Packa liggunderlag

avslutad210712

Gäst
Har i år bytt ut min gamla fjällräven ramrygga mot en "kondom". Det första jag prövade var att fästa liggunderlaget i remmarna på toppen och insåg första gången jag öppnade locket att det var en dålig ide. Sedan svor jag ve och förbannelse över att det var så svårt att fästa saker utanpå. Men precis som en riktig kondom så fungerar en kondom-ryggsäck bäst om man har det som skall skyddas invändigt. Som tur är köpte jag en stor och nu när jag provpackar inför första riktiga turen så inser jag att jag får plats med allt invändigt utom liggunderlaget. Och det fäster jag vertikalt utanpå på baksidan (dvs det alla andra kallar framsidan) och det fungerar hur bra som helst.

Finns både fördelar och nackdelar med båda typerna. Några snabba synpunkter från min sida är att en ramrygga (nog) är bättre om man skall bära extremt tungt eller måste kunna fästa en massa saker utanpå. Ventilationen mot ryggen torde nog vara bättre också eftersom ryggan kommer ur en bit. Och pga att ryggan kommer ut en bit tycker i alla fall jag att balansen blir sämre när man går i brant terräng. En annan nackdel med en soft-rygga (fin svenska...) är att om man inte fyller den kan den kännas lite sladdrig om man inte lyckas komprimera den ordentligt.

Så den optimala ryggan finns nog inte om man skall ta hänsyn till alla faktorer. Och det är en jäkla tur så man kan förklara för sin sambo varför man skall köpa en till rygga för just det där speciella behovet två gånger per år *L*.

avslutad210712; sa:
Några snabba synpunkter från min sida är att en ramrygga (nog) är bättre om man skall bära extremt tungt eller måste kunna fästa en massa saker utanpå. Ventilationen mot ryggen torde nog vara bättre också eftersom ryggan kommer ur en bit.

För mig som inte har några maffiga ryggmuskler utan en ryggrad som "sticker ut" lite grann från ryggen är det också väldigt trevligt att slippa tryck mitt på ryggen (där de flesta soft-säckar trycker ganska hårt).

Jag är också mycket för att använda toppstramarna för att få bort lasten från axlarna, men softsäckar har oftast alldeles för mjuk ram för att det skall funka bra (de böjer sig som en banan eller trycks ihop på höjden).

nermander; sa:
För mig som inte har några maffiga ryggmuskler utan en ryggrad som "sticker ut" lite grann från ryggen är det också väldigt trevligt att slippa tryck mitt på ryggen (där de flesta soft-säckar trycker ganska hårt).

Men då har jag svaret på hur du ska packa liggunderlaget på din softpack, nämligen bakom ryggen! Vill du vara extra UL strunar du i softpacken helt och rullar bara in grejorna i liggunderlaget som du spänner fast på ryggen med de remmar som finns till hands!

;)

/ G

tigertamjaren; sa:
Men då har jag svaret på hur du ska packa liggunderlaget på din softpack, nämligen bakom ryggen!

I min framtida plan att UL-strippa min Vulcan helt och hållet (ersätta själva säcken med stor vattentät packsäck) finns alternativet att också rycka ur aluminiumramen och låta mitt Z-rest vara stadga.

Då blir det nog mjukt och skönt mot ryggen också.

Den optimala ryggan

===================================================

Så den optimala ryggan finns nog inte om man skall ta hänsyn till alla faktorer. Och det är en jäkla tur så man kan förklara för sin sambo varför man skall köpa en till rygga för just det där speciella behovet två gånger per år *L*. [/QUOTE]
====================================================

Så då är vi där igen markandskrafter !!!
En ramryggsäck är mer flexibel och passar för helgturen och långturen. Häng bara lite mer utanpå så är det ok.

Marknasförarna har fått oss att köpa kondomer som gör att vi måste äga flera storlekar av ryggsäckar. (Äger själv en kondom)

Min lösning blev regnskygg först.
Utanpå detta liggunderlagen vikt i 3 delar med remmar runt hela skiten. Fungerar så jag ska sluta gnälla.

Go tur fjället väntar

Re: Den optimala ryggan

2004-06-16; sa:
Så då är vi där igen markandskrafter !!!
En ramryggsäck är mer flexibel och passar för helgturen och långturen. Häng bara lite mer utanpå så är det ok.

Go tur fjället väntar

va?!? vaddå ramsäck mer flexibel, skojar ni.. stick iväg på en långresa till himalya så ska vi se hur flexibel ramryggan är på flyget och på bussarna.. Näää, det e just flexibiliteten som gjort att mjukryggan vunnit mark, den fungera i alla lägen!! kanske inte alltid optimalt med dock väl i alla lägen.. ramryggan får man vid flera tillfällen dock lämna hemma.. Enda anledningen till att ha ramrygga är om man bär tungt och det e ju korkat, bättre och bära lätt!! på vintern så drar man pulka och bär ännu mindre i ryggan! liggunderlaget lägger jag mellanryggan och sopsäcken..

Hejhopp

Re: Den optimala ryggan

2004-06-16; sa:

Marknasförarna har fått oss att köpa kondomer som gör att vi måste äga flera storlekar av ryggsäckar.

Ja, en Haglöfs Alaska är ju en ypperlig cykelrygga. ;)

Den där magiska egenskapen hos ramsäckar har i alla fall inte jag upptäckt.
Min "kondom" funkar lika bra för helgturen som för långturen.
Att jag sen kompletterar med en liten 30-liters för vardagsbruk är mer av estetiska skäl.

Apropå de onda marknadsförarna är det ändå vi som gör valet. Vi är en marknadskraft. Om inte folk vore så jäkla tama skulle det naturligtvis inte finnas så mycket skräp.
Det är nämligen bra mycket billigare för de onda marknadskrafterna att sälja vad folk vill ha än att påverka folk att välja saker de egentligen inte vill ha.

Det handlar om att ta tillbaka makten istället för att sitta och glo på tv hela dagarna. :)

nermander; sa:

Då kanske du borde kika på en Atlas eller Vulcan, där består delen mot ryggen av två stoppade rader med ett litet avstånd emellan. Själva kotraden klarar sig därmed fint utan tryck från säcken.

Leif...

avslutad210712

Gäst
Hade väl inget emot min gamla ram-rygga förutom att axelremmarna var för dåligt stoppade vilket gjorde ajaj. Höftbältet (eller kanske det heter avbärarbältet) fungerade inte så bra eftersom låsningen gled upp hela tiden vilket var ett jäkla bökande. Kollade upp vad nya axelremmar och höftbälte skulle kosta att köpa vilket inte tilltalade mig. I samma veva började jag söka en ryggsäck till min sambo och ramlade över en rea vilket gjorde att jag köpte en ny mjukis åt mig själv också. Har alltid varit förespråkare för ramsäckar men har nog börjat vela lite. Har inte mer än prövat min nya säck under några kortare svängar för att justera in den med last. Efter sommaren kan jag uttala mig mer säkert men det lutar nog att jag blivit en mjukis. Dessutom har jag gått med i klubben som förespråkar lätt packning i så stor mån som möjligt och då anser jag det ännu mer motiverat med en mjuk säck. De dagar när vandringskompisarna får lyfta på säcken är definitivt förbi.

En annan bra sak med de flesta mjuka säckar (kanske ramsäckarna idag också) är att rygglängden oftast går att justera. Min sambo hade annars fått problem att hitta någon säck alls att bära med eftersom hon bara är 155 cm lång.

bogart; sa:
Då kanske du borde kika på en Atlas eller Vulcan, där består delen mot ryggen av två stoppade rader med ett litet avstånd emellan. Själva kotraden klarar sig därmed fint utan tryck från säcken.

Det löser inte problemet med att hela säcken bågnar om man sträcker axelremmarna med toppstramarna. När jag bär min Alaska kan jag utan problem lägga ett ägg ovanpå vardera axeln. Det finns ingen tyngd där, all tyngd ligger på höftbältet, axelremmarna tillsammans med toppstramare och bröstrem är bara till för att hindra säcken från att tippa bakåt.

nermander; sa:
När jag bär min Alaska kan jag utan problem lägga ett ägg ovanpå vardera axeln.
Varför skulle man få för sig att lägga ägg på axlarna när man bär ryggsäck? (Jag skulle iofs kunna göra det på min Bergans Alpinist)

/Håkan

nermander; sa:
Det löser inte problemet med att hela säcken bågnar om man sträcker axelremmarna med toppstramarna. När jag bär min Alaska kan jag utan problem lägga ett ägg ovanpå vardera axeln. Det finns ingen tyngd där, all tyngd ligger på höftbältet, axelremmarna tillsammans med toppstramare och bröstrem är bara till för att hindra säcken från att tippa bakåt.

ok, nog för att mycket surras utanför säcken på en ramrygga men att lägga äggen under axelremmarna... :)
Men allvarligt så låter det knepigt att avlasta axelremmarna genom att sträcka toppstramarna, hur går det till? Sitter de så högt ovanför då så att de drar axelremmarna uppåt? Hursomhelst så har jag inga problem att avlasta axlarna med Atlasen heller, så det är inget unikt för ramsäckar.

Leif...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg