Jag håller inte med. Tiden och effektivitet är absolut viktigaste när man klättrar med barn, och gör det regelbundet på vardagar, inte bara går och provar det en gång på sportlovet.
‘Att klättra med barn’ betyder att barnen ska klättrar mest själva, inte att dem ska sitta och titta hela tiden på hur pappan eller mamman klättrar.
En typisk klätterförälder har 2 timmar efter jobb max två gånger per vecka för att klättra med sina barn. (Två gånger per vecka måste man träna själv för att vara i form, eller hur? Och en kväll per vecka måste man göra något jobb hemma, annars blir det snart ingen klättring, eller ingen familj..) Så att varje minut räknas!
Här är min önskelista.
1. Det bör finnas ett topprepsankare på VARJE led i form av två bultar med ring och två karbiner gärna utan skruv. Ringar behövs i fall att någon klåpare (eller någon smartass) tar hem karbiner. Skruvkarbiner är jobbiga eftersom det kommer alltid finnas någon Bamse som ska dra dem åt så att ingen skulle kunna öppna igen. I mesta fall bör topprepsanake sitta UNDER toppkanten.
2. Det bör finnas ett lättillgängligt firningsankare övanför VARJE sektor på klippa, två bultar med ring eller en kedje. Så att man skulle kunna fira snabbt till kanten och nå alla topprepsanake om det behövs.
Här tror jag vi ser skiljelinjen. Effektivitet kan nog vara viktigt, särskilt om man klättrar med dina förutsättningar. Själv är jag inte ute med barn på vardagar. Men jag hävdar fortfarande att jag kan rigga ett topprep med statrep, till och med kil, nästan lika fort som på bult. I alla fall på kända platser, där jag ju oftast är om barn är med.
Om man inte ser några som helst kostnader med bult (åverkan, access, underhåll, osv) så är det klart man kan önska sig ankare så som du beskriver. Men många av oss anser nog inte att effektivitet är det enda som räknas, utan önskar oss orörda klippor och äventyr också. Ibland kan en kompromiss i form av ett enda ankare (för att snabbt kunna komma igång och för att kunna fira av) kanske räcka ganska långt.
Senast ändrad: