I övrigt håller jag med flera skribenter om att du inte ska stirra dig blind på saker som heter något med "frilufts". Hur urban du än är, så äger du väl några lediga plagg som du inte är så rädd om - vad cyklar du i, t ex? Och du har väl
någon varm, stickad tröja? Börja där och köp nytt först
efter att du börjat ge dig ut lite. Då vet du genast bättre vad du trivs med eller ev. behöver ändra på/komplettera. Mina första bergsturer gjorde jag i jeans, tisha, ulltröja, päronrygga, plastfolieponcho och s.k. "tennisskor" av tyg
. Idag har jag några få dyra saker, där det handlar om huvudsakligen säkerhet (tält, regnställ etc), men min "friluftsgarderob" består av 90% loppisfynd (second hand-butiker har ofta inte kunskapen att prissätta kvalitetsplagg
), M90 "värmetröja" från militärt överskott och tunna no name 3/4 cargobrallor från någon loppishög.
Och jag tycker fortfarande att farsans gamla supertunna - men tätvävda - polycottonskjorta är den bästa "vindjacka" jag haft - jag har dock sprättat bort 70-talskragen
.
Med det sagt finns det några generella tumregler du lika gärna kan ha i bakhuvudet, oavsett om du köper nytt, fyndar på loppis eller tar dig en djupare titt i din egen garderob. Flera tunna klädskikt blir flexiblare och lättare att temperaturanpassa än få tjocka. Tunna chinos, gärna i polyester/bomullsblandning, blir skönare, lättare och torkar snabbare än jeans. Ull närmast kroppen ger skönare mikroklimat, stinker inte och värmer även när den blir blöt. Bomull är skönt i värme men ofta inte så lyckat på längre turer - det blir tungt, svårtorkat och skavigt om man har otur.
Ska du ändå köpa
regnställ, är det ju en annan sak, för det är verkligen en av få saker som är värda att investera i. Det är också en av de få saker som jag inte skulle våga köpa på loppis, eftersom man inte kan kolla om de fortfarande är regntäta.
I så fall kan du direkt spana efter lite dyrare kvaliteter och "vandringsadekvata detaljer":
- Välj bort s.k. tvålagers membrantyger, dvs de med ett löst nät- eller tygfoder. De är billigare, men tungaoch bulkiga att bära på.
- Välj i stället något i minst 2,5 lagers membran; trelagers blir dyrare och tyngre, men brukar hålla bättre och kan ha ett vidare användningsområde, t ex som skidjacka. Här kan man tänka olika beroende på plånbok, långsiktighet och behov att hålla ner packvikten.
- Fickplaceringen bör inte krocka med ryggsäckens höftbälte. Föga användbart och risk för skav.
- Alla blixtlås ska vara av den "vattentäta" sorten.
- Kapuschongen ska passa just din huvudform, ha regnskärm samt åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen.
- Stängbara ärmslut och gärna hopdragbar nederkant.
Skor/kängor är trots allt högsta prioritet att lägga ner både omtanke, mycket provande och till slut kanske pengar på - om du nu inte redan har några gympa/löparskor du kan börja sommartesta med. Svårast att råda till också, alla fötter är olika. Ta hem på öppet köp och gå mycket runt i lägenheten, utgå från två lager strumpor (ett tunt och ett tjockt) och experimentera gärna med olika innersulor. Men det är alltid en riskinvestering, att de är "fel" visar sig oftast först efter ett bra tag. Satsa inte på något styvt och tungt första gången.
Du skriver att dina vinterkängor är sköna - är de också hyfsat vattenavvisande (eller går att vaxa/olja så de blir det), har en mönstrad sula med ok grepp och kan snöras så de inte glappar vid varje steg, så skulle inte jag bry mig om att de är fodrade. Jag brukar själv "fodra" mina kängor med 2-3 par tjocka ullstrumpor även på sommaren., det blir en bra fuktbuffert med behagligt fotklimat.
Är det riktigt varmt och torrt, så funkar ju också dina sneakers.
Bra
ullstrumpor - både tunna liners och riktigt tjock ullfrotté - är mindre dramatiskt/riskfyllt att direktinvestera i, dem har du nytta av även till vardags. Själv gillar jag knähöga (behövs till mina 3/4-byxor + inget annat håller sig uppe på mina konstiga ben), men det är en smakfråga. Engelson och Urberg har (haft) tjocka jägarstrumpor, som inte är särskilt dyra och har hållit bra.
Sammanfattning: börja med korta provturer, i största möjliga mån med vad du redan äger, lär dig vad som (inte) funkar för just dig, så slipper du felinvesteringar.