Nytt fall för fjällräddningen i Norrbotten

Okunskap på den nivån att personen i fråga inte ens förstod sin egen brist på kunskap.

Alternativt psykisk ohälsa / någon form av NPF.

Det trevliga med den här historien är att hjälpen han fram i tid. Den gör tyvärr inte alltid det.

Dessutom är "svensk vinter" något helt annat i Jokkmokks kommun än i sydligaste Sverige.
Jag håller med. Under min värnförmån fick vi en dag besök på Ravlunda skjutfält (Skånes sydostkust): besöket var i mitten av december och de var normal skånsk vinter, dvs omkring +2 grader, och regn i 45 graders vinkel pga stark havsbris. Besöket var några fjälljägare från K4 (eller om det möjligen var från I22) och vi tänkte att dessa grabbar är vana vid kyla. Men, till vår förvåning, de sa att det frös som hundar och längtade tillbaka till sin torra krispiga kyla i norr, som de var vana vid. Den kunde man klä sig för men fuktig blåsande kyla gillade dom inte.

Det är kallt på olika sätt i olika delar av Sverige.

/Patrik

Vi har stuga några mil söder om Jokkmokk och den störst temperatur skillnaden vi har mätt är från +32 till -43 och det är 75 grader och kom personen upp på sommaren och ingen aning vad som väntar på vintern.

Men kan vi göra nåt för att förhindra att folk lockas hit med helt orealistiska och kanske en romantisk dröm om det fria livet i naturen här norr om under vinter halvåret. Har vi ett ansvar? jag bara undrar.

Eller skall vi bara kallt räkna med att fjällräddningen får hämta ut några personer pr. år och hoppas att dom hinner i tid.

Vi har stuga några mil söder om Jokkmokk och den störst temperatur skillnaden vi har mätt är från +32 till -43 och det är 75 grader och kom personen upp på sommaren och ingen aning vad som väntar på vintern.

Men kan vi göra nåt för att förhindra att folk lockas hit med helt orealistiska och kanske en romantisk dröm om det fria livet i naturen här norr om under vinter halvåret. Har vi ett ansvar? jag bara undrar.

Eller skall vi bara kallt räkna med att fjällräddningen får hämta ut några personer pr. år och hoppas att dom hinner i tid.
Jag anser att man alltid har ett ansvar för sina medmänniskor, sedan vad som kan göras för att undvika sådana här situationer har jag svårare att svara på. Jag tror i alla fall att det är svårt att helt undvika dylika händelser.

Om man ska fortsätta med gissande och spekulationer så gissar jag att han helt enkelt inte fattade att de vägar han kört in på inte plogades under vintern. Han räknade med att vid behov och om problem skulle uppstå bara kunna avbryta sitt äventyr och åka tillbaka till civilisationen.

Troligtvis, kanske inte så lätt att veta. Men varm sovsäck och bra tält borde dom flesta fatta.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg