Trodde softshell var vindtäta? Såg igår när vi tittade efter jackor för längdåkning att de flesta verkade vara i softshell material och inte som för några år sen vindtäta fram men inte bak. Enkla vindjackor hittade jag inte ens. Tyckte de flesta var alldeles för dyra också.Hejsan,
Får väl då vara lite motvalls och slå ett slag för softshell-jackan . Köpte en Klättermusen Mithril softshell jacka för snart 30 år sedan och den har varit med på varenda vintertur jag gjort sedan dess, inklusive en stor mängd toppturer. Det bör dock påpekas att min gamla Mithril-jacka är mycket mindre vindtät än vad den modellen är nu för tiden.
Som jag ser det fyller en Softshell jacka med "lagom" vindtäthet två funktioner:
För det första är det ett perfekt plagg när man skidar eller går i typiskt fjällväder, dvs en del vind och ingen nederbörd. Fyller då exakt samma funktion som en tunn fleece + tunn vindjacka i ett och samma plagg. Man slipper att bli överhettad, vilket för min del sker efter 10 minuter i skaljacka, men får lite skydd mot vinden. På vinter/sen höst turer är min erfarenhet att detta gäller typ 60-70% av tiden och på topptur ännu mer då i alla fall jag sällan ger mig ut på topptur i dåligt väder.
Och sen när det blir riktigt dåligt väder så fungerar den perfekt som extra lager under skaljackan, istället för att släpa med sig en fleece eller tjockare ulltröja.
/ Stefan
Kläder som är lite vindtäta som därför andas bra kan vara en bra ide.
Mitt uppsätt för toppturer är längdbyxor med tätt front eller goretex byxor, både oftast med tights under, syntet underställ på överkroppen av olika varianter/lager, vindjacka, tunn och lätt regnjacka och tyna regn byxor och en dunjacka.
Så har jag på mig det som passar där och då och har resten i säcken. Fungerar bra, är lätt och tar liten plats.
På bena brukar det inte vara något problem med vad som kan anses vara för mycket kläder. På överkroppen är för mycket ingen bra ide.