Jag lyfter upp säcken så högt det går med axelremmarna, drar åt höftbältet (faktiskt ända tills det tar stopp, fortfarande smärt profil!!), sen slackar jag axelremmarna tills det ligger lite lagom på höfterna. Större delen av vikten bär jag med axlarna. Toppstropparna drar jag åt lite lagom så den ligger still. Är det brant eller balansaktsunderlag drar jag åt stropparna så hårt jag kan. Då sitter ryggan stenhårt och totalt osladdrig, även om den är halvfull.

Så länge min kroppskonstruktion är sådan att jag svettas som en gris över öppen eld om ryggen med min ramryggsäck så överlåter jag softarna till andra. Hoppas de är lika nöjda med dem som jag med min ram.

Härligt att se ram-kontra-mjuk diskussionen fortfarande har liv! :)

P

Nordesjö; sa:
bogart; sa:
Hursomhelst så har jag inga problem att avlasta axlarna med Atlasen heller, så det är inget unikt för ramsäckar.

;)

Vulcanister, är det någon typ av sekt eller?

5 sidor om hur man spänner fast ett liggunderlag???? Nu håller hela utsidan på att spåra ut ;-)
Nu när jag införskaffat en 90 liters rysk kodom kommer jag att packa liggunderlaget IN I RYGGSÄCKEN - har en såndäringa självinsugande modell av liggunderlag. Detta innebär att jag kan packa ur mina vattentäta påsar ur ryggan, bre ut liggunderlaget därinne och sova i ryggan för den är så stor. Därmed sparar jag in tältet.
Kom på att den optimala ramryggan är ju en brandkårsram för då kan man remma fast vad man vill på den. // RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-06-20 kl 23:19]

Jag borde inte lämna mitt bidrag till urspårningar av den här kalibern; men i ett försök att sätta punkt föreslår jag att alla använder kondomsäckar i fortsättningen och att de som vill - spänner fast dem på en sån där brandkårsram medan de andra stoppar ramen inuti säcken istället för tvärtom.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg