Tack för ditt svar Jenny
Min undran gällde om du tror att det faktum att ”80% åt i restaurangen och betydligt fler än vad vi eftersträvar väljer en hel middag” skulle kunna vara en indikation på att Sylarna nu vänder sig till en annan kategori fjällvandrare - ”those who are both willing and able to pay more for access”.
Förr redovisades statistik för STF:s fjällanläggningar. Från och med 2013 finns inga sådana redovisningar. Statistiken från 2006-2008 var mer detaljerad och skiljde mellan Gäster och Gästnätter som kanske kan användas som en grov uppskattning av två kategorier turister. Under denna period var antalet gäster 22328 och antal gästnätter 29626.
Under perioden 2008-2012 redovisades också ekonomin för Sylarna exempelvis 5747 (tkr) för projektering. Jag förstår att er platschef Björn kan ge information om hur han uppfattar tillströmningen, men finns det ingen officiell redovisning som den jag refererade till här ovan?
Björn
Hej igen
På din fösta fråga svarar vi nej, för det är inte alls vår tanke. Däremot som vi tidigare har svarat, byggde vi en restaurang på Sylarna för att det inte fanns någon och för att många gäster har efterfrågat lagad mat under flera års tid. Nu kan man välja att köpa ett lagat mål från 95 kronor till 325kr, mitt ute på kalfjället. Beträffande självhushållet på tar vi till oss den kritik som kommit fram och ser hur vi kan göra det bättre.
Precis som du skriver så valde vi 2013 att inte redovisa varje anläggning i detalj i vår årsberättelse, framförallt utav två orsaker. 1) Det tog en enorm tid att lägga in alla siffror manuellt i diagrammen och vår årsberättelse blev väldigt lång och ganska så ointressant. 2) Den största delen av våra boenden är anslutna via ett franchiseavtal och där hade många önskan att vi inte redovisade deras affärsverksamhet. Så svar på din fråga, det finns ingen officiell redovisning på anläggningsnivå. SCB statistiken per månad och anläggning redovisas numera bara på vårt intranät. Det är dock inga hemligheter, när ex en tidning ringer mig och frågar hur sommaren har gått får det självklart statiken till våra egna anläggningar.
Angående ekonomin för varje enskild anläggning; I vår årsberättelse redovisar vi vår samlande ekonomi uppdelat i segment, inte på anläggningsnivå. Vi ska dock bli mycket bättre på att publikt löpande redovisa våra investeringar och renoveringar på våra egna anläggningar. Håller på att ta fram ett nytt upplägg på vår hemsida för detta.
Vänligen Jenny Engström, kommunikationsansvarig STF