Mobiler på tur

Re: Re: Re: Knservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

elvis1; sa:
Raskesven; sa:
[
Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte.

Raskesven

Jag skrev inte vad andra skulle tycka.

[Raskesven

Motsägelsefullt?

Mikael [/QUOTE]
Var är det motsägelsefulla? Jag skriver "jag tycker inte.." Jag skrev inte "alla ska tycka..." eller "det är..".

Jag har fortfarande inte fattat vad konservativa byråkrater och patent hade med mitt inlägg att göra?

Raskesven

Vem slåss du mot Torbjörn?

Hej Torbjörn. Jag har inte skrivit någonstans i den här tråden hur andra skall göra bara hur jag resonerar själv. Förstår inte varför du skriver som du gör och framför allt inte varför du angriper mig. Att jag överhuvudtaget skriver längre i den här tråden beror på att jag tycker att många av inläggen är ensidiga och att jag vill stötta Paul och Raskesven. Uppenbarligen tolkar jag deras inlägg på ett annat sätt än vad många andra som skriver här gör.

Säkerheten står gruppen på isen för själva i första hand. Men det kan vara praktiskt att få information utifrån i vissa situationer t ex att det bryts en båtränna eller att en buss inte kan ta sig fram till en tänkt målplats eller att isen längre fram inte längre är farbar visar våristendenser etc.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-06 kl 15:27]

Kompromissförslag

Kompromissförslag: :)
Byt SIM kort till ett som ingen vet numret till, då kan man ha mobiltelefonen på så länge batterierna räcker och vara rätt så säker på att telefonen är tyst. :cool:

Per

Re: Vem slåss du mot Torbjörn?

thureb; sa:
Hej Torbjörn. Jag har inte skrivit någonstans i den här tråden hur andra skall göra bara hur jag resonerar själv. Förstår inte varför du skriver som du gör och framför allt inte varför du angriper mig. Att jag överhuvudtaget skriver längre i den här tråden beror på att jag tycker att många av inläggen är ensidiga och att jag vill stötta Paul och Raskesven. Uppenbarligen tolkar jag deras inlägg på ett annat sätt än vad många andra som skriver här gör.

Säkerheten står gruppen på isen för själva i första hand. Men det kan vara praktiskt att få information utifrån i vissa situationer t ex att det bryts en båtränna eller att en buss inte kan ta sig fram till en tänkt målplats eller att isen längre fram inte längre är farbar visar våristendenser etc.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-02-06 kl 15:27]

Säkerhetsaspekten med att ha sin telefon påslagen är i någon mån att få viktig info som påverkar vägvalet, det mint lika viktiga är dock att man kan bidra till andra gruppers säkerhet när de behöver snabb undsättning.

Re: Vem slåss du mot Torbjörn?

thureb; sa:

Thure

Jag är emot alla som ställer sig och säger som paul nu gör och hänvisar till säkerhet att (i just detta fallet) stänga av mobilerna.

varesig du vill det eller inte så är du en auktoritet på området. Det du säger lyssnas på. när du "hejar på" paul och ger stöd åt honom så för den som inte tänker till ser det ju ut som han har rätt.

som jag skrev till paul i ett mycket tidigare inlägg:
de personliga preferenserna på huruvida man gillar att telefonen ringer eller inte är något man kan diskutera. men det är inte samma sak som att hänvisa till säkerheten för att stänga av telefonen och att hänvisa till säkerheten är bara bedrägligt.

Jag kan tom hålla med om att det kan vara störande när folk ringer, men då är det ju bara att trycka vidare dem till mobilsvaret.
Jag väljer själv.

Varför är jag emot detta ?
Detta är ett internetforum och det som står här kommer förmodligen att stå här om några år.
om då någon läser ett troll inlägg som pauls verkar vara och tror att jo men ingen säger ju emot så då måste det ju vara rätt och lär till sig med detta beteende och sedan av någon ougrundelig anledning omkommer eller skadas så ser jag det som otroligt tragiskt. Därför. Hoppas det ger svar på din fråga.

/Torbjörn

Läs Pauls första inlägg

Det tycker jag är balanserat och tar upp både fördelar och nackdelar med att ha mobilen på respektive av.

Paul tycker liksom jag att ledaren bör ha sin mobil på om det finns andra grupper på isen.

Jag har överhuvudtaget inte gått in på om man skall be deltagarna slå av sina mobiler eller inte på en tur. Jag har inte bett om avstängda mobiler på isen tidigare och kommer sannolikt inte be om det senare heller.

Så vi står nog inte så långt ifrån varandra i den senare frågan åtminstone.

En ytterligare säkerhetsaspekt är att man kan förstöra funktionen på telefonen om man plurrar med den. För att motverka den risken bör en vattentät telefon och/eller ett vattentätt fodral vara säkare om man promt vill ha telefonen svarsberedd.
Se bilden nedan.

( OT Men på föreläsningar så bör påslagna mobiler inte ha ringsignal bara vibrator.

På Operan och liknande bör både mobiler och alarmfunktioner på klockar etc vara avslagna.)

Thure

Foto Lars André bildtext i länken http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=16308&_large=1
pic_16308.jpg

[Ändrat av thureb 2006-02-06 kl 16:45]

Re: Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

pausch; sa:
Men OK, en del (bl.a. du) tror att ständigt påslagna mobiler ute på isarna kan rädda liv. Men finns det något exempel på detta? Dvs något fall där liv har räddats för att en skrinnare fått ett inkommande samtal på sin mobil?

Snälla nån...

Klart att telefoner har räddat liv. Information kan vara livsviktig. Hur många var på väg ut och åka skridskor som fick telefonsamtal om att inte åka på de farliga tunna isarna? Svårt att veta...

Det är näst intill omöjligt att bevisa vad som räddar liv. Jag vet att jag lever just nu, men det är svårt att säga vilka händelser som hindrat mig från att dö.

Ditt påstående om att mobiltelefoner har orsakat ett dödsfall är idiotiskt.
Jag kan (lika idiotiskt) påstå att det var ryggsäckarna som dödade! Utan 10kg extra på ryggen hade de kanske inte gått genom isen...
VI BORDE FÖRBJUDA RYGGSÄCKAR!!! Kan du säkert tala om att någon ryggsäck räddade liv??

Innan jag blir påhoppad vill jag bara tala om att jag INTE tycker att man borde förbjuda ryggsäckar. Jag vill bara hitta en annan orsak än mobiltelefoner till att man gått igenom isen denna tragiska dag.

Att förbjuda ett så viktigt komunikationsverktyg som mobiltelefoner pga spekulationer om att dessa kanske fått en grupp att välja en annan och farligare färdväg vid ett tillfälle vore korkat och farligt!

Vad tycker räddningstjänsten om mobiltelefoner? Jag har aldrig hört något negativt om dem därifrån.

Ang. liknelsen vid bilkörning:
Prata inte i telefon (utan handsfri) när du kör. Ha den gärna på. Stanna till och svara när det ringer (eller ring upp när du stannat).

Prata inte i telefon (utan handsfri) när du åker skridsko. Men stanna gärna och svara.

Det är ju inte samtalet som är farligt. Det farliga är att göra två saker samtidigt...

Re: Läs Pauls första inlägg

thureb; sa:
Det tycker jag är balanserat och tar upp både fördelar och nackdelar med att ha mobilen på respektive av.

Paul tycker liksom jag att ledaren bör ha sin mobil på om det finns andra grupper på isen.

Jag har överhuvudtaget inte gått in på om man skall be deltagarna slå av sina mobiler eller inte på en tur. Jag har inte bett om avstängda mobiler på isen tidigare och kommer sannolikt inte be om det senare heller.

En ytterligare säkerhetsaspekt är att man kan förstöra funktionen på telefonen om man plurrar med den. För att motverka den risken bör en vattentät telefon och/eller ett vattentätt fodral vara säkare om man promt vill ha telefonen svarsberedd.
Se bilden nedan.

( OT Men på föreläsningar så bör påslagna mobiler inte ha ringsignal bara vibrator.

På Operan och liknande bör både mobiler och alarmfunktioner på klockar etc vara avslagna.)

Thure

Ja hans första inlägg var balanserat, resten av inläggen då ?

Svaret är fortfarande det samma, om du "hejar på" paul och paul säger att alla (utom ledaren) skall slå av mobilerna så får du ju ta att du därmed också sagt att du tycker att alla skall slå av mobilerna. Du har ju tom svarat till mig och sagt att paul har en poäng med att stänga av telefonerna. Visst har han det, men inga säkerhetsmässiga utan bara personliga preferenser.

Jag håller med om att det finns tillfällen när en telefon skall vara avstängd. Detta för att det är det som är socialt acceptabelt, eller säkerheten kräver det. Dock är inte allmän is och på skridskor något av fallen.

sedan kan jag också se att paul har en poäng och att det bör diskuteras så att det kan avgöras huruvida det är ett problem. men när diskussionen förts och i princip alla tja alla förutom utom du och raskesven då är emot den lösningen han föreslår så kanske det säger något. och om jag förstår dig rätt så har du inte heller några säkerhetsmässiga skäl till att en person som ger sig ut på isen skall ha sin mobil avslagen. eller har jag missupfattat dig där ?

/Torbjörn

Re: Re: Läs Pauls första inlägg

hobbes; sa:
thureb; sa:

Se bilden nedan.

Thure

Ja hans första inlägg var balanserat, resten av inläggen då ?

Svaret är fortfarande det samma, om du "hejar på" paul och paul säger att alla (utom ledaren) skall slå av mobilerna så får du ju ta att du därmed också sagt att du tycker att alla skall slå av mobilerna. Du har ju tom svarat till mig och sagt att paul har en poäng med att stänga av telefonerna. Visst har han det, men inga säkerhetsmässiga utan bara personliga preferenser.

Jag håller med om att det finns tillfällen när en telefon skall vara avstängd. Detta för att det är det som är socialt acceptabelt, eller säkerheten kräver det. Dock är inte allmän is och på skridskor något av fallen.

sedan kan jag också se att paul har en poäng och att det bör diskuteras så att det kan avgöras huruvida det är ett problem. men när diskussionen förts och i princip alla tja alla förutom utom du och raskesven då är emot den lösningen han föreslår så kanske det säger något. och om jag förstår dig rätt så har du inte heller några säkerhetsmässiga skäl till att en person som ger sig ut på isen skall ha sin mobil avslagen. eller har jag missupfattat dig där ?

/Torbjörn

Det var förfärligt vad det här med att föreslå avstängda mobiler tycks vara en öm tå för många....

Jag tog upp en sak som jag upplevde som en klar riskfaktor i olyckan på Mälaren för en dryg vecka sedan: det inkommande meddelandet om en närståendes sjukdom. Jag resonerade kring detta, och många upplevde genast att jag höll på att formulera förbud, och reste ragg mot detta. Någon ville att nån jurist skulle kolla upp om jag ägnade mig åt förtal. Jag fick ett inlägg anmält till moderatorn (såvitt jag kan se har inget censurerats av moderatorerna, och jag har heller inte hört av någon moderator). Folk kommer med idiotiska liknelser som att alla skulle tvingas stänga av mobilerna på sina jobb fast jag aldrig har sagt något sådant.

Och nu får jag visst medhåll av Thure här - och då hoppar ni på honom för det. Har inte han rätt att ha en egen åsikt, även om den avviker från er åsikt?

Vad är det med er egentligen? Varför klarar ni inte av att resonera sansat om detta? Är mobilen verkligen en sådan psykologisk "snuttefilt" åt er så att det är därför ni reagerar med ilska och lite panik inför tanken att stänga av den ibland?

Det är en himla tur att det är en ordentlig säkerhetsutredning om den här olyckan, och att händelseförloppet inte bedöms i det här forumet....

Re: Re: Re: Läs Pauls första inlägg

pausch; sa:
Det var förfärligt vad det här med att föreslå avstängda mobiler tycks vara en öm tå för många....

Ja Idiotiska "säkerhets" förslag utan någon som helst säkerhetssubstans som bara beror på en personlig preferens bör röstas ner kraftfullt.
Speciellt när den personliga preferensen är så löjlig som den är i detta sammanhang

Hade du däremot föreslagit att det skulle vara hjälmkrav eller krav på armbågs och knä skydd så hade vi kanske varit på samma sida. För det hade tom jag kunnat förstå nyttan av.

Jag kan inte tänka mig att en påslagen mobil är mer farlig att ha än att inte bära hjälm tex.
men det verkar ju inte finnas någon regel mot att vara med utan hjälm.

/Torbjörn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg