Varför barnklättring inte måste vara lätt och bultad

Det pratas väldigt teoretiskt och filosofiskt, utan att ni faktiskt pratar om de faktiska lederna. Såg bilder ifrån Kvibergs klätterklubb, där ungdomsgruppen klättrade riktigt höga boulders. Har även sett det på andra håll. De lättbultade lederna i Häggsta är måhända de populäraste, i förhållanden till antalet bestigningar. Men när jag var där och tittade var det mest ett stort gäng ickeklättrare som tittade på ett litet antal klättrare, och min nybörjareklätterkompis rapporterade att det var något av de sämsta lederna hon hade klättrat (med ca 10 leder att jämföra med). Bilderna som jag la upp i den nu låsta tråden visade på leder som var 4-5 meter långa, och som absolut inte följde en snygg och tydlig linje.


Ni som påstår att det finns klippor så att det räcker till alla, kan ni visa de klipporna? Jag undrar verkligen var de klipporna finns! Klippor finns inte i överflöd, och om access försvinner försvinner också klättermöjligheter till de klippor som vi nyttjar idag.
 
Visst finns det behov av lätta borrbultade leder. Det bevisas av "marknadens efterfrågan" dvs. vad som klättras

(...)

Klipporna räcker nog för att tillfredsställa alla smakriktningar så jag har svårt att se problemen med lätta borrbultade leder.


Jag tycker inte att efterfrågan och behov är samma sak. Det finns efterfrågan hos varje 10-åring att få en gratis iPhone. Det betyder inte att det är ett behov. I klättringen kan vi lika gärna hävda ett behov av utbildning, träning och engagemang, som ett behov av lätta bultade leder.

Och vad gäller tillgången till klippor: det finns säkert massor av jättefina fyror som inte är säkringsbara. Men det är inte de som fulbultas här på västkusten, och inte heller de som orsakar rabalder. Barnbultningen tycks, som lyckegård påpekar, ske på redan klättrade, säkringsbara, korta (boulders) eller allmännt dåliga leder. Det tyder i mina ögon på att det inte finns nog med berg, eller så letar man för dåligt!
 
Bultade lätta leder

Hej
Rent trådmässigt så känns det som att barnklättring inte behöver vara bulta utan frågan mer börjar glida över till:
Ska vi ta fram och bulta upp lätta leder?

I Sundsvall har de bultat upp flera enkla leder på etablerade klippor de senaste 10 åren. Fyller de ett behov? Ja det tycker jag, kanske inte för klättrande barn men framförallt för nybörjare och klättrare som hela tiden ligger på den nivån och inte utvecklas så snabbt.

Om nu klättrare vill utveckla nya lätta bultade leder varför ska vi då säga: Stopp, bulta inte denna led utan låt någon i framtiden istället göra en skräcktrad tur här i grad 4?
 
Hej
Rent trådmässigt så känns det som att barnklättring inte behöver vara bulta utan frågan mer börjar glida över till:
Ska vi ta fram och bulta upp lätta leder?

I Sundsvall har de bultat upp flera enkla leder på etablerade klippor de senaste 10 åren. Fyller de ett behov? Ja det tycker jag, kanske inte för klättrande barn men framförallt för nybörjare och klättrare som hela tiden ligger på den nivån och inte utvecklas så snabbt.

Om nu klättrare vill utveckla nya lätta bultade leder varför ska vi då säga: Stopp, bulta inte denna led utan låt någon i framtiden istället göra en skräcktrad tur här i grad 4?

Jag ska citera mig själv igen.

"On granite rocks, easy routes go on slabs, often with many ledges,
corners etc. Such routs can be dangerous to lead climb. Many bolts can
make it look well protected, but the safety is often just apparent - and
even more so for beginners. No matter how tightly one bolts it up, a
slab will remain a slab."

Graden kan vara bara 4c, men varje okontrollerade fall kommer att bli lika smärtsam som markfall.

"Most kids and beginners learn first how to lead climb indoors, where all falls are relatively safe. So they might expect the same thing outdoors. Furthermore, sport climbing implies falling down often. Ideally, on each try before the final successful redpoint. So that even advanced indoor sport climbers can be in danger when they start climbing outdoors. "
 
Hej
Rent trådmässigt så känns det som att barnklättring inte behöver vara bulta utan frågan mer börjar glida över till:
Ska vi ta fram och bulta upp lätta leder?

I Sundsvall har de bultat upp flera enkla leder på etablerade klippor de senaste 10 åren. Fyller de ett behov? Ja det tycker jag, kanske inte för klättrande barn men framförallt för nybörjare och klättrare som hela tiden ligger på den nivån och inte utvecklas så snabbt.

Om nu klättrare vill utveckla nya lätta bultade leder varför ska vi då säga: Stopp, bulta inte denna led utan låt någon i framtiden istället göra en skräcktrad tur här i grad 4?

Istället för att fråga varför vi ska stoppa utvecklingen, kanske du bör fråga varför vi bör leda utvecklingen. Att säga att det är oundvikligt är bara dumt, det är som att en pilot skulle inte försöka minimera skadorna när ett plan håller på att krascha. Det som är handlar inte om skräck-turer kontra icke skräckturer, utan relativt dåliga turer, som är korta, ointressanta och relativt farliga med eller utan bult. Turer som turistifierar och snuttifierar klättersporten, ger accessproblem och på det stora hela kostar ganska mycket underhåll.
 
Petyak: Kan bara hålla med att klättra en 4-led är oftast bra mycket farligare fallmässigt än någon i de högre graderna, det gör att man verkligen måste tänka till vid bultningen.

lyckegard: Det är en jättebra fråga kring:
Turer som turistifierar och snuttifierar klättersporten, ger accessproblem och på det stora hela kostar ganska mycket underhåll.
Det svåra där känns som att det finns enormt olika viljor var nyturer ska tas fram och vilken stil som ska gälla. Och också motivet varför man gör en nytur.

I vissa fall handlar det om att ta fram en led som ska ge klätterkollektivet glädje
I vissa fall handlar det om att få klättra en underbar linje
I vissa fall handlar det om ego, att sätta sitt namn på "kartan"
I vissa fall handlar det om kommersiella krafter
I vissa fall handlar det om att revirpinka in ett klättersätt Sport/trad/ etc

Jag tror att när man sätter upp en led så ska man verkligen fundera om denna led kommer bli ett tillskott till området.
 
Jag tror att när man sätter upp en led så ska man verkligen fundera om denna led kommer bli ett tillskott till området.

Väl talat!

Bulta gärna en tur även om den är lätt. Ha gärna små klättrare i åtanke. Men gör det bara om den är fin, farlig att klättra på trad, och olämplig eller bökig att toppa. Men framför allt fin! Och kolla att locals/förstabestigare är ok med det.

Detta är samma premisser som all bultning. Använd inte argumentet "barnen måste få klättra" för att bulta allt som lutar. Skräpet kan man lika gärna toppa på eget ankare, eller låta bli...

Jag vill gärna poängtera detta: jag har inget emot lätta bultade turer, men de ska hålla samma kvalitet som allt annat. DÅ utvecklar vi klättringen.
 
Graden kan vara bara 4c, men varje okontrollerade fall kommer att bli lika smärtsam som markfall.

Jag har klättrat leder i femma-registret Frankenjura, som bestod av viloplatser med stora hyllor var femte meter, och säkringarna bestod i att klippa en bult i knähöjd(!) på var och en av dessa hyllor! Varje fall hade oundvikligen resulterat i en krater från upp till 5 meters höjd, så jag förstår absolut vad du menar.

Men om det är så svårt att bulta dessa leder på ett bra och säkert sätt, ska man då inte hellre ta det som en intäkt för att låta bli helt och hållet? Och låta dem vara de topprepsturer de egentligen är? Jag menar, det är ändå lättillgänglig klättring för korta sejourer i någorlunda närhet av befolkade områden i Sverige vi pratar om. Det finns inte så många multipitchturer som passar in på de kriterierna.

En stor fara med bultade leder är ju att man lurar folk att tro att det är säkert, i betydelsen välsäkrat. Men hur bra är det om ledmakaren var 2 dm längre än jag, och dessutom hade en helt annan (och bättre) klätterteknik?
 
Och den nuvarande Konflikten om "lätta bultade leder" är egentligen bara ett sidospår, en rökridå. Konflikten handlar egentligen om förstebestigarvetot.

Bultning och choppning av leder som någon bestiger med egna säkringar (Electric Avenue, och nu senast Heymans led i Grottan) är enligt min åsikt strikt en fråga mellan förstebestigaren och och kil-klättraren ifråga. Det är knappast något som hör hemma i demokratiska omröstningar i en klubb eller klättercommunity.

Vad många kanske inte känner till, är väl också att den person som utpekats som den främste antagonisten och bulthataren i den här konflikten, förmodligen själv har satt fler bultar på olika leder än vad de flesta av oss kommer att klippa i hela vårt liv. Flertalet av dessa har också satts som kompletteringar vid rappellering eller en andra bestigning EFTER den första, JUST FÖR ATT andra personer efter rimlig bedömning av den egna förmågan ska kunna klättra leden på ett rimligt säkert sätt.
Men då handlar det också om bultar som behövs där det saknas andra godtagbara säkringsmöjligheter, precis som det står i policyn.
Borrbultar får endast placeras då naturliga, godtagbara säkringar inte går att placera.
Med godtagbar säkring menas en säkring god nog som skydd mot fall med uppenbar
risk för kroppsskada, som markfall och fall i utstickande formationer.
(Det räcker alltså inte med en obskyr psykologisk mikrokilplacering...)

Edit: Tagit bort något som möjligtvis skulle kunna tolkas som personangrepp.
 
Jag tycker inte att efterfrågan och behov är samma sak. Det finns efterfrågan hos varje 10-åring att få en gratis iPhone. Det betyder inte att det är ett behov. I klättringen kan vi lika gärna hävda ett behov av utbildning, träning och engagemang, som ett behov av lätta bultade leder.

Och vad gäller tillgången till klippor: det finns säkert massor av jättefina fyror som inte är säkringsbara. Men det är inte de som fulbultas här på västkusten, och inte heller de som orsakar rabalder. Barnbultningen tycks, som lyckegård påpekar, ske på redan klättrade, säkringsbara, korta (boulders) eller allmännt dåliga leder. Det tyder i mina ögon på att det inte finns nog med berg, eller så letar man för dåligt!

John har en uppfostrande attityd till oss klättrare. Vi skall efterfråga "rätt sorts klättring". Vad vi själva tycker har mindre betydelse. Snälla nån. Det är med klätterleder som med andra produkter på marknaden Man kan inte i förväg veta "vad som slår". Det är bara att rensa (och ev. borra). Klättras sedan leden av många så finns efterfrågan. Att i förväg, som någon tycker här i tråden, avgöra
vad som är "fint och meningsfullt" låter sig inte göras.

Från ett västkustperspektiv kan man lite nedlåtande tala om "skräpklippor" (allt öster om E6an genom Bohuslän kan man misstänka). Här österut är och kan vi inte vara så kräsna om vi vill klättra. Därför blir "Peckväggen" i Häggsta populär även om den inte består av leder i Hallindenkaliber.
 
Bilderna som jag la upp i den nu låsta tråden visade på leder som var 4-5 meter långa, och som absolut inte följde en snygg och tydlig linje.

Lite OT, men om det är nya väggen på Häggsta du pratar om skulle jag säga att detta är en grav överdrift. Visst, det är inga världsklassleder, men inte är de speciellt dåliga heller. De flesta är dessutom avsevärt mycket längre än 5 meter.

Om vi återgår till ämnet är jag helt på linjen att kunskap är mycket viktigare än bultar och ankare, och tror dessutom att ankare till och med kan göra skada (utöver åverkan på berget). Det är lätt att lära sig rigga ett acceptabelt ankare i träd, men få skulle göra det utan kunskap. Ett ankare riskerar att dra till sig även målgrupper utan de minimikunskaper man bör kräva för utomhusklättring.

Vill man få barn att klättra är nyckeln kunniga vuxna, inte skrot på klippan. Med det sagt vill jag säga att jag även uppskattar att klättra bultat, och givetvis använder ett bra ankare när det finns.
 
Lite OT, men om det är nya väggen på Häggsta du pratar om skulle jag säga att detta är en grav överdrift. Visst, det är inga världsklassleder, men inte är de speciellt dåliga heller. De flesta är dessutom avsevärt mycket längre än 5 meter.

Om vi återgår till ämnet är jag helt på linjen att kunskap är mycket viktigare än bultar och ankare, och tror dessutom att ankare till och med kan göra skada (utöver åverkan på berget). Det är lätt att lära sig rigga ett acceptabelt ankare i träd, men få skulle göra det utan kunskap. Ett ankare riskerar att dra till sig även målgrupper utan de minimikunskaper man bör kräva för utomhusklättring.

Vill man få barn att klättra är nyckeln kunniga vuxna, inte skrot på klippan. Med det sagt vill jag säga att jag även uppskattar att klättra bultat, och givetvis använder ett bra ankare när det finns.

Jag kanske var lite otydlig. 4-5 meter höga leder som inte följer någon linje är så klart de leder som Lysekils klätterklubb har borrbultat. Det enda jag vet om Häggstalederna är att min nybörjarekompis inte tyckte de var roliga. Om man nu hittar på något sådant som "leder som är ful fula för att jag ska vilja klättra dem, men kanske någon annan vill klättra där?" borde den där nybörjaren nästan garanterat tycka det är roligt. Men vad vet jag?

Behöver jag säga att det kostar 300 för vuxna och 200 för barn att klättra här?
 

Bilagor

  • 10565130_282501081937591_406977067896718261_n.jpg
    10565130_282501081937591_406977067896718261_n.jpg
    140.4 KB · Visningar: 455

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg