KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ?

  • Trådstartare jnmi@hotmail.com (Jono)
  • Start datum

jnmi@hotmail.com (Jono)

Gäst
Kan någon på ett logiskt och lungt sätt förklara varför man skall ha saker utanpå ryggsäcken.
Jag för min del anser att det det är idiotiskt men skulle gärna vilja veta varför folk gör det !
 
Ähum?

Om säcken är full och man fortfarande behöver ta med något?


Vassa prylar som sågar, yxor eller stegjärn?


Liggunderlag?


Snöspadar?


Extrahund till släden?


M v H,


johan
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Skrymmande last

Saker som inte får plats i säcken eller saker men behöver utan att rota runt i säcken eller saker man av andra skäl inte vill ha i.
På vintertur använder jag gärna ett renskinn som liggunderlag. Varmare får man leta efter. Detta och vanliga liggunderlag f ö, är lite skrymmande i säcken.
En snöspade och en yxa kan vara bra att ha framme. När man skall göra eld, vill man inte dra upp en yxa ur säcken med det kaos det kan ställa till med.
Om man har en spritflaska till trangiat vill man inte att den skall läcka i maten om olyckan är framme. Den sitter bra i fickan nere på sidan, fasthållen av kompresionsremmen. Om den läcket kommer det inte in i säcken.
Givetvis skall man vara restrektiv med prylar utanpå, men det viktigaste är att de inte är för tunga och att de inte dinglar. En löst dinglande kåsa skulle driva mig till vansinne, klick-klonk klick-klonk...
Den extremaste varianten av saker utanpå är att ta bort säcken från bärmesen/ramen. Då kan man bära de otympligaste prylar direkt på ramen. Mycket användbart på 40 kg gödselsäckar, havresäckar, foderautomater till sork, fällor etc.


Hälsningar
Anders Villumsen
 

Staffan

Gäst
Typ på ryggsäckar

Softpacks är trevliga att bära med, men helt värdelösa att lasta. Volymen är inte ens på större modeller tillräcklig för att få i större modeller av tält och liggunderlag. Det som saknas på marknaden är en ramsäck eller hybrid som är lätt och har bra bäregenskaper. Ska just iväg och tälta med min 100-liters soft-pack och jag våndas över packningen.....


/Staffan
 

masbut95@student.umu.se (Magnus)

Gäst
Untitled

Jag har en Klättermusen Mjölnar 100L (utan sidofickor) har inte haft några större problem att rymma både tält, liggunderlag och resterande packing i säcken. Jag måste dock erkänna att jag packat liggunderlaget utanpå säcken vid de tillfällen jag burit med mig en 10L dunk med vatten och att jag vill ha spaden tillgänglig på utsidan. Jag fördrar att om möjligt packa allt i säcken, därav stoleken på min stora säck. Det finns dock vissa risker med att bl.a. packa tältet i säcken. Om tältet är blött blir resten av packningen också blöt om inte tält säcken är av god kvalite. Efter en del byten av säckar har jag funnit softpacks i storleken 50-75l är obrukbara för mig. Antingen är de för små och jag måste packa på utsidan eller är de för stor och otympliga. Ett tänkbart alternativ för mig vore en stor ramsäck.
MvH Magnus
 

et

Gäst
Untitled

hur packar du egentligen, vad tar du med dig? 100L borde räcka.
 

Staffan

Gäst
OK, men ...

Visst, det räckte.


Men skrymmande prylar som liggunderlag, tält, stativ, sovsäck etc kan ta 50 l i volym och måste ju passa rent geometriskt ryggsäcken. Alla har t.ex inte små självuppblåsande liggunderlag och konventionella kan behövas vid vintertältning. Det finns fäder i barnfamiljer som tar stora skrymmande bördor. Även naturfotografer och andra med specialintressen som tar med sig lite udda prylar.


Softpacken är skön, räcker i allmänhet, men är inte självskriven.


/Staffan
 
Det var en gammal tråd du ryckt tag i johankse. Men ok, jag kan fylla på lite.

Isborr, kamin, skyddskåpa för kaminrör gör sig också bättre utanpå än inuti säcken.

Raskesven
 
Ämnet mår säkert bra av att diskuteras igen...

Lösa, dinglande, grejer förstår jag inte heller (de låter!)
- men väl fästa större eller otympliga delar av packningen kan mycket väl vara _fästa_ utanför själva säcken...

Själv har jag en (långskaftad) liten "scout"-yxa [Agdor] och en hopfällbar bågsåg [Portex] fastspända längs ryggsäcksramens två yttersidor (så de sitter alltså de facto utanför säcken).
Ett ev. fiskespö sitter i tunneln innanför vänster ytterficka (samma sida som bågsågen) och alltså också de facto utanför _säcken_.
Liggunderlag och tält sitter fästa på ramen (över respektive under själva säcken) och _alltihop_ täcks sedan med ett camouflagemönstrat regnskydd (om vädret och/eller omgivningen gör detta lämpligt).
Har fungerat utmärkt i över 30 år...
/Odd
[Ändrat av Polar300 2007-02-04 kl 20:26]
 

avslutad210712

Gäst
Fördelen med att packa utanpå är att man då kan köpa en något mindre ryggsäck som väger ca 100 g mindre. I och med att man tappar en del utrustningen under vandringen så minskar packningen än mer vilket ger en något behagligare vandring så länge man inte behöver det man tappat :)

Personligen packar jag ändå några saker utanpå som hundens liggunderlag(cellplast) för att det är för stort för att pressa ner i min ryggsäck och för att jag vill ha det lätt tillgängligt vid raster. Det är i princip det enda jag har fastspänt utanpå ryggsäcken. Min ryggsäck har dock en kängurupung på framsidan, dvs den sida som är längst bak i vandringsriktningen - logik..., och i den har jag numera även mitt lilla teleskopspö men jag räknar det inte till att vara packat utanpå. Om man sen räknar in det man hängt fast på axelremmarna så har jag en kameraväska med kamera och gps och sen har jag en dricksflaska i en nätytterficka. I övrigt åker allt ner i ryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.