Om att utsätta sej själv för uppenbar fara

Mezzner; sa:
Av ditt osedvanligt omogna inlägg inser jag att du har många år att ändra dig på innan du är 40.

Dock kommer det åren att gå avsevärt snabbare än du tror och då kommer du sannolikt att flytta fram gränsen för när det är lagom att dö.

Den vanligaste uppfattningen bland människor, oavsett ålder, är nog att det inte är dags att dö riktigt ännu.

Mezzner, 40+ och för ung för att bli gammal
Men kom igen nu. Det var precis detta jag ville komma fram till. Att man gör olika bedömningar av vilka risker som är värda att ta beroende på ålder och "setting". Varför är det ffa män i 18-25-årsåldern som kör ihjäl sig med bilar? För att de fattat när det är värt att ta risker eller för att de tar onödiga risker? De risker som en expedition innebär kanske känns värda att ta för en tjugoåring men inte för en fyrtioåring. Därmed inte sagt att livet är slut efter fyrti! Jag har inte uppmanat andra att knarka ihjäl sig efter fyrtistrecket, bara tagit upp det som en tillspetsad parallell till beteendet att ta stora risker för att "uppleva saker". Knark sägs ju ge en sjuhelsikes upplevelse, säker bra mycket bättre än tunn luft och adrenalinpåslag (säger en som inget vet).

Nog vet jag också att jag kommer att bli äldre och klokare, men ibland måste man vända på saker för att få perspektiv. Själv tycker jag det är korkat att utsätta sig och andra för stora risker. Det tyder på att man missat de många andra sätten att leva livet på och uppleva saker, som inte innefattar livsfara. Det får jag tycka öppet, för alla får tycka och göra som de vill utan att ta ansvar för något. Eller? Ingen har hittills varit beredd att diskutera vilket ansvar man har som extremäventyrare? Har man inget ansvar mot de som tar efter? Har inte Jackass-gänget NÅGOT ansvar för de tusentals kids som försöker hoppa från hustak, äta bajs eller åka skateboard på styltor?

Jag är för ett sprutbytessystem enligt holländsk modell: Alla som påstår att de gör saker för "adrenalinkicken", kan komma till valfri mottagning och kvittera ut en steril 0,3mg-spruta med adrenalin. Sedan kan de skjuta adrenalin "helt rent", utan räddningspådrag, trasiga anhöriga eller galna efterföljare!

Räven:
Jag tog inte dig på allvar och utgår ifrån att du inte tog mig på allvar.

Men jag tror att det inte så mycket handlar om att bli klokare, utan att man alltid kan bagatellisera kostnader om de ligger långt fram i tiden och ska diskonteras till nuet. Äsch, jag menar att man alltid tycker att det går bra att t ex dö lite senare mot att man får ha de desto bättre för stunden. Fast det är svårt att säga att man verkligen kommit till den punkt då man verkligen lika gärna kan dö. Man vill alltid leva lite till.

Sen är detta förstås ganska olika starkt från individ till individ.

Och det finns dessutom de som faktiskt kommit fram till att de levt klart.

Men det är väl undantagen som bekräftar reglerna...

öringen; sa:
Jokk; sa:
Om man inte kan förstå varför man tex vill bestiga Mount Everest kommer man inte förstå det svar man får heller om man skulle fråga varför.

Hur menar du då? Att om jag inte förstår varför du vill bestiga Everest, så är jag per definition dum, eller?

hehe...nej det menar jag inte. Jag menar bara att om man inte kan sätta sig in i en persons känslor för att, ex, bestiga Everest, och "förstå" (känna) varför han/hon vill detta är det inte säkert att man uppfattar svaret man får som ett svar på varför. Det är inte heller säkert att man får ett tydligt svar på frågan. Jag själv känner en dragning till bergen men har svårt att sätta ord på exakt varför.

Kanske en underlig jämförelse men har ändå en poäng:

Varför blir man kär?

Jag vet inte jag, men var och en av oss kan ju välja vad vi fyller våra liv med. Det finns ju de som inget hellre vill än att kuska runt i berg, över öppna hav, trilskas med pulkor på tillfrusna fjärdar i arktis osv, medan andra nöjer sig med att i hemmets trygga härd beskåda de förstnämndas äventyr på teve. Gillar man att sitta i en soffa livet ut så varför inte?

Personligen, nyligen 40+ som jag är, börjar jag allt mer förstå de som medvetet tar risker, inte för att de vill ta livet av sig, utan för att de vill leva så mycket de bara kan.

Val och tro

Alla livsavgörande val vi gör, frivilligt och inför situationen som vi blivit försatta i av oss själva eller andra, gör vi för att vi tror att vi har en väg ut genom vårt val.
De som lyckas fortsätter och de som fallerar kanske fortsätter efter nya förutsättningar, eller faller i aktionen. Allt beror på situationen.
När man själv utsätter sig för nära val utsätter man också sina nära och kära för dem.
På flera militära FN missioner jag varit börjar man checkin proceduren med att skriva, närmast anhöriga samt sitt testamente. Det brukar fungera väl och några ber att få åka hem igen... Kanhända något för extremsportare att ta efter.
Problem kan givetvis uppstå även om målet är idialitet, svenskarna som slogs med Hitler är bara ett exempel.
Modernare exempel är unga män och kvinnor som söker upplevelser som livvakt och upptäcker att de under tiden blivit illigala kombatanter....
Jag ogillar äventyrs- attributen eftersom bara ordet visar att det var si och så med förberedelserna från början. En bra verksamhet är genomtänkt, ända hem, och om än svår och trång, genomförbar och kom ihåg att alla missioner avslutas med att skriva ner erfarenheterna, i lugn och ro. Fullfölj, ända hem.
Bland det allra farligaste vi gör är att förälska oss, men så härligt det är, unnar jag alla den kicken.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-20 kl 11:48]

Hej!

Jag håller med trådstartaren i mycket, trots att han här på forumet kämpar i motvind. Visst inser alla att det inte går att sätta gränser för vad som är farligt eller inte, men för mig känns det som att det sunda förnuftet är satt på undantag om man läser diskussionerna. Vissa prestationer är förknippade med trolig död,

Inför många extrema expeditioner byggs stämningen upp via intervjuer i media. Äventyraren berättar om sina rigorösa förbredelser (som han gjort för att trippen är farlig), vilka enorma säkerhetsarrangemang som vidtagits (eftersom trippen är farlig), hur mycket den dyra försäkringen kostade (eftersom trippen är farlig), hur avancerad utrustning som packats (eftersom den farliga turen kräver det), o s v...

Stämningen byggs upp och det som gör trippen intressant i almmänhetens ögon är just faran. Och så går något snett. Jaa... det ÄR ju farligt, blir någon förvånad? Allt går ut på att det ÄR farligt, annars skulle ingen komma på idén.

Går det att åka pulka från en luftballong? Nej, säger sunda förnuftet, men någon adrenalin-junkie kanske vill testa gränserna...

Hur vet du när du hittat gränsen?

//Anders

Ett sätt är ju förstås att låta andra testa gränserna och själv hålla sig på behörigt avstånd.

Om andra visar var gränserna går så är det ju i alla fall möjligt att i någon mån definiera ett "behörigt avstånd".

andersmossing; sa:
Jag håller med trådstartaren i mycket, trots att han här på forumet kämpar i motvind.
Jag håller inte med trådstartaren i ett avseende; man kan inte förenkla kring drivkrafterna som krävs för att anta "dessa utmaningar".

Jag kan rent allmänt hålla med om att det verkar dumt att riskera livet. Men å andra sidan tycker jag att många av oss blundar för de risker vi tar i vardagen. Och för mig inte är alls orimligt att någon vill "riskera livet" för något.

Jag kan hålla med om att det hela förstärks av media (men media är inte en ny företeelse) men i mina ögon handlar det inte om "hönan eller ägget". Vilja till utmaningen kommer först!

andersmossing; sa:
...men för mig känns det som att det sunda förnuftet är satt på undantag om man läser diskussionerna. Vissa prestationer är förknippade med trolig död...
Javisst! Men jag har ingen större anledning att tycka att människosläktet i stort beter sig som att det är "sunda förnuftet" som styr.

Mode? Politik? Kärlek? Familjefejder? Konsumption? Tv-utbudet? Vår roll eller vårt agerande relativt tredje världen? Det är ju knappast så att det flödar av sunt förnuft i vår vardag heller.

Tänker jag ödmjukt...

(Som mest funderar över om vi var färre som pysslade med att vilja möta döden i dessa "påhittade" sammanhang när vi i högre grad var jobbade för "överlevnad" i vardagen. Kanske av flera olika skäl.)

olle11; sa:
Jag kan rent allmänt hålla med om att det verkar dumt att riskera livet. Men å andra sidan tycker jag att många av oss blundar för de risker vi tar i vardagen. Och för mig inte är alls orimligt att någon vill "riskera livet" för något.

Där är vi överens. Man ska inte luras att tror att en aktivitet är farlig bara för att den är ovanlig, eller tvärtom, att den är ofarlig bara för att den är vanlig.

Javisst! Men jag har ingen större anledning att tycka att människosläktet i stort beter sig som att det är "sunda förnuftet" som styr.

Mode? Politik? Kärlek? Familjefejder? Konsumption? Tv-utbudet? Vår roll eller vårt agerande relativt tredje världen? Det är ju knappast så att det flödar av sunt förnuft i vår vardag heller.

En rationell, förnuftig värld vore trist, onekligen, liksom utan mening... Människan är ingen maskin.

Många av de saker som du nämner tillhör komplicerade samhällsföreteelser där individens roll ofta är underordnad och omedveten. Äventyrarens sökande av fara är aktiv och medveten och han får troligen kämpa för att nå faran. Jag menar inte att extrema semestrar förbjudas. Jag tycker bara, för egen del, att det är konstigt med folk som ger sig i kast med saker med saker som så uppenbart innebär fara för liv och lem. Och varför är det så känsligt att ifrågasätta deras val? Är det för att många har dem som sina hjältar?

Nåja, vi är väl alla olika funtade. Om Gud finns, vill och är god så kanske det går... (som en vän säger)

//Anders

andersmossing; sa:
Och varför är det så känsligt att ifrågasätta deras val? Är det för att många har dem som sina hjältar?
Borde kanske egentligen inte vara känsligt. Men jag känner att det hela har att göra med ett värderande; "du är annorlunda - du har/gör fel". Det ÄR ju svårt att gå i någon annans mokasiner. Man känner sina egna tankar och i bästa fall även sina egna känslor. Det är lättare att döma än att lyssna.

andersmossing; sa:
Nåja, vi är väl alla olika funtade.
Jepp. Och det är ju KUL! Och lite svårt och jobbigt ibland när olikheterna eller referensramarna blir "alltför" olika.

andersmossing; sa:
Om Gud finns, vill och är god så kanske det går...
Hörde jag någon tänka högt om teodiceproblemet?
Och; vad är det som kanske går om det nu skulle vara så väl anordnat? ;-)

andersmossing; sa:
Äventyrarens sökande av fara är aktiv och medveten och han får troligen kämpa för att nå faran.
Fast jag tänker inte så. Han får kämpa för att nå upplevelsen och/eller sitt mål, faran är en mer eller mindre tydlig del av upplevelsen/målet. Men den kommer mer med på köpet. Så ser jag det.

Och sen tror jag inte det är så där otroligt aktivt eller medvetet alla gånger... Det är nog bara när det bränt till ordentligt som man verkligen fattar hur jävla nära det är/var.

(Jag har haft mardrömmar och mentala hinder efter otur/dumheter.)

(Även till dig; ISBN 9153425669)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg