Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad

Det enda jag vet om Häggstalederna är att min nybörjarekompis inte tyckte de var roliga. Om man nu hittar på något sådant som "leder som är ful fula för att jag ska vilja klättra dem, men kanske någon annan vill klättra där?" borde den där nybörjaren nästan garanterat tycka det är roligt. Men vad vet jag?

Lyckegaard, jag tänker inte betygsätta mina egna leder i Häggsta, men jag kan försäkra dig om att de inte gjordes för att de var "för fula för att jag själv ska klättra där" etc. Klippan som är 8-20 m hög håller väl i sig normal Häggsta-standard men eftersom den inte gick att säkra trad bultades den efter samråd med stockholmsklubbarnas Bultkommitté som också tyckte det var motiverat att bekosta mycket av materialet.

Släpp andrahandsuppgifterna nu.

Åter till den intressanta frågan om barnklättring o rekrytering etc!
 
Senast ändrad:
Om vi vänder på frågan.
Vilka förändringar, om några, skulle ni rent praktiskt önska er i bultpolicyn (SKF's, BKK's, eller er lokala klubbs)?
Eller ska det vara fria tyglar för envar som har lust och råd att införskaffa en borrmaskin?
 
Om vi vänder på frågan.
Vilka förändringar, om några, skulle ni rent praktiskt önska er i bultpolicyn (SKF's, BKK's, eller er lokala klubbs)?

1. Gärna inga nya mixade leder. Ren sport, alt ren trad.
2. Förstabestigarens rätt att bestämma över ledens karaktär ska upphöra att gälla om leden fortfarande är orepeterad efter 25 år, typ inom förstabestigarens- och en till klättergeneration. Och orsaken är dåligt kvalité på leden, eller farlighet, eller otillräcklig rensning.
3. Bra toppankare på alla sportleder. Minimum krav: två borrbultar.
 
Hej
Jag tycker att SKF's bultpolicys som finns, tolkas av olika personer precis som djävulen läser bibeln på så sätt blir det mest en papperstiger.

I dagsläget så är det väl helt fritt att ta fram enskilda leder på flesta områden och det tycker jag är kanon.
 
Jag tycker att bultpolicy och tyroler deklarationen räcker som dokument, problemet är ju att man väljer enskilda meningar för att bevisa sin tes, men struntar i den verkliga intentionen.

Ett bra exempel är ju till exempel artikel 8 i tyrolerdeklarationen som har blivit helt förbisedd diskussionen kring bult nere i Bohuslän. Om man tog in den i diskussionen samtidigt som man pratar om att man skall tillgodose all sorts klättring så kanske slutsatsen borde ha blivit en annan än den är just nu, hos en del.

Vi kan ju inte förbjuda den som vill att bulta utan det kan ju bara ske genom dialog och att man försöker nå samsyn, förbud eller gerillataktik (gäller både bultning och kapning av de samma) kommer aldrig att ta oss framåt.
 
John har en uppfostrande attityd till oss klättrare. Vi skall efterfråga "rätt sorts klättring". Vad vi själva tycker har mindre betydelse.

Det där tycker jag var lite hårt formulerat. Jag argumenterar för vad jag tycker är ett hållbart sätt att förvalta våra klippor och utveckla sporten. Andra får argumentera för sina åsikter. Och jag har inga synpunkter på hur andra klättrar. Om man däremot tänker förändra MIN klätterupplevelse, dvs borra eller chippa, då har jag synpunkter.

Men på ett sätt kanske jag har en "uppfostrande attityd": jag vill gärna att klättringsmiljön skall vara lärande, dvs att vi uppmuntrar inte bara gradjakt och fysisk utveckling, utan även att vi bejakar kunskap kring allt det andra runtomkring - knopar, säkringstekniker, psykologi, väder, geologi osv. Grundinställningen att alla ska komma upp tror jag är meningslös. Den tar bort själva grunden i klättringen. Målet är inte att komma upp, utan att växa. Det kanske vi borde lära barnen!

Snälla nån. Det är med klätterleder som med andra produkter på marknaden Man kan inte i förväg veta "vad som slår". Det är bara att rensa (och ev. borra). Klättras sedan leden av många så finns efterfrågan. Att i förväg, som någon tycker här i tråden, avgöra vad som är "fint och meningsfullt" låter sig inte göras.

Vilken erfaren klättrare som helst kan titta på en linje och göra en grov bedömning av om den är skräp eller trestjärnig kandidat. Som med vilken produkt som helst slänger man inte bara ut den på marknaden utan att först bedöma om den håller en rimlig kvalitet. Framtida antal klättrare kan vi inte sia om, men att ha detta som enda mått på "bra led" för oss helt fel. Jag är ganska säker på att om Tuborg (en av Utbys testpieces för 6+-klättrare och helt traditionellt säkrad) bultades, så skulle trafiken öka radikalt. Precis som trafiken till Kebnekaises topp skulle göra om vi byggde lift upp. Men har vi gjort klättringen en tjänst genom att sänka svårighetsgraden?

Ja, nu är vi på ett stickspår. Vi började prata om just barns klättrring. Och jag menar fortfarande att vi kan "sälja in" barnklättring på roligare och mindre konfliktsskapande sätt om vi satsar på kunniga och engagerade föräldrar.
 
Då den här tråden handlar om barnklättring utomhus tänkte jag bara berätta lite kort hur vi gör och hur det fungerar för oss. Vi i det här fallet är Friluftsfrämjandet här på hemorten som klättrar med barn en gång per vecka och vi är några vuxna som är med och ser till att det fungerar.
Vi ser ingen anledning till att köra annat än topprep med barn utomhus. Att leda på riktig klippa utomhus innebär så mycket fler saker att ta i beaktande att det får dom vänta med tills dom är gamla nog att gå sin grundkurs i klippklättring och börja klara sig själva.
Att rigga topprepsankare med statiskt rep och hjälp av naturen tar inte många minuter och jag har aldrig fått problem med att ungarna får vänta för länge för att det är lite pyssel innan man startar. Involverar man barnen på något sätt och förklarar vad man gör så blir det en naturlig och intressant del av klätterupplevelsen. Jämför t ex med att rida, det är väl ingen som förväntar sig att man ska komma till stallet, sätta sig på hästen och dra iväg? Passa på att njuta av naturen, var social med klätterkompisar eller sätt dom på att öva roliga knopar. Klättring för oss och för mig är så mycket mer än att komma upp och risken är att man missar hela den biten om man bara kör drive-in klättring a la McDonalds.
Sen får man naturligtvis som ledare välja platser och leder där det hela fungerar smidigt. Det finns ställen där det kan vara lite väl bökigt att rigga ankare men då skippar vi just den leden helt enkelt. Den finns ju kvar att klättra när dom utvecklats mera och kan göra den på egen hand. Motivationen att komma vidare och utvecklas som klättrare finns ju där då, den riskerar att minska/försvinna om man ändå kan göra allt överallt.

Så gör vi och det fungerar bra för oss. Framför allt har vi väldigt väldigt trevligt när vi är ute. :)
 
Tycker själv att diskussionen är onödig, den kommer inte att leda någon vart. Är det ändå inte ledmakaren som avgör? Så länge den lokala policyn följs så är det väll upp till den som gör leden? Om någon hittar en ny kjlippa (eller ny linje på en befintlig sportklippa) och vill bulta någon led tätt med sina barn i åtanke, vad ska ni göra åt det? Vill ni sätta upp regler för hur pass tätt en led för bultas? Kanske få en att skriva på att det inte är just för barn i åtanke? Sätta ramar på ledmakarens vision om bultningen är bara ett sätt att få klättringen att mera se ut som man själv vill ha den.

Är inte klippan/linjen av intresse för andra klättrare, vad är problemet? Är den det, då är det väll bara att sura över att den inte hittades av någon som skulle bultat glesare.
 
Tycker själv att diskussionen är onödig, den kommer inte att leda någon vart. Är det ändå inte ledmakaren som avgör? Så länge den lokala policyn följs så är det väll upp till den som gör leden? Om någon hittar en ny kjlippa (eller ny linje på en befintlig sportklippa) och vill bulta någon led tätt med sina barn i åtanke, vad ska ni göra åt det? Vill ni sätta upp regler för hur pass tätt en led för bultas? Kanske få en att skriva på att det inte är just för barn i åtanke? Sätta ramar på ledmakarens vision om bultningen är bara ett sätt att få klättringen att mera se ut som man själv vill ha den.



Är inte klippan/linjen av intresse för andra klättrare, vad är problemet? Är den det, då är det väll bara att sura över att den inte hittades av någon som skulle bultat glesare.


Diskussionen är uppenbarligen inte onödig. Det finns de som bultar barnleder i strid med lokal policy med argumentet att det är så bra för barn. Eftersom många inte håller med om detta, men alltså som du säger inte kan göra så mycket åt det i efterhand, så är ju just en diskussion det bästa man kan eftersträva. I hopp om att kanske påverka hur en förstabestigare väljer att bulta.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg