Fått det om bakfoten
Niklas du missar ju hela poängen!
Är vägen allmän så får vem som helst åka där, mao inget att fundera över. Allmänna vägar finns det gott om i alla storlekar och skick dvs inte enbart E4:n.
Är vägen enskild, sorry men då råder andra förhållanden som jag tidigare beskrivit. Gå, cykla ok, kör bil, nope. Så vad gäller gamla och rörelsehindrade, fixar man att plocka svamp fixar man att cykla en bit med, om inte eller rörelsehindrad, se stycket om kommunikation med mark/vägägaren.
Det som dock är viktigt att komma ihåg är att enskilda vägar egentligen går att betrakta som icke existerande eftersom de inte skulle finns där eller vara farbara utan privat finansiering. Och vara sig du gillar det eller inte så förbehåller jag mig rätten att avgöra vem som får använda min väg på min mark. Precis som jag bestämmer vem som får parkera på min garageuppfart på min tomt. (Fåning liknelse jag vet, men principen är faktiskt densamma) Allemansrätten gäller inte bilar!
Vad gäller skogsmaskiner etc. Talade om förhållanden runt mig, således inte dåliga ursäkter dock ej applicerbart på området du talade om.
Så vad gäller vägen till sjön eller ettappmålet. Återigen prata med folket runt ikring, är vägen allmän gör vad du vill, nästan. Är vägen enskild, för diskussion med ägaren och kommunen för det lär ju vara de eller möjligtvis länsstyrelsen som i såfall ska gå in med pengar så att vägen blir allmän
--------------------------------------------------
Fast att stänga av en väg, och därmed ett helt skogsområde för att några vill ha skogen för sig själva kan jag inte förstå eller acceptera.
---------------------------------------------------
Sorry igen, skogen är inte avstäng, fritt att ströva hur mycket du vill där, även på vägen!!

Det är bara motordriven trafik som är avstängd. Vill man göra ännu en fåning liknelse så är ju varken Sarek eller Kebnekaiseområdet avstängt och det trots att det inte finns vägar, varken allmänna eller enskilda, som genomsyrar hela stället.
Så med detta lämnar jag diskussionen, vill du inte ta tag i problemet i verkligheten utan enbart skriva här så är det upp till dig. Förvänta dig dock ingen förändring.
/Martin