Sker det färre olyckor vid skridskoåkning idag jämfört med innan mobilen blev var mans/kvinnas pryl, annat lika?
Jag kan tänka mig att just vid skridskoåkning kan man via mobilen snabbt få ett meddelande om var man inte ska åka. Vibrationssignal är då vettigt eftersom andra i samanhanget inte relevanta samtal också kan komma. Jag tycker det är helt störande med telefoner ute i naturen.
Personligen har jag alltid avskytt tanken på att vänja min omgivning vid att jämt vara nåbar via telefonen. Mycket skit har jag fått höra p.g.a. det, men det är ändå värt det. Nu har de flesta vant sig vid att det ofta är poänglöst att ringa på min mobil. Använder den ytterst sällan, och då endast när det är något specialfall vid arbete eller om jag ska träffa någon och det är osäkert om jag eller den kan hinna i tid för mötet.
Gillar inte alls dessa ringsignaler och denna envägskommunikation man får höra hela tiden på stan, i tunnelbana, på tåg och bussar och överallt. För mig är det en oförskämdhet att sitta och gapa i telefonen bredvid andra människor (just gapa är vanligt; människor tror de måste halvskrika genom mobilen för att bli hörda). Själv sysslar jag mest med vandringar och tycker det är underbart att slippa telefoner när man sticker ut på en vandring.
Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte. Precis som vid andra aktiviteter som är störande för näsa, ögon, hörsel eller annat sinne får man väl ta hänsyn till vad omgivningen tycker?
En enda gång har jag tillåtit mobilanvändning i min kåta, och det var när vi hade en liten grabb på 11 år med oss och hans mormor var orolig och ville ha rapporter. Men det är undantaget som bekräftar regeln.
Raskesven