Mobiler på tur

Re: Re: Re: Läs Pauls första inlägg

Raskesven; sa:
Jag får väl citera mig själv från bland det första jag skrev i den här tråden: "Jag kan tänka mig att just vid skridskoåkning kan man via mobilen snabbt få ett meddelande om var man inte ska åka."
Raskesven

Jo, en sådan nytta kan man ha av mobiler (det faller f.ö. under "kommunikation mellan grupper", och en sådan kommunikationskanal har jag tidigare tyckt man ska lämna öppen).

Men räddar sådana här meddelanden liv? Oftast inte. Vad hade mest troligt hänt den andra gruppen som tänkt åka ut på det svaga området om dom inte fått varningen? Hade dom då åkt dit? Ja, dom var ju på väg dit. Och när dom kommit dit, hade dom då plurrat och drunknat? I så fall har dom inget på isen att göra. Nej, det troliga scenariot är att gruppen varit tillräckligt isvana för att själva konstatera att där kunde dom inte fortsätta, och sedan vänt, eller tagit en omväg förbi området.

Meddelandet hade förstås sparat dem tid, men mindre troligt räddat liv.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs Pauls första inlägg

pausch; sa:
och då framförallt relativt andra risker samt i förhållande till det nyttovärde som förloras pga av restriktionen att ha den avstängd.

Där håller jag helt med dig. Men jag tycker en sådan bedömning ska göras, och jag tycker inte det är löjligt att frågan överhuvudtaget väcks.

Obs att det inte var mobilen som valde färdväg utan ledaren.

Har jag nånsin påstått nåt annat? Men beskedet som kom via mobilen måste ha satt gruppen, och troligen även ledaren, i stress. Att bortse från den faktorn kan man inte göra då säkerheten ska bedömas.

Det är sådana här punkter som gör att Paul faktiskt har uttryckt sig mycket balanserat. Med tanke på all ilska som hävts över honom (och i mindre grad Thure) måste jag säga att de svarar mycket balanserat och korrekt på ilskna inlägg.

Liksom Thure tycker jag definitivt att Paul har en poäng (ur just säkerhetssynpunkt), men att jag än så länge tycker att fördelarna med mobil på (ur just säkerhetssynpunkt) överväger.

Det har frågats efter statistik från bägge sidor. Statistik är visst bra, men den förutsätter tillräckligt mycket och bra indata. I avvaktan på det utnyttjar man vid professionell riskanalys en såkallad "What if?" och i denna tråd är ett exempel på en sådan.

Jag gav upp på den här tråden för ett tag sen, skulle bara vilja säga ett par saker till er som vill att vi stänger av mobilerna:
Tror ni realistiskt att det någonsin kommer att införas ett mobilförbud i organiserad åkning? Om ni får så här mycket mothugg på Utsidan, hur tror ni att diskutionen kommer gå i er klubb?
I stort sett hela tråden går åt till att munhuggas och alla argument ligger redan ute i diskutionen så tänk efter innan ni fortsätter att posta inlägg som bara har med er personliga stolthet att göra.
Jag har inte hittat någon i den här diskutionen som inte postat bra inlägg, men jag kommer sluta läsa diskutionerna här eftersom jag inte kan låta bli att lägga mig i sådanna här destruktiva munhuggningar.

newcence; sa:
Jag gav upp på den här tråden för ett tag sen, skulle bara vilja säga ett par saker till er som vill att vi stänger av mobilerna:
Tror ni realistiskt att det någonsin kommer att införas ett mobilförbud i organiserad åkning? Om ni får så här mycket mothugg på Utsidan, hur tror ni att diskutionen kommer gå i er klubb?

För att ge lite perspektiv på det hela: om man för, säg, 20 år sedan hade frågat: "Tror ni realistiskt att det någonsin kommer att införas ett generellt rökförbud på restauranger?" så hade svaret förstås blivit ett nej. Men nu är vi där - och de allra flesta verkar vara nöjda.

På kort sikt tror nog inte jag heller på vare sig ett mobilförbud eller på att en majoritet frivilligt skulle stänga mobilen under turer, eftersom mobilberoendet verkar vara alltför utbrett. Men trender ändras med tiden, och om ett eller två decennier kan situationen vara annorlunda.

Hursomhelst tycker jag i alla fall att frågan skulle upp till diskussion. Och den har ju diskuterats här, även om det ibland skett med nonsensargument.

I stort sett hela tråden går åt till att munhuggas och alla argument ligger redan ute i diskutionen så tänk efter innan ni fortsätter att posta inlägg som bara har med er personliga stolthet att göra.
Jag har inte hittat någon i den här diskutionen som inte postat bra inlägg, men jag kommer sluta läsa diskutionerna här eftersom jag inte kan låta bli att lägga mig i sådanna här destruktiva munhuggningar.

Har också givit upp

...men inte kan jag hålla tyst för det.

Jag startade tråden mest för att avleda den här diskussionen från den tråd som handlade om olyckan. (Och jag mnåste säga att jag är glad att dessa elva sidor angrepp och motangrepp inte ligger där)

Kanske borde jag då göra ett försök att avrunda debatten också? Även om det kanske blir färgat av min egen uppfattning.

Ur säkerhetssynpunkt finns det inga skäl att rekommendera avslagna telefoner. Paul har visserligen (korrekt) hävdat att samtal utifrån kan stressa gruppen och att en stressad grupp kan göra misstag man annars inte skulle göra. Å andra sidan finns det skäl att tro att samtal utifrån kan förhindra incidenter och olyckor, men eftersom ingen för bok över de olyckor som aldrig hände har vi ingen möjlighet att jämföra.
I vilket fall som helst kan ett säkerhetsarbete aldrig bygga på att deltagarna hålls lugna genom avskärmning från omvärlden. Det finns oräkneliga andra faktorer som kan få gruppen att ta risker som man inte skulle göra normalt. Säkerheten måste fungera även under stress.

Ur trivselsynpunkt föredrar jag personligen avslagen telefon. Inte för att ringsignalerna eller envägskommunikationen stör, utan för att utfärder för mig handlar mycket om att komma bort från vardagen. Jag vill fokusera på åkningen/vandringen/etc, omgivningen och de som är med just då, inte på vad som händer nån annanstans. Samtidigt har jag full respekt för att vi tycker olika. Någon VILL vara anträffbar även på isen, någon annan MÅSTE vara anträffbar eller stanna hemma. Inte är detta något problem i praktiken!

Mitt förslag för ledarledda turer är att ledaren får säga till om mobiltyst tur i förväg (så de som VILL vara nåbara kan välja en annan tur). Den som MÅSTE vara nåbar ska tala om det i förväg eftersom det kan påverka lämliga vägval.
För övrigt borde man komma överrens om att förvara telefonerna på samma plats (förslagsvis i ryggsäckens topplock) så att ingen behöver leta i en nödsituation.

På kort sikt tror nog inte jag heller på vare sig ett mobilförbud eller på att en majoritet frivilligt skulle stänga mobilen under turer, eftersom mobilberoendet verkar vara alltför utbrett. Men trender ändras med tiden, och om ett eller två decennier kan situationen vara annorlunda.

Om ett eller två decennier kommer våra barn, det är dom där tonåringarna som ständigt pratar, fotar, filmar och skickar sms med sina mobiltelefoner, vara dom som är ute på isarna. Försök få dom att ändra sina vanor, det är lättare att skapa världsfred.
Jag tror knappast vi kommer ha den här disskutionen då.
Troligen skrattar vi åt det hela när vi tar några härliga skridskoskär på isen, ständigt uppkopplade mot världen med våra "mobiltelefoner".

surpa; sa:

Om ett eller två decennier kommer våra barn, det är dom där tonåringarna som ständigt pratar, fotar, filmar och skickar sms med sina mobiltelefoner, vara dom som är ute på isarna. Försök få dom att ändra sina vanor, det är lättare att skapa världsfred.
Jag tror knappast vi kommer ha den här disskutionen då.
Troligen skrattar vi åt det hela när vi tar några härliga skridskoskär på isen, ständigt uppkopplade mot världen med våra "mobiltelefoner".

Är du synsk? :)

Läs gärna gamla science-fiction-historier om framtidsvisioner som utspelar sig i vår tid - dessa historier säger mycket mer om den tidens förväntningar än om vår tid.

Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet hur den blir - därför avstår jag från att själv säga nåt om "hur det kommer att bli" - det vet vi först när vi är där.

pausch; sa:
Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet hur den blir - därför avstår jag från att själv säga nåt om "hur det kommer att bli" - det vet vi först när vi är där.

Framtiden blir vad vi gör den till.

---
Precis som alla andra effektiva verktyg är det inte verktyget i sig som är bra eller dåligt, utan vårt förhållande till det.
Det spelar ingen större roll om mobilen är på eller inte, bara den inte används på ett sätt som stör eller förstör.

Gräl om att "mobiler bör vara på" eller "mobiler bör vara avstängda" känns mest som (förståelig) panik efter en svår olycka.
Men egentligen spelar det väl ungefär lika stor roll som "klockor måste vara på" eller "klockor måste vara av"?

Re: Har också givit upp

GustavOh; sa:
...men inte kan jag hålla tyst för det.

Jag startade tråden mest för att avleda den här diskussionen från den tråd som handlade om olyckan. (Och jag mnåste säga att jag är glad att dessa elva sidor angrepp och motangrepp inte ligger där)

Kanske borde jag då göra ett försök att avrunda debatten också? Även om det kanske blir färgat av min egen uppfattning.

Jag håller med dig i det mesta du skrev. Bara ett fåtal kommentarer:

bygga på att deltagarna hålls lugna genom avskärmning från omvärlden. Det finns oräkneliga andra faktorer som kan få gruppen att ta risker som man inte skulle göra normalt. Säkerheten måste fungera även under stress.

Man måste inte välja mellan "hängslen" eller "livrem" - man kan ha båda! Dvs man fokuserar på att gruppen måste fungera även under de stress-situationer den kan råka ut för, och samtidigt försöker man eliminera åtminstone de stressfaktorer som enkelt kan elimineras.

Mitt förslag för ledarledda turer är att ledaren får säga till om mobiltyst tur i förväg (så de som VILL vara nåbara kan välja en annan tur). Den som MÅSTE vara nåbar ska tala om det i förväg eftersom det kan påverka lämliga vägval.
För övrigt borde man komma överrens om att förvara telefonerna på samma plats (förslagsvis i ryggsäckens topplock) så att ingen behöver leta i en nödsituation.

Topplocket har en annan fördel: det man placerar där har mycket god chans att förbli torrt vid en plurrning. Detta verifierade jag för egen del vid SSSK's+BKK's gemensamma varmplurrövning i Brunnsviken i augusti: jag rullade runt rätt länge i vattnet, mycket längre än jag skulle ha gjort vid en kallplurrning. Jag låg på mage och på rygg i vattnet, och testade olika lägen - och allt i topplocket förblev torrt!

Till sist vill jag rekapitulera hur mobildiskussionen uppkom, i först en annan tråd som sedan avknoppade denna tråd - kolla inlägget jag skrev den 29 jan kl 18:38, här:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36202&pagenumber=4

Det var där det började, för en dryg vecka sedan.

Nordesjö; sa:
pausch; sa:

Framtiden blir vad vi gör den till.

---
Precis som alla andra effektiva verktyg är det inte verktyget i sig som är bra eller dåligt, utan vårt förhållande till det.
Amerikanerna brukar använda detta som ett argument att tillåta alla att inneha vapen, under mottot "vapen dödar inte - människor dödar". Dock vill inte ens dom gå så långt att dom låter privatpersoner inneha atombomber under mottot "atombomber dödar inte - människor dödar".... :)

Det spelar ingen större roll om mobilen är på eller inte, bara den inte används på ett sätt som stör eller förstör.

Gräl om att "mobiler bör vara på" eller "mobiler bör vara avstängda" känns mest som (förståelig) panik efter en svår olycka.
Men egentligen spelar det väl ungefär lika stor roll som "klockor måste vara på" eller "klockor måste vara av"?
Hur stänger man av en klocka? OK, väckarklockan på ditt nattduksbord kan du lätt plocka batteriet ur. Men armbandsuret? När du är ute på isen och ska påbörja din tur.... det kanske dessutom är en Rolex, som går på fjäder och inte på batteri....

Re: Re: Re: Re: Knservativa byråkrater tror lätt att patenet på att avgöra vad som är rätt eller fel

Raskesven; sa:
elvis1; sa:
Eftersom du bara drar till med en rubrik ur det blå, snackar skit om mig, pådyvlar mig åsikter och sedan låtsas som det regnar och struntar i att förklara dig, får väl jag försöka mig på en förklaring till vad håller på med, enligt min uppfattning.

pic10a.gif

"Shit, här fanns ingen fyrtiosexåring vars generationskompisar inte gillar mobiltelefoner och som därför modemedvetet följer trenden och därför inte heller gillar mobiltelefoner och som också tror sig ha åsiktspatent..... Nåja, vidare, nästa gång kanske..."

Du får nog överväga möjligheten att dina associationer runt en person, baserat på info från ett inlägg, kan slå helt fel. Att jag ger uttryck för mina åsikter är inte samma sak som att jag anser att andra människor inte har rätt till andra åsikter. Men med tanke på dina (ansträngda?) associationer runt mig, och med tanke på att det erfarenhetsmässigt finns många människor som drar slutsatser om andra baserade på hur de själva tänker, kanske du lider av villfarelsen att alla måste dela din åsikt? Den villfarelsen gör du i så fall bäst i att dumpa direkt, annars blir du bara besviken hela livet. För min del dumpar jag den här tråden nu.

Raskesven

Eftersom att jag inte har några referenser i påståendet är det att betrakta som en hypotes, hypotesen påverkas inte av vem som har skrivit den.

Anledningen till att jag inte besvarar samtliga av dina efterföljande frågor är att jag gjorde avvägningnen att det inte skulle tillföra något konstruktivt, men okej:
konservativ betyder att man är gamalmodig och byråkrati kan på många sätt betraktas som motsatsen till liberalism och flexibilitet.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du på ett nonchalant sätt ansåg dig kunna ha rättigheten att avgöra vad som var rätt och fel och därmed sätta normer för andra människor. Den typen av förfarande ville jag ifrågasätta.

Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg