thureb; sa:
Det tycker jag är balanserat och tar upp både fördelar och nackdelar med att ha mobilen på respektive av.
Paul tycker liksom jag att ledaren bör ha sin mobil på om det finns andra grupper på isen.
Jag har överhuvudtaget inte gått in på om man skall be deltagarna slå av sina mobiler eller inte på en tur. Jag har inte bett om avstängda mobiler på isen tidigare och kommer sannolikt inte be om det senare heller.
Så vi står nog inte så långt ifrån varandra i den senare frågan åtminstone.
En ytterligare säkerhetsaspekt är att man kan förstöra funktionen på telefonen om man plurrar med den. För att motverka den risken bör en vattentät telefon och/eller ett vattentätt fodral vara säkare om man promt vill ha telefonen svarsberedd.
Se bilden nedan.
( OT Men på föreläsningar så bör påslagna mobiler inte ha ringsignal bara vibrator.
På Operan och liknande bör både mobiler och alarmfunktioner på klockar etc vara avslagna.)
Thure
Ja hans första inlägg var balanserat, resten av inläggen då ?
Svaret är fortfarande det samma, om du "hejar på" paul och paul säger att alla (utom ledaren) skall slå av mobilerna så får du ju ta att du därmed också sagt att du tycker att alla skall slå av mobilerna. Du har ju tom svarat till mig och sagt att paul har en poäng med att stänga av telefonerna. Visst har han det, men inga säkerhetsmässiga utan bara personliga preferenser.
Jag håller med om att det finns tillfällen när en telefon skall vara avstängd. Detta för att det är det som är socialt acceptabelt, eller säkerheten kräver det. Dock är inte allmän is och på skridskor något av fallen.
sedan kan jag också se att paul har en poäng och att det bör diskuteras så att det kan avgöras huruvida det är ett problem. men när diskussionen förts och i princip alla tja alla förutom utom du och raskesven då är emot den lösningen han föreslår så kanske det säger något. och om jag förstår dig rätt så har du inte heller några säkerhetsmässiga skäl till att en person som ger sig ut på isen skall ha sin mobil avslagen. eller har jag missupfattat dig där ?
/Torbjörn