I somras besteg jag Galdhöpiggen och gick Besseggen med mina barn 7 o 12 år gamla. Varför gör man det? Är det inte bättre att göra något mindre farligt som badminton i trädgårn? Det kan man väl göra, men det är ingen större utmaning för mina barn. Och det handlar just om utmaning, inte att det har ett speciellt egenvärde att dra upp barnen på höga berg. Och det handlar om att ge barnen några segrar över sig själv. Utmaningen skall vara så svår att barnen måste kämpa och anstränga sig för att klara den, men de skall klara den. På vägen får de arbeta med sig själva, får självkännedom och får äkta känslor av rädsla/glädje/nyfikenhet/aha/stolthet/självförtroende. Expedition Vildmark är kul att se på, men det är häftigare på riktigt! Sedan gäller det att lägga det på en risknivå som både du och barnen behärskar.
I mitt arbete som lärare ser jag några faktorer som spelar in om barnen klarar skolan. Socialgrupp och föräldrarnas utbildningsnivå är givetvis några, men en mycket stor faktor är fritidsintressen. De barn som håller på med idrott, friluftsliv, scouting eller musik klarar sig generellt bättre. De har i sitt intresse fått utmaningar, lärt sig att strukturera och kämpa för ett mål, lärt sig samarbeta och anpassa sig och slutligen lärt sig att man kan vinna. Gemensamt för många elever som misslyckas i skolan är just bristen på segrar. Vet man inte om att man kan vinna på andra sidan ger man upp redan från början. Det är sorgligt när man får gymnasieelever som i princip givit upp redan på mellanstadiet. Så varför tar man med barn på aktiviteter som är potentiellt farliga? För att lära dem läsa, förstå algebra och kunna tackla jobbiga perioder i vuxenlivet.
Så om du inte vill utmana dina barn med klättring, gör inte det då, men utmana dem. Och klaga inte på den som tar ansvar för sina barns utveckling.
Anders V
i början av sommaren publicerades det en undersökning där man kommit fram till att knappt ingen stans i världen spelade föräldrarnas utbildningsnivå så stor roll för barnens möjligheter att lyckas i skolan, som i sverige.
om du med din inställning representerar hela lärarkåren är det lätt att förstå anledningen till undersökningens resultat.
att våra ungar ska behöva klättra i berg för att vara bättre rustade inför skolgången beskriver mer vart den björklundska skolan är på väg och hur våra lärare brister i sitt uppdrag, än vad det pekar på föräldrars ev tillkortakommanden
en duktig lärare, som förstått sitt kall, inser att hans huvuduppgift är just det som du vill lägga ut på omgivningen.
en duktig lärare ser och bekräftar sina barn, får dom att växa sig starkare än dom ibland lite svårare omständigheter dom lever under. med rätt inställning, engagemang och en genuin tro på eleven kan man komma längre med en låda spik, en hammare och en planka hemma i trädgården än vad vissa behöver en hel fjälltopp till.
med fel lärare cementeras det barnet redan själv börjat ana och en ny ligist är född. för oss som sett båda världarna är detta solklart.
problemet är att det bara ska finnas akademiker överallt. vilka har växt upp i akademikerhem, som kommer från "välutbildade" släkter, sen snurrar spiralen på tills vi som nämnts kommer etta i världen när det gäller att diskvalificera allt som inte något ljushuvud i en skolbänk kommit fram till. och sen har vi det samhälle vi förtjänar.
sen tycker jag man, som vanligt, bör fundera på vad som är barnets egentliga behov och intresse och vad som är barnets vilja att leva upp till fadern /moderns illa dålda förhoppningar och önskemål.
min, iofs ganska begränsade, erfarenhet är att sju åringar mycket hellre ägnar sig åt spontanaktiviteter och plötsliga infall i stället för intressen som kräver långa bilresor krångliga arrangemang med skavande klätterselar etc. och deras skrubbsår på knän och armbågar tycker jag vittnar om en alldeles förträfflig och inbyggd vilja att på egen hand ta risker och utmana sig.
nej, låt barnen vara barn så länge dom kan. att vinna och konkurrera kommer dom (tyvärr) tids nog ändå vara tvungna att lära sig. vi behöver i alla fall inga fler "kolla-på-mig-här-kommer-jag-med-min-berstopps-utmanings-armbågar"
det förstår ju vem som helst att det där resonemanget inte fungerar. genuin och riktig självkänsla kommer inifrån. ditt resonemang bygger ju mer på att trycka ner andra. om alla dina elever, i din klass, kättrar upp på den där knölen är ju effekten borta. eller hur!? då är ni ju på ruta ett igen och dina ungar måste åka till månen för att utmärka sig och få uppnådd effekt. nej bättre är att bygga upp något som är fast förankrat inne i individen, som inte styrs av omgivningen, gärna kompletterat med vackra tankar som att alla är lika mycket vära, lika duktiga etc.
... men det sista framstår väl mer eller mindre som ett skämt, nu för tiden. tyvärr.