Mobiler på tur

Mera sånt Raskesven

Håller helt med dig Raskesven.

En tillvaro med mobiltelefon och diverse sökare som jourhavande inom sjukvården har lärt mig uppskatta vistelse i naturen utan att behöva skänka min tid till att svara i telefon i alla möjliga och omöjliga situationer.

Det är ganska uppenbart att en hel del av överreaktionerna i den här tråden beror på att några som plägar ha sin nalle påslagen känner att deras frihet möjligen hotas. Att likna mobiltelfon vid napp eller gosedjur är rätt träffande.

Thure

Konservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

Gillar inte alls dessa ringsignaler och denna envägskommunikation man får höra hela tiden på stan, i tunnelbana, på tåg och bussar och överallt. För mig är det en oförskämdhet att sitta och gapa i telefonen bredvid andra människor (just gapa är vanligt; människor tror de måste halvskrika genom mobilen för att bli hörda). Själv sysslar jag mest med vandringar och tycker det är underbart att slippa telefoner när man sticker ut på en vandring.

Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte.

Raskesven

Hurvida störelsemomentet är större än nyttovärdet är i sådana fall frågan. Du precis som alla andra konservativa byråkrater anser sig utan problem kunna informera omvärlden om vad svaret är på denna fråga.

En vetenskaplig studie skulle underlätta. Personligen kan jag tänka mig att det enorma informationsflöde som sker dagligen via mobiler har mycket stor betydelse för vår välfärd dels räknat som BNP, dels Som sociala värden samt säkerhetsaspekter.

Mikael
[Ändrat av elvis1 2006-02-06 kl 14:29]

Nu trillar jag dit i alla fall...

Thure och Raskesven:

Skilj då på dessa problem och det som angivits som huvudskäl för att stänga av telefonen.

Jag inser att det där är ett problem, om man har en telefon som okynnesringer. Den telefon jag har med mig ringer inte mer än att kan uppskatta samtalen. Men det var ju inte det saken gällde.

Det var ju snarare om man av säkerhetsskäl ska stänga av telefonen eller om man av säkerhetsskäl ska ha den på!
Fast den frågan är ju så långsökt så jag förstår om man lätt gör andra reflektioner.
Jag tycker dock inte dessa varit i majoritet i denna tråd, även om skälet/skälen till varför man ska vara kontaktbar om möjligt just på isen har bemötts med motargument som om skälen just vore tramsiga.

En annan aspekt är, såsom någon redan nämnt, att säkerheten har sitt pris. Vill man till varje pris vara ostörd ska man nog kanske välja en sport med lägre risknivå, eller acceptera att man höjer risken för att man värderar ostördheten högre.
Att göra det som gruppledar är förstås otänkbart.

Eftersom jag tycker att alla argument varit uppe minst två gånger i denna tråd ska jag också fortsättningsvis försöka hålla mig borta från den...

Re: Knservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

elvis1; sa:
Raskesven; sa:
Sker det färre olyckor vid skridskoåkning idag jämfört med innan mobilen blev var mans/kvinnas pryl, annat lika?

Jag kan tänka mig att just vid skridskoåkning kan man via mobilen snabbt få ett meddelande om var man inte ska åka. Vibrationssignal är då vettigt eftersom andra i samanhanget inte relevanta samtal också kan komma. Jag tycker det är helt störande med telefoner ute i naturen.

Personligen har jag alltid avskytt tanken på att vänja min omgivning vid att jämt vara nåbar via telefonen. Mycket skit har jag fått höra p.g.a. det, men det är ändå värt det. Nu har de flesta vant sig vid att det ofta är poänglöst att ringa på min mobil. Använder den ytterst sällan, och då endast när det är något specialfall vid arbete eller om jag ska träffa någon och det är osäkert om jag eller den kan hinna i tid för mötet.

Gillar inte alls dessa ringsignaler och denna envägskommunikation man får höra hela tiden på stan, i tunnelbana, på tåg och bussar och överallt. För mig är det en oförskämdhet att sitta och gapa i telefonen bredvid andra människor (just gapa är vanligt; människor tror de måste halvskrika genom mobilen för att bli hörda). Själv sysslar jag mest med vandringar och tycker det är underbart att slippa telefoner när man sticker ut på en vandring.

Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte. Precis som vid andra aktiviteter som är störande för näsa, ögon, hörsel eller annat sinne får man väl ta hänsyn till vad omgivningen tycker?

En enda gång har jag tillåtit mobilanvändning i min kåta, och det var när vi hade en liten grabb på 11 år med oss och hans mormor var orolig och ville ha rapporter. Men det är undantaget som bekräftar regeln.

Raskesven

Vad har rubriken med mitt inlägg att göra?

Nu när jag dechiffrerat din rubrik; tolkar jag ditt inlägg rätt som att du anser att jag är en konservativ byråkrat som anser mig ha patent på att avgöra vad som är rätt och fel?

Om så, vad har byråkrat med det hela att göra? Konservativ är något föränderligt. Idag är det väl snarast en närmast reaktionär handling att inte ha mobil?

Vad gäller det eventuella patentet på rätt och fel, skrev jag "personligen" och "jag tycker". Jag skrev inte vad andra skulle tycka.

[edit: Såg nu att du ändrat inlägget elvis1. Mitt svar kvarstår, med ett tillägg. Marginalonyttan för mig med mobiltelefonen på under mina vandringar är högre än marginalnyttan, givet mina preferenser och min nyttofunktion. Alla har vi olika sådana. Jag tycker bara det är svagt att som du komma med tillmälen mot folk som har andra åsikter och/eller nyttofunktioner än vad du har]

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-02-06 kl 14:39]

Re: Konservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

Det centrala i frågan kanske är vad det är som gör att man blir irriterad, är det ett anatomiskt fenomen typ att det gör ont om man slår någon med en hammare, eller ett psykologiskt? Personligen känns det nära till hands att spekulera i att man blir mest irriterad över att den "lilla snorungen på bussen" "borde lära sig och veta hut" och inte störa alla andra, betydligt mer än att man störs av att signalen träffar trumhinnan och därefter automatiskt sänder negativa signaler till hjärnan.

Vi människor styrs väldigt lätt av trender och mode. Är det mode att vara feminist, så skriver arbetsgivaren helt plötsligt att de föredrar kvinnliga sökande för att erhålla bättre könsfördelning,trots att det i sig är diskriminering så accepteras det av samhället. Eller att man kvoterar invadrare till universitet osv. Detsamma gäller mobiltelfoner om en majoritet av den generation man tillhör säger att det är fult så är det också det. Man är mer intresserad av att passa in och hålla med än att våga göra en opartisk bedömning när man vet att de övriga inte håller med. Bara det faktum att mobiler är någonting nytt och modernt gör att den äldre generationen blir negativt inställd, "nymodigheter BAH! det var minsann bättre förr!!"

Mikael

Re: Re: Konservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

elvis1; sa:
Det centrala i frågan kanske är vad det är som gör att man blir irriterad, är det ett anatomiskt fenomen typ att det gör ont om man slår någon med en hammare, eller ett psykologiskt? Personligen känns det nära till hands att spekulera i att man blir mest irriterad över att den "lilla snorungen på bussen" "borde lära sig och veta hut" och inte störa alla andra, betydligt mer än att man störs av att signalen träffar trumhinnan och därefter automatiskt sänder negativa signaler till hjärnan.

Vi människor styrs väldigt lätt av trender och mode. Är det mode att vara feminist, så skriver arbetsgivaren helt plötsligt att de föredrar kvinnliga sökande för att erhålla bättre könsfördelning,trots att det i sig är diskriminering så accepteras det av samhället. Eller att man kvoterar invadrare till universitet osv. Detsamma gäller mobiltelfoner om en majoritet av den generation man tillhör säger att det är fult så är det också det. Man är mer intresserad av att passa in och hålla med än att våga göra en opartisk bedömning när man vet att de övriga inte håller med. Bara det faktum att mobiler är någonting nytt och modernt gör att den äldre generationen blir negativt inställd, "nymodigheter BAH! det var minsann bättre förr!!"

Mikael
Det är alldeles riktigt att det är ett psykologiskt fenomen. Spelar dock ingen roll för mig om det är din snorunges mobil eller någon annans.

Jag kan inte komma på någon i min generation med lika rabiat inställning till mobiler som jag har. Ville jag "passa in" skulle jag frekvent använt mobil för länge sedan. Trend och mode är att använda mobil, inte att inte vilja använda den.

Nymodigheter :))))))))))))))) Var har du befunnit dig under de senaste 10-15 åren, på månen?

Raskesven

Re: Re: Knservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

Raskesven; sa:
[
Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte.

Raskesven
[/QUOTE]

Jag skrev inte vad andra skulle tycka.

[Raskesven

Motsägelsefullt?

Mikael

Re: Mera sånt Raskesven

thureb; sa:
Håller helt med dig Raskesven.

En tillvaro med mobiltelefon och diverse sökare som jourhavande inom sjukvården har lärt mig uppskatta vistelse i naturen utan att behöva skänka min tid till att svara i telefon i alla möjliga och omöjliga situationer.

Det är ganska uppenbart att en hel del av överreaktionerna i den här tråden beror på att några som plägar ha sin nalle påslagen känner att deras frihet möjligen hotas. Att likna mobiltelfon vid napp eller gosedjur är rätt träffande.

Thure

Usch vad dålig inlägg thure

Om det hade höjt säkerheten att stänga av telefonen så hade jag varit för det. Men som det är nu så har bara personliga preferenser kommit fram.

om det bara är personliga preferenser som gäller vad är då nästa ? du får inte ha en rosa halsduk ? eller det stör mig att du har en orange ryggsäck eller att du heter thure så därför får du inte åka här, vad skulle du sagt till någon som kom fram till dig och sade kan du stoppa undan din pik för vi tycker den är gräsligt ful så vi vill inte se den, annars får du inte åka med oss.

jag hoppas du hade sagt sicken otur för det tänker jag inte alls göra. det är MIN säkerhet och JAG pikar där JAG tycker det är LÄMPLIGT inte där DU vill att JAG skall göra det. Oavsett om de kallar din pik för napp eller liknande.

Det är iaf vad jag gör när du säger till mig att jag skall stänga av mobilen, men jag kan då göra tillägget att jag kan ha headsettet på eller bara ha den på vibrator så slipper du höra ringsignalen om det är det som stör dig.

För är det pratet som stör dig så bör du nog tänka till en gång till, stör det dig när folk samtalar ansikte mot ansikte ?

Det är mitt liv som jag riskerar, då har JAG rätt att skydda mig som jag anser vara adekvat.

synd att du väljer att legitimera trollandet i denna tråden.

Min säkerhet går för mig före dina personliga preferenser.

/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2006-02-06 kl 15:07]

tigertamjaren; sa:
Killar, killar ni gnabbas om såna trivialiteter att man undrar om ni inte fått till det på sistone. Loosen up, glid lite på gräs vettja!

Jag och andra har redan försökt att stänga denna diskussion. Uppenbart utan att lyckas och jag tror du misslyckas med. Har dock svängt om till att tycka att det nog bara är bra. Så länge dom har fullt upp att bråka om mobiltelefoner så finns chansen att andra trådar blir mer harmoniska. Se t ex hur det mot alla odds pågår en förbrödring och ryggdunkning i:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36088

-Palle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg