Packa liggunderlag

avslutad210712; sa:
Den enda, icke sa nicke. Hela meningen med att vandra i fjällen är ju att få rulla ut liggunderlaget efter maten och vila ett tag. Eller har jag missat något :)

Det där med dåligt väder i fjällen tror jag är en vandringssägen.....

"Vandrings"-sägen. Fniss.

Är det vila på maten som är hela iden så behöver ni väl inte kravla upp i fjällen? Skaffa er ett sofflock istället, tänk så smidigt.

Leif...

Köp ramsäck!

Intressant att du uppmärksammar problemet med de ramlösa ryggsäckarna. Ett liggunderlag är ju lätt, jag tycker problemet är större med ett tält. På en ramsäck är det lätt, man fäster tältet på ramen, det blir lätt att öppna locket och säcken blir inte ostadig. Är tältet blött är det inte så kul att ha det i en ramlös säck. Jag tycker det är trist att det gått mode i ryggsäckar, vi borde ligga på tillverkarna så de utvecklar ramsäckarna så valmöjligheterna ökar. Många ramlösa säckar är fulla av onödiga detaljer och lösa remmar och lösningar som inte är så användbara för vanliga vandrare som inte klättrar. Jag förordar en "ren" ramsäck fösedd med hålband som ger möjlighet komplettera med olika ytterfickor. Har själv en Raven Gyro från början av 80-talet, funkar utmärkt fast den nu är rejält sliten.

bogart; sa:
Är det vila på maten som är hela iden så behöver ni väl inte kravla upp i fjällen?
"Hela idén" är att ha s k semester. Där ingår (för egen del åtminstone) aktiviteter som gör att jag får mental avspänning. Dvs ingen stress, inga möten ingen tidspress, så varför skynda vidare när man kan ta sig en liten lur? Man kommer fram till nästa tältplats lite senare, det är den enda "negativa" konsekvensen.

/Håkan

Re: Köp ramsäck!

landås (kjell landås) skrev:
Intressant att du uppmärksammar problemet med de ramlösa ryggsäckarna.

Men... det ÄR ju inget problem.
(Problemet är inte säcken utan packtekniken, PRECIS som på den gamla goda ramsäckstiden)

Jag tycker problemet är större med ett tält. På en ramsäck är det lätt, man fäster tältet på ramen, det blir lätt att öppna locket och säcken blir inte ostadig. Är tältet blött är det inte så kul att ha det i en ramlös säck.

Tältet i tältpåsen, tältpåsen i ryggan. Vad är problemet?
Jag tror att hela problemet är att många som har intern ram köper och packar säcken som om den hade extern ram (man köper en liten säck och tvingas knyta tält och sovsäck dingligt på utsidan). Säck med inre ram ska vara större.

Det säger sig självt att småremmar fästa på toppfickans översida inte är nån höjdare att fästa tält i. De är helt enkelt inte till för det.

Jag tycker det är trist att det gått mode i ryggsäckar, vi borde ligga på tillverkarna så de utvecklar ramsäckarna så valmöjligheterna ökar.

Här håller jag definitivt med. Ramsäckarna har många fördelar som många av oss gillar.
Problemet är att konsumenterna inte vill ha ramsäckar, helt enkelt.
Valfrihet vore trevligt, men vi kanske redan har gjort vårt val?

Många ramlösa säckar är fulla av onödiga detaljer och lösa remmar och lösningar som inte är så användbara för vanliga vandrare som inte klättrar.

Vilket ramsäckarna naturligtvis också skulle begåvas med om det fanns fler modeller och om de inte var rester från 70-talet allihop.
Vill du ha valfrihet kommer du naturligtvis även få högar med smäck.
[Ändrat av Nordesjö 2004-06-17 kl 10:42]

Re: Re: Köp ramsäck!

Nordesjö; sa:
[Här håller jag definitivt med. Ramsäckarna har många fördelar som många av oss gillar.
Problemet är att konsumenterna inte vill ha ramsäckar, helt enkelt.
Valfrihet vore trevligt, men vi kanske redan har gjort vårt val?

[[Ändrat av Nordesjö 2004-06-17 kl 10:42]

Har vi gjort vårt val??
Hallå, är marknadsföring att ge kunderna vad de vill ha??? Nänä, det är inte marknadsföring.

Naturligtvis finns det ett egenvärde i att utveckla produkter så att folk har "anledning" att exv. köpa 5-7 ryggsäckar under sin livstid istället för bara 2-3 - oavsett om utvecklingne leder till egentliga framsteg.

Detta talar ju förtås för att ramsäckarna kommer att få en renässans.
Själv har jag dock gjort mitt* val och bär i en Haglöfs Grönland när jag ska bära lite mera grejor (det ska till en ganska STOR softsäck för att matcha den). Till klättring och långfärdsskridsko har jag däremot softsäck, och då är den också betydligt mindre.

Fast helt klart - problem eller ej - nog är det smidigare att sätta liggunderlag osv på ramryggan än på softsäckarna...

*var och en må vara salig i sin tro...

Re: Re: Re: Köp ramsäck!

Mezzner (Anders Henriksson) skrev:Har vi gjort vårt val??
Hallå, är marknadsföring att ge kunderna vad de vill ha??? Nänä, det är inte marknadsföring.

Jag tror att folk har ett val. Sen vad valet baseras på må vara en annan sak.

Jag har i alla fall gjort mitt val, baserat på FUNKTION.
Jag har använt både ram och ramlöst, och ser ingen som helst anledning till att gå tillbaka till ram. Ingen.

Fast helt klart - problem eller ej - nog är det smidigare att sätta liggunderlag osv på ramryggan än på softsäckarna...

Nej, det tycker jag inte.
Om du inte snackar om saker som man egentligen inte har nån som helst anledning att spänna utanpå (tält, sovsäck och sånt).
Om man ska spänna saker utanpå, varför då ha en säck överhuvudtaget? Kör med Fjällrävens brandkårsram och ett gäng remmar :)

Men som sagt, det handlar naturligtvis om vanor. Men jag tycker att man ibland överdriver ramsäckens förträfflighet.

Re: Re: Re: Re: Köp ramsäck!

Men som sagt, det handlar naturligtvis om vanor. Men jag tycker att man ibland överdriver ramsäckens förträfflighet.
[/QUOTE]

Snarare sina egna prylar/märken/vanors förträfflighet (gäller även mig).

Jag har både ram och soft och tycker nog att det finns vissa för och nackdelar med båda. Däremot tycker jag att -70 och 80-talets ramsäckar undervärderas i debatterna på Utsidan. Funktionen är densamma idag som då. Bärkomfort tex handlar ju ytterst om hur individen lyckas ställa in bärsystemet/passar ihop med ryggsäcken. Vikten och priset (begagnat) är ofta överlägsna de nya alternativen. Majoriteten knallar ju trotsallt ledat.

Men i år blir det jättemjukisen eftersom det blir att ta till alla fyra upp och ner på långturen.

/Tommy

Re: Re: Re: Re: Köp ramsäck!

Nordesjö; sa:
[Jag tror att folk har ett val. Sen vad valet baseras på må vara en annan sak.

Jag har i alla fall gjort mitt val, baserat på FUNKTION.
Jag har använt både ram och ramlöst, och ser ingen som helst anledning till att gå tillbaka till ram. Ingen.

Nej, det tycker jag inte.
Om du inte snackar om saker som man egentligen inte har nån som helst anledning att spänna utanpå (tält, sovsäck och sånt).
Om man ska spänna saker utanpå, varför då ha en säck överhuvudtaget? Kör med Fjällrävens brandkårsram och ett gäng remmar :)

Det är klart att folk KAN göra ett val - det bevisas ju av att jag valt annorlunda än vad leverantörerna förväntat sig...

Sen, precis som jag skrev, så finns det ju lite olika krav beroende på vad syftet med bärandet är, varför det ena eller andra inte alltid är det bästa.

Att stoppa allt i säcken har ju åtminstone det negativa med sig att det är svårtillgängligare när allt är i samma säck, och i alla fall i någon mån travat i höjdled. Att hitta en softsäck som rymmer allt inuti, som jag kan bära i och på en Grönland lär inte bli lätt. Jag har i alla fall aldrig sett nån. Men det är klart att preferenserna är individuella. Att utgå från att utbudet baseras på någons slags opbjektiv efterfrågan tror dock inte jag. Sån't håller inte i längden... ! Men det är en vacker tanke.

:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg