Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs Pauls första inlägg
pausch; sa:
- vi får väl se vad säkerhetsutredningen säger om den saken om några veckor), och att min argumentering därför verkligen vore så löjlig som du säger.
Det är irrelevant hurvida mobilen hade med olyckan att göra. det enda som är av värde att veta är ifall det skall betraktas som en framtida potentiell risk och i sådana fall hur stor den är
[/QUOTE]
I så fall blir det inte längre så irrelevant hruvida mobilen hade med olycka att göra.
och då framförallt relativt andra risker samt i förhållande till det nyttovärde som förloras pga av restriktionen att ha den avstängd.
Där håller jag helt med dig. Men jag tycker en sådan bedömning ska göras, och jag tycker inte det är löjligt att frågan överhuvudtaget väcks.
[/QUOTE]
okej
1. någon tragisk incident skall finnas
2. någon som har koppling till incidenten måste finnas på skridskotur
3. Personen ifråga har svårt att tänka klart i pressade situationer.
4. Personen blir så stressad att förmågan att bedöma isen kraftigt försämras.
5. det finns ingen som kan hjälpa honom att göra bedömningen istället.
6. Det finns is som är icke bärig mellan gruppen och land.
7. Det är inte helt uppenbart att isen inte är helt bärig utan den förmåga som persoen i vanliga fall har att göra bedömning behövs.
8. Man har otur att välja en väg över den icke bäriga isen.
9. SOS-helikoptern åker först till fel plats
10. isstrukturen är sådan att det är svårt att ta sig upp.
Nu är bedömningen klar, är det troligt? nej knappast enligt min bedömning.
Det bör nog snarare ses som en förklaring till varför det aldrig hänt tidigare.
Mikael