Val av jackor för flera dagars topptur

Hejsan,

Får väl då vara lite motvalls och slå ett slag för softshell-jackan :) . Köpte en Klättermusen Mithril softshell jacka för snart 30 år sedan och den har varit med på varenda vintertur jag gjort sedan dess, inklusive en stor mängd toppturer. Det bör dock påpekas att min gamla Mithril-jacka är mycket mindre vindtät än vad den modellen är nu för tiden.

Som jag ser det fyller en Softshell jacka med "lagom" vindtäthet två funktioner:

För det första är det ett perfekt plagg när man skidar eller går i typiskt fjällväder, dvs en del vind och ingen nederbörd. Fyller då exakt samma funktion som en tunn fleece + tunn vindjacka i ett och samma plagg. Man slipper att bli överhettad, vilket för min del sker efter 10 minuter i skaljacka, men får lite skydd mot vinden. På vinter/sen höst turer är min erfarenhet att detta gäller typ 60-70% av tiden och på topptur ännu mer då i alla fall jag sällan ger mig ut på topptur i dåligt väder.

Och sen när det blir riktigt dåligt väder så fungerar den perfekt som extra lager under skaljackan, istället för att släpa med sig en fleece eller tjockare ulltröja.

/ Stefan
Trodde softshell var vindtäta? Såg igår när vi tittade efter jackor för längdåkning att de flesta verkade vara i softshell material och inte som för några år sen vindtäta fram men inte bak. Enkla vindjackor hittade jag inte ens. Tyckte de flesta var alldeles för dyra också.

Kläder som är lite vindtäta som därför andas bra kan vara en bra ide.

Mitt uppsätt för toppturer är längdbyxor med tätt front eller goretex byxor, både oftast med tights under, syntet underställ på överkroppen av olika varianter/lager, vindjacka, tunn och lätt regnjacka och tyna regn byxor och en dunjacka.

Så har jag på mig det som passar där och då och har resten i säcken. Fungerar bra, är lätt och tar liten plats.

På bena brukar det inte vara något problem med vad som kan anses vara för mycket kläder. På överkroppen är för mycket ingen bra ide.

Hejsan,

Jo vad som kallas för softshell är onekligen lite av en djungel. Jag kan dock konstatera att det med tiden blivit vanligare med mer vindtäta "softshell" plagg. Min killgissning är att man noterat att de flesta jackorna används på promenad på stan - typ - och att de flesta därför föredrar ett mer vindtätt = varmare plagg.

Min personliga metod att avgöra om ett plagg är lagom vindtätt är att försöka andas in genom tyget. Ett bra softshell plagg ska då ge ganska rejält med motstånd, men definitivt gå att andas genom om man tar i lite. Ett vind/regn plagg är däremot näst intill omöjligt att andas genom.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Ringblom Underleverantörer till flera märken Utrustning allmänt 31
pajaflow Packa för flera olika saker Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg