Nu får det vara nog!!!

Reaclaim The Woods

Kan man inte spränga bommarna, göra det till ett manifest och sen hoppas på nobells fredspris om några år... eller?

Re: Re: Vägar och annat..

f_nic; sa:
Tigger; sa:
Om man inte vill gå hela leden måste det rimligtvis finnas någonstans man kan sig till leden. Att stänga av sådana väggar begränsar friluftslivet, vilket aldrig är bra!!

/Niklas

Saknar bil eftersom jag bor i en stor stad. Jag förstår inte din klagan, jag har inga problem med att gå några km extra för att ta mig till någon etapp på en led.

Snarare tvärtom, skönt att slippa bilar när man är ute i det gröna.

Mvh,

J

Fått det om bakfoten

Niklas du missar ju hela poängen!

Är vägen allmän så får vem som helst åka där, mao inget att fundera över. Allmänna vägar finns det gott om i alla storlekar och skick dvs inte enbart E4:n.

Är vägen enskild, sorry men då råder andra förhållanden som jag tidigare beskrivit. Gå, cykla ok, kör bil, nope. Så vad gäller gamla och rörelsehindrade, fixar man att plocka svamp fixar man att cykla en bit med, om inte eller rörelsehindrad, se stycket om kommunikation med mark/vägägaren.

Det som dock är viktigt att komma ihåg är att enskilda vägar egentligen går att betrakta som icke existerande eftersom de inte skulle finns där eller vara farbara utan privat finansiering. Och vara sig du gillar det eller inte så förbehåller jag mig rätten att avgöra vem som får använda min väg på min mark. Precis som jag bestämmer vem som får parkera på min garageuppfart på min tomt. (Fåning liknelse jag vet, men principen är faktiskt densamma) Allemansrätten gäller inte bilar!

Vad gäller skogsmaskiner etc. Talade om förhållanden runt mig, således inte dåliga ursäkter dock ej applicerbart på området du talade om.

Så vad gäller vägen till sjön eller ettappmålet. Återigen prata med folket runt ikring, är vägen allmän gör vad du vill, nästan. Är vägen enskild, för diskussion med ägaren och kommunen för det lär ju vara de eller möjligtvis länsstyrelsen som i såfall ska gå in med pengar så att vägen blir allmän

--------------------------------------------------
Fast att stänga av en väg, och därmed ett helt skogsområde för att några vill ha skogen för sig själva kan jag inte förstå eller acceptera.
---------------------------------------------------

Sorry igen, skogen är inte avstäng, fritt att ströva hur mycket du vill där, även på vägen!! :) Det är bara motordriven trafik som är avstängd. Vill man göra ännu en fåning liknelse så är ju varken Sarek eller Kebnekaiseområdet avstängt och det trots att det inte finns vägar, varken allmänna eller enskilda, som genomsyrar hela stället.

Så med detta lämnar jag diskussionen, vill du inte ta tag i problemet i verkligheten utan enbart skriva här så är det upp till dig. Förvänta dig dock ingen förändring.

/Martin

Re: Fått det om bakfoten

Tigger; sa:
Så med detta lämnar jag diskussionen, vill du inte ta tag i problemet i verkligheten utan enbart skriva här så är det upp till dig. Förvänta dig dock ingen förändring.

/Martin

Nej Martin, jag missar inte hela poängen! Jag vet mycket väl vilka regler och lagar som gäller, så det är inte det den här diskussitionen handlar om. Det verkar snarare vara du som missförstått tråden och tror att den handlar om att rada upp så många regler och rättigheter som en markägare kan använda sig av.
Syftet med tråden var att ta reda på om det här var ett lokalt fenomen eller ett utbrett problem.

Jag har redan genom markgäre skaffat mig rätt till att utnyttja de vägar jag pratat om, så det är inget problem för mig och därmed inget gnäll. Men jag tycker ändå att det blir lite fel när alla ska behöva be om lov för att ta sig fram till vandringsleder.

Liknelsen med abisko/Sarek är som du själv säger löjlig! Jag undrar hur många som skulle gå till kebnekaise om man stänger av vägen till nikka!? Förmodligen inte lika många....

Låsta eller inte, nog är det för tråkigt med alla dessa småvägar. Jag är biolog och var för 5 år sedan med i en naturinventering i Kronobergs län. Vi karterade punkter som var helt slumpvis utvalda i länet. Tror ni att vi behövde gå långa sträckor i skogen för att komma fram? Nej, det fanns alltid en skogsväg inom 200-300m. Tala om fragmentering av landskapet. I samband med detta tittade jag på våra kartor och det är i princip omöjligt att finna en kvadratkilometer utan vägar i Småland (Sjöar borträknade!).

Sverige behöver fler nationalparker söder om Norrland!

Ang: Re: Fått det om bakfoten

Jag förstår Niklas vinkling av problemet, har själv märkt samma sak.

Reglerna är tydliga, ingen diskussion. Markägare har rätten helt på sin sida att stänga en väg når det passar honom. Det pågår dock en tydig bommma igen "trend" även här i Värmland. Och tyvärr så tror jag att den verkliga orsaken är att vissa markägare/jakträttsinnehavare helt enkelt vill ha skogen för sig själva. Man vill i möjligaste mån undvika att träffa på skogsflanörer under ex jaktturen. Officiellt heter det att det blir för mycket slitage, stölder mm. Vilket säkert är det verkliga orsaken i många fall. Men "stänga ute" fallen finns också. Du kan väl gå, säger någon. Men med en väg som är en mil lång så minskar bommen helt klart besöksfrekvensen längst in på vägen och syftet är uppnått. En tråkig trend som vi tyvärr inte kan göra så mycket åt.

UffeK; sa:
Sverige behöver fler nationalparker söder om Norrland!

Sverige behöver nog fler naturskyddade områden även i Norrland! Det stora nationalparkerna ligger alla i fjällen men Norrland består av så mycket mer än fjällen, något som tyvärr ofta tycks glömmas bort.

Jag har följt denna diskusion om vägar och kan förstå båda parter i den. Visst är det irriterande att helt plötsligt upptäcka att vägen ut till favoritstället helt plötsligt är avstängd. Något som man kanske ska tänka på då är att det fanns en tid när det inte gick någon väg dit överhuvudtaget, utan någon har faktiskt byggt denna väg och gett dig möjligheten att för en tid ta dig till din favoritplats.

Tidevarv komma och tidevarv gå...

Skogen räcker till alla. Tyvärr så blir som i de flesta fall då man talar om rättigheter att ett fåtal missbrukar rättigheterna och förstör på så sätt för alla de som sköter sig. Är själv markägare. Har inga bommar, däremot grindar för att hålla inne boskap. Flertalet gånger så har vi funnit dess grindar öppna och djuret utsprungna. Självklart funderar jag då på att sätta upp lås och riktiga bommar. Att vägar körs sönder köper jag inte fullt ut. Är vägarna dåliga så brukar det vara självreglerande dvs vettiga människor kör inte ut med sin nytvättade volvo. Däremot kan jag erkänna att jag skrattat skadeglatt flertalet gånger då jag dragit upp folk som kört fast på mina vägar.

Visst kan det kännas störande då man springer på massa folk i skogen då man är ute och jagar, men det händer väldigt sällan trots att vi ofta jagar nära tätbebyggelse.

Skogen åt folket!

/Carl

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg