Packa liggunderlag

Vika

/ G (som inte kör med något löst, vindfångande regnskydd utanpå utan med en traditionell svart sopsäck inuti.) [/QUOTE]

>> Jo jag hörde av en kompis att det kan regna på fjället men själv har jag aldrig under mina 60 år upplevt detta.

Det lutar nog åt att vika mitt liggunderlag för att inte ett berg av ryggsäck som är ute och går med min smala och märta kropp.

Det borde gå att slå en lång packrem runt hela kondomen och dessutom ha regnskyddet under detta.

Jag har konstaterat att på en softpack så är det oftast värdelöst att sätta den på topplocket (i alla fall om det sitter separata packremmar där). Detta eftersom topplocket ofta har en ficka och därmed inte sitter tajt mot säcken om den fickan inte är full. Och då svajar liggunderlaget...

Baktill fungerar väl hyffsat ur stabilitetssynpunkt (det väger ju inget) men det blir lätt otympligt tycker jag (man märker ju på bussar och pendeltåg hur bara en ryggsäck tar mer plats bakom en än vad man tror).

Att låta liggunderlaget fjädra ut inuti säcken är nog det mest praktiska ur utrymmessynpunkt, men då är det bökigt att få fram det istället....

Under säcken har nackdelen att det fastnar mer om man går i trånga passager.

Så det finns nog inget optimalt sätt:)

Stugvärmare

Ja då är vi nog på samma plan. Softpack eller kondom som jag kallar det är bäst för den som skall tågluffa eller går på stugtur ?????

Rulla ihop och stoppa inuti säcken, nemas problemas. Vid rast tar jag naturligtvis fram den lilla hopvikbara lappen som finns i benfickan. Inte tusan rullar jag ut ett helt liggunderlag och bråkar med.

Appropå Inte upplevt regn på fjället, själv har jag nästan den omvända erfarenheten så det har hänt att jag undrat vad i hel... jag pysslar med.
Medans vanligt folk minns tillbaka till den varma och soliga sommaren då de badade så mycket så är mitt minne 12 grader dimma regn snålblåst och en månadslång förkylning.

Får jag inte en solig tur snart så lägger jag ner det här.
Leif...
[Ändrat av bogart 2004-06-16 kl 15:32]

bogart; sa:
Inte tusan rullar jag ut ett helt liggunderlag och bråkar med.
Jamen... hur gör du när du vilar middag? Är jag den ende här som på fjälltur, ibland brukar ta en tupplur efter middagsmaten? Om det inte är dåligt väder och regnar (men det gör det ju inte, för det säger Tigern...).

/Håkan

2004-06-16; sa:
Men hur gör du med regnskyddet ??
Trär över som vanligt. Inga problem alls. Men mitt regnskydd är inte figursytt efter ryggan.

2004-06-16; sa:
[liggunderlag inuti ryggan] funkar säkert bra men det jag först vill ha ut på en rast är liggunderlagt.

Precis. Därför har jag alltid mitt utanpå ryggan.
Men om man har ett Thermarest eller har nån annan som kan ta fram sitt liggunderlag eller inte brukar ta fram det vid rast är det en bra lösning.

Apropå Nermanders genomgång av placeringsmöjligheter vill jag bara ha sagt att om man har ett rättvikt (platt) Z-rest på "baksidan" är det inte i vägen ett dugg ens på pendeltåg och bussar. Hela ryggan blir ett mycket bra packet i jämförelse med om jag skulle sätta underlaget på toppen eller under botten. Det blir helt enkelt en del av ryggan.
(Kolla på bilden på min profil, en snygg och tajt rygga :))

Men det spelar ingen roll eftersom jag ju ändå inte skulle vara så hänsysnlös att jag hade ryggan på mig inuti ett fordon. ;)

Det FINNS alltså ett optimalt sätt. Nämligen mitt.
(För övrigt en generell regel)

Med ett z-rest på ryggans baksida är underlaget utlagt på backen ungefär samtidigt som ryggan är av. No fippel.
[Ändrat av Nordesjö 2004-06-16 kl 15:46]

Det går att få en större bild i mitt fotoalbum, med sämre skärpa;-) Stort A för din intuition om vandrarstaven Tämjarn:)

Raskesven

När jag körde med Karrimat

Innan jag gick över till självuppblåsande liggunderlag så använde jag Karrimat, deras tjockaste, vilket jag rullade ihop och bar fäst på sidan av min Karrimor softpack fäst tillsammans med kompritionsremmarna. Det fungerade utmärkt, det funkar även utmärkt med att ha det självuppblåsande där på färden.

avslutad210712

Gäst
Håkan K; sa:
[Jamen... hur gör du när du vilar middag? Är jag den ende här som på fjälltur, ibland brukar ta en tupplur efter middagsmaten? Om det inte är dåligt väder och regnar (men det gör det ju inte, för det säger Tigern...).
/Håkan

Den enda, icke sa nicke. Hela meningen med att vandra i fjällen är ju att få rulla ut liggunderlaget efter maten och vila ett tag. Eller har jag missat något :)

Det där med dåligt väder i fjällen tror jag är en vandringssägen.....

avslutad210712; sa:
Hela meningen med att vandra i fjällen är ju att få rulla ut liggunderlaget efter maten och vila ett tag.

Det där med dåligt väder i fjällen tror jag är en vandringssägen.....

Vad ska du ha ett liggunderlag till om det är bra väder? Det är ju skönare att bara sträcka ut i ljungen än på ett lager plast.

(Fast jag håller med. Egentligen)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg