Mobiler på tur

pausch; sa:
surpa; sa:
På kort sikt tror nog inte jag heller på vare sig ett mobilförbud eller på att en majoritet frivilligt skulle stänga mobilen under turer, eftersom mobilberoendet verkar vara alltför utbrett. Men trender ändras med tiden, och om ett eller två decennier kan situationen vara annorlunda.

Om ett eller två decennier kommer våra barn, det är dom där tonåringarna som ständigt pratar, fotar, filmar och skickar sms med sina mobiltelefoner, vara dom som är ute på isarna. Försök få dom att ändra sina vanor, det är lättare att skapa världsfred.
Jag tror knappast vi kommer ha den här disskutionen då.
Troligen skrattar vi åt det hela när vi tar några härliga skridskoskär på isen, ständigt uppkopplade mot världen med våra "mobiltelefoner".

Är du synsk? :)

Läs gärna gamla science-fiction-historier om framtidsvisioner som utspelar sig i vår tid - dessa historier säger mycket mer om den tidens förväntningar än om vår tid.

Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet hur den blir - därför avstår jag från att själv säga nåt om "hur det kommer att bli" - det vet vi först när vi är där.
Nej vad jag vet är jag inte synsk men det är ju bara att titta på hur mobilernas utveckling sett ut dom senaste 15 åren och hur vi använder dom.
Får jag sedan spekulera lite mer om framtiden, vilket jag får och tycker är kul, så är det inte säkert att det finns en av och på knapp på mobilen.
 
Ett tankefel

En sak som slår mig när jag läser Pauls inlägg, samt vissa andra kommentarer med anledning av olyckan, är att de tycks fokusera bara på säkerheten vid klubbturer.

Det är sant att säkerheten vid SSSKs turer skulle höjas om man krävde att alla deltagare hade skarp plurrvana och var i fullständig harmoni med sig själva på turen, utan att störas av yttre omständigheter (som telefonsamtal).

Men nu är det ju så att SSSK (mfl klubbar) inte äger isarna. Ju högre krav det ställs på deltagarna i klubbturer, desto fler kommer åka på egen hand.

Om en åkare som vara tillgänglig, men ändå inte offra en bra skridskodag inte får följa med så kommer han förmodligen åka ändå. Det stressande telefonsamtalet kommer ändå nå honom och han kommer ändå riskera att fatta dåliga beslut pga detta. Fast den här gången har han inte lika erfaret sällskap.

Jag vill ogärna spekulera i den aktuella olyckan, men fundera över hur det kunde gått om olycksgruppen inte varit en välutrustad och rutinerad SSSK-grupp, utan några som givit sig iväg på egen hand för att slippa klubbens "jobbiga regler". Vore inte risken stor att detta skulle lett till ännu fler dödsfall?

I min mening är det viktigaste att minimera antalet isolyckor totalt, inte att minimera olyckor med en klubbflagga på plats.

Självklart ska en klubb som utför en (delvis) riskabel sport ha säkerhetsföreskrifter, men de måste vara rimliga. De måste balanseras mot risken att utestängda utövare råkar ännu värre ut.
 
Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
Självklart ska en klubb som utför en (delvis) riskabel sport ha säkerhetsföreskrifter, men de måste vara rimliga. De måste balanseras mot risken att utestängda utövare råkar ännu värre ut.


Kunde inte sagt det bättre själv, en perfekt avrundning på en lång tråd.

Mikael
 
pausch; sa:
Amerikanerna brukar använda detta som ett argument att tillåta alla att inneha vapen, under mottot "vapen dödar inte - människor dödar".

Precis, men de gör en avgörande logisk miss.
Användningsområdet för vapen som är producerade för att döda människor (pistoler, automatkarbiner, k-pistar) är att döda människor, inget annat.
Har man inte för avsikt att döda människor behöver man heller inte ha ett sådant vapen.
Alltså: "vapen dödar inte - människor med mordvapen dödar".
Vill du äga ett mordvapen är du i princip direkt diskvalificerad från att äga ett mordvapen.

En mobiltelefon eller ens en morakniv är inte konstruerade för att skada. Alltså är det inte tillgången utan användandet som ska regleras.
 
Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
En sak som slår mig när jag läser Pauls inlägg, samt vissa andra kommentarer med anledning av olyckan, är att de tycks fokusera bara på säkerheten vid klubbturer.

Det är sant att säkerheten vid SSSKs turer skulle höjas om man krävde att alla deltagare hade skarp plurrvana och var i fullständig harmoni med sig själva på turen, utan att störas av yttre omständigheter (som telefonsamtal).

Men nu är det ju så att SSSK (mfl klubbar) inte äger isarna. Ju högre krav det ställs på deltagarna i klubbturer, desto fler kommer åka på egen hand.

Är det så stor skillnad mot nu då?

Enligt SSSK's sajt har hittills 5566 medlemmar deltagit i klubbens turer (denna info syns inte på sajtens publika del utan man måste logga in som medlem för att se det). Ganska precis halva säsongen har väl hunnit passera, vilket innebär att i april nångång kommer ca 11000 att ha deltagit i klubbens turer (den som varit med på flera turer räknas här en gång per tur). Eftersom klubben har ca 13000 medlemmar innebär det att i genomsnitt åker varje medlem med på mindre än en klubbtur per säsong. Det där är nog mycket ett resursproblem - det finns helt enkelt inte tillräckligt många ledare för att varje medlem ska kunna följa med på flera turer, eller ens en tur, per säsong. Så antingen har SSSK en massa passiva medlemmar, eller också åker många av dem ut på egen hand - jag tror på det senare alternativet.

Om en åkare som vara tillgänglig, men ändå inte offra en bra skridskodag inte får följa med så kommer han förmodligen åka ändå. Det stressande telefonsamtalet kommer ändå nå honom och han kommer ändå riskera att fatta dåliga beslut pga detta. Fast den här gången har han inte lika erfaret sällskap.

Om jag vore den åkaren så skulle jag just den dagen välja mindre riskabla vatten att åka på. Att få ett stressande telefonsamtal är fullt hanterbart om man har många reträttvägar att välja på då man snabbt vill komma av isen.

Jag vill ogärna spekulera i den aktuella olyckan, men fundera över hur det kunde gått om olycksgruppen inte varit en välutrustad och rutinerad SSSK-grupp, utan några som givit sig iväg på egen hand för att slippa klubbens "jobbiga regler". Vore inte risken stor att detta skulle lett till ännu fler dödsfall?

Du får det här att låta som om denna grupp skulle vara mindre rutinerad. I så fall skulle det nog kunnat bli fler dödsfall - men å andra sidan är det dumdristigt att ge sig ut under sådana omständigheter. Vilka fler "jobbiga regler" skulle dessa personer då vilja slippa undan? Ombytet i ryggsäcken? Den blir ju klart lättare om man inte har något ombyte där.

I min mening är det viktigaste att minimera antalet isolyckor totalt, inte att minimera olyckor med en klubbflagga på plats.

Då ska du nog fokusera på snöskoteråkarna, eftersom dessa orsakar de flesta isolyckorna. De äldre ensamma männen som ger sig ut och pimplar, eller promenerar, på isarna tror jag kommer som tvåa. Sedan kommer skridskoåkarna.

Att upplysa allmänheten och få dem att bete sig säkrare på isarna är givetvis mycket lovvärt. Men om du tar med dig en grupp människor på isen, och du tycker en del av dem beter sig osäkert eller har brister i sin utrustning, drar du dig då för att rätta till detta av rädsla för att dom skulle avvika och ensamma bete sig ännu osäkrare?

Självklart ska en klubb som utför en (delvis) riskabel sport ha säkerhetsföreskrifter, men de måste vara rimliga. De måste balanseras mot risken att utestängda utövare råkar ännu värre ut.

En sådan balans skulle, i just denna fråga, kunna se ut så här: vid åkning på förhållandevis säkra isar tillåts mobilen vara på. Men kommer man ut på farligare isar, då har ledaren rätt att begära att deltagarna slår av sina mobiler, tills man kommit till säkrare isar igen (och då menar jag inte bara säkrare just där man är, utan även att det finns en hyfsat säker reträttväg in till land).
 
Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
Om jag vore den åkaren så skulle jag just den dagen välja mindre riskabla vatten att åka på. Att få ett stressande telefonsamtal är fullt hanterbart om man har många reträttvägar att välja på då man snabbt vill komma av isen.
Tyvärr var det nog ingen den olycksaliga lördagen som trodde att det var särskilt riskabla vatten de åkte på.

I min mening är det viktigaste att minimera antalet isolyckor totalt, inte att minimera olyckor med en klubbflagga på plats.
Då ska du nog fokusera på snöskoteråkarna, eftersom dessa orsakar de flesta isolyckorna. De äldre ensamma männen som ger sig ut och pimplar, eller promenerar, på isarna tror jag kommer som tvåa. Sedan kommer skridskoåkarna.
...och nånstans på tusende plats på den listan kommer skridskoåkare med mobil.

Att upplysa allmänheten och få dem att bete sig säkrare på isarna är givetvis mycket lovvärt. Men om du tar med dig en grupp människor på isen, och du tycker en del av dem beter sig osäkert eller har brister i sin utrustning, drar du dig då för att rätta till detta av rädsla för att dom skulle avvika och ensamma bete sig ännu osäkrare?
Ja i vissa fall.
Självklart skulle jag inte låta bli att påpeka bristerna. Självklart skulle jag (förhoppningsvis) uppmana någon som betedde sig uppenbart livsfarligt att kliva av isen.
Men vore jag ledare skulle jag hellre se att en osäker (men inte livsfarlig) åkare följer med och lär sig, än att han fortsätter åka osäkert på egen hand.

En sådan balans skulle, i just denna fråga, kunna se ut så här: vid åkning på förhållandevis säkra isar tillåts mobilen vara på. Men kommer man ut på farligare isar, då har ledaren rätt att begära att deltagarna slår av sina mobiler, tills man kommit till säkrare isar igen (och då menar jag inte bara säkrare just där man är, utan även att det finns en hyfsat säker reträttväg in till land).
Ojoj. Vad skickar det för signal? "Nu ger vi oss ut på så farlig is att vi (för vår egen säkerhet) måste avskärma oss från omvärlden." Jag vet inte hur du fungerar, men jag skulle bli mer stressad av att höra det än av ett telefonsamtal.
 
tigertamjaren; sa:
Nordesjö; sa:
En mobiltelefon eller ens en morakniv är inte konstruerade för att skada. Alltså är det inte tillgången utan användandet som ska regleras.

Mmmen Martin, är det inte just det Paul vill? ;)

Riktigt dåligt ordval från min sida... :)
"Alltså är det inte bruket utan missbruket som ska stävjas" var vad jag menade.

Ta med din telefon om du nu måste, ha den på om du måste, men låt det inte gå ut över säkerhet eller njutning.

Själv förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja svara i telefon om man måste avbryta sin åkning och plocka fram den ur en vattentät påse varje gång, men jag gissar att det redan har tagits upp i denna långa tråd.
 
Re: Re: Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
pausch; sa:
Om jag vore den åkaren så skulle jag just den dagen välja mindre riskabla vatten att åka på. Att få ett stressande telefonsamtal är fullt hanterbart om man har många reträttvägar att välja på då man snabbt vill komma av isen.
Tyvärr var det nog ingen den olycksaliga lördagen som trodde att det var särskilt riskabla vatten de åkte på.

Det håller jag inte med om -- den olycksdrabbade gruppen åkte faktiskt försiktigt, med ordentlig lucka mellan medlemmarna, då olyckan hände. Varför skulle den gjort det om dom tyckt att isen dom åkte på inte var särskilt riskabel?

En sådan balans skulle, i just denna fråga, kunna se ut så här: vid åkning på förhållandevis säkra isar tillåts mobilen vara på. Men kommer man ut på farligare isar, då har ledaren rätt att begära att deltagarna slår av sina mobiler, tills man kommit till säkrare isar igen (och då menar jag inte bara säkrare just där man är, utan även att det finns en hyfsat säker reträttväg in till land).
Ojoj. Vad skickar det för signal? "Nu ger vi oss ut på så farlig is att vi (för vår egen säkerhet) måste avskärma oss från omvärlden." Jag vet inte hur du fungerar, men jag skulle bli mer stressad av att höra det än av ett telefonsamtal.

Skulle det göra så stor skillnad egentligen? På sådana isar åker man redan sakta, man pikar ofta, och man håller noga koll på små skiftningar i isen. Och man är beredd att vända om det skulle behövas. Att tillfälligt stänga av mobilen för att kunna göra detta ostört skulle inte oroa mig i alla fall.
 
Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

Ojoj. Vad skickar det för signal? "Nu ger vi oss ut på så farlig is att vi (för vår egen säkerhet) måste avskärma oss från omvärlden." Jag vet inte hur du fungerar, men jag skulle bli mer stressad av att höra det än av ett telefonsamtal.

Skulle det göra så stor skillnad egentligen? På sådana isar åker man redan sakta, man pikar ofta, och man håller noga koll på små skiftningar i isen. Och man är beredd att vända om det skulle behövas. Att tillfälligt stänga av mobilen för att kunna göra detta ostört skulle inte oroa mig i alla fall.

Biter du dig inte lite i svansen med denna argumentationen? Var inte anledningen till att inte ha telefon att man inte skulle "luras" ut på dåliga isar?
Om man redan bestämt sig att åka på dålig is så gör väl knappast telefonen till eller från... Den påverkar ju inte din isbedömning, vikt, mm.
 
Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
den olycksdrabbade gruppen åkte faktiskt försiktigt, med ordentlig lucka mellan medlemmarna, då olyckan hände. Varför skulle den gjort det om dom tyckt att isen dom åkte på inte var särskilt riskabel?
Just vid olycksplatsen ja. Men jag tror inte planen när man gav sig iväg var att pressa gränserna. Det var ju trots allt östra mälaren, inte svenska högarna.

På sådana isar åker man redan sakta, man pikar ofta, och man håller noga koll på små skiftningar i isen. Och man är beredd att vända om det skulle behövas. Att tillfälligt stänga av mobilen för att kunna göra detta ostört skulle inte oroa mig i alla fall.
Nä det skulle inte oroa mig att stänga av mobilen. (Min är som regel avstängd ändå) Däremot skulle det oroa mig kraftigt om ledaren uppmanade oss att stänga av eftersom passagen är riskabel. Det skulle jag tolka som att vi befann oss farligt nära gränsen för gruppens och ledarens förmåga. Såna situationer undviker jag helst.

Nu lämnar jag också den här diskussionen. Min åsikt har jag redan redogjort för. (Mobil på eller av är inte en säkerhetsfråga utan en trivselfråga.)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
pausch; sa:
På sådana isar åker man redan sakta, man pikar ofta, och man håller noga koll på små skiftningar i isen. Och man är beredd att vända om det skulle behövas. Att tillfälligt stänga av mobilen för att kunna göra detta ostört skulle inte oroa mig i alla fall.
Nä det skulle inte oroa mig att stänga av mobilen. (Min är som regel avstängd ändå) Däremot skulle det oroa mig kraftigt om ledaren uppmanade oss att stänga av eftersom passagen är riskabel. Det skulle jag tolka som att vi befann oss farligt nära gränsen för gruppens och ledarens förmåga. Såna situationer undviker jag helst.

Då vill du kanske också helst undvika situationer då ledaren uppmanar deltagarna att åka på led, med ordentlig lucka mellan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg