Nödsändare, bra eller dåligt?

Det skulle bara vara pinsamt tror jag.
Ja för oss normala som inte har blivit bortklemade och curlade under uppväxten och därigenom fått ta ansvar.

Jag vågar påstå att dom som föddes på 90 och 2000-talet blev extremt curlade under sin uppväxt och såna skäms absolut inte för att kontakta fjällräddningen ifall dom är lite trötta och frusna pga att dom har aldrig behövt kämpa för något i hela sitt liv!
Det är inte fel på dom, utan deras mamma som har uppfostrat dom på fel sätt genom att curla sönder dom!

Ja för oss normala som inte har blivit bortklemade och curlade under uppväxten och därigenom fått ta ansvar.

Jag vågar påstå att dom som föddes på 90 och 2000-talet blev extremt curlade under sin uppväxt och såna skäms absolut inte för att kontakta fjällräddningen ifall dom är lite trötta och frusna pga att dom har aldrig behövt kämpa för något i hela sitt liv!
Det är inte fel på dom, utan deras mamma som har uppfostrat dom på fel sätt genom att curla sönder dom!
Att förfasas över ungdomen gjorde den något äldre generationen redan under antiken.

Att förfasas över ungdomen gjorde den något äldre generationen redan under antiken.
Ja, du har absolut helt rätt men på 90 och 2000-talet hände något rejält för att då var attityden att barn ska curlas, och det har aldrig varit så extremt utbrett under något annat årtionde än då.

Våra döttrar är födda -89 och -91 och dom växte upp då, så det är därför jag är så insatt i just det här ämnet!
Dom och deras skolkamrater hade tillgång till skolbuss inom 500m ifrån hemmet men dom fick trots det skjuts av sin mamma till skolan varje dag + hämtning på eftermiddagen - varje dag. Curling enligt mej!

Inte våra barn, för dom fick åka 2,7 km skolbuss oavsett deras åsikt om att alla andra får åka bil!

Jag har fått höra 100-tals motsvarande helt vansinniga curlingsaker som våra döttrar berättade att deras skolkamraters mammor löste åt sina barn, men eftersom vi (mest jag) ställde krav på våra döttrar för att få dom till att funka i samhället så var jag på den tiden när dom var tonåringar den största jävla idioten som fanns!

Jag fick lite cred av dom när jag lärde dom backa med släp och fickparkera när dom var 16 år, och att jag lärde dom svetsa med MIG och MMA, för det tyckte dom var kul men för övrigt så var jag bara en jävla jobbig idiot som bara ställde krav hela tiden!!

Sen när dom för många år sedan flyttade ihop med sina män så har jag fått 10.000% cred för att jag var så envis med att ställa krav på dom och allt jag har lärt dom med att använda alla el-handverktyg och att bygga hus, pga att deras totalt söndercurlade män har 8 tummar i varje näve och tycker inte alls att det är pinsamt när deras fruar har snickarbältet på sej och styr renoveringen av deras hus, för alla i deras vänskapskrets - även män, ser inte om chucken snurrar åt fel håll när dom ska skruva in en skruv med en skruvdragare!??

Men dom är extremt duktiga på att spela dataspel...Counterstrike tror jag att det heter och det behövs 3st 70 tum plattskärmar och en herrejösses ljudanläggning för det dataspelet.

Det värsta av allt är att deras söndercurlade män tycker inte att det är pinsamt alls när deras fruar (våra döttrar) får backa in hyrsläpen när någon kompis ska flytta, pga att dom själv och alla deras kompisar inte ens förstår backspeglarnas poäng i en bil eller ens kan fickparkera...trots att dom alla har B körkort....

Är det här verkligen ytterligare en klycha om att varje generation gnäller om den tidigare generationen?
Hur lite krav kan vi i så fall ställa på nästkommande generation?

Ska dom ens själv behöva torka sej där bak efter nr2, eller ska mamma även göra det tills hon blir dement och hamnar i äldrevården?

Senast ändrad:
Är det här verkligen ytterligare en klycha om att varje generation gnäller om den tidigare generationen?

Ska dom ens själv behöva torka sej där bak efter nr2, eller ska mamma även göra det tills hon blir dement och hamnar i äldrevården?

Nu har du i alla fall lyckats. Med att ta off topic till en helt ny nivå.

Ja, du har absolut helt rätt men på 90 och 2000-talet hände något rejält för att då var attityden att barn ska curlas, och det har aldrig varit så extremt utbrett under något annat årtionde än då.

Våra döttrar är födda -89 och -91 och dom växte upp då, så det är därför jag är så insatt i just det här ämnet!
Dom och deras skolkamrater hade tillgång till skolbuss inom 500m ifrån hemmet men dom fick trots det skjuts av sin mamma till skolan varje dag + hämtning på eftermiddagen - varje dag. Curling enligt mej!

Inte våra barn, för dom fick åka 2,7 km skolbuss oavsett deras åsikt om att alla andra får åka bil!

Jag har fått höra 100-tals motsvarande helt vansinniga curlingsaker som våra döttrar berättade att deras skolkamraters mammor löste åt sina barn, men eftersom vi (mest jag) ställde krav på våra döttrar för att få dom till att funka i samhället så var jag på den tiden när dom var tonåringar den största jävla idioten som fanns!

Jag fick lite cred av dom när jag lärde dom backa med släp och fickparkera när dom var 16 år, och att jag lärde dom svetsa med MIG och MMA, för det tyckte dom var kul men för övrigt så var jag bara en jävla jobbig idiot som bara ställde krav hela tiden!!

Sen när dom för många år sedan flyttade ihop med sina män så har jag fått 10.000% cred för att jag var så envis med att ställa krav på dom och allt jag har lärt dom med att använda alla el-handverktyg och att bygga hus, pga att deras totalt söndercurlade män har 8 tummar i varje näve och tycker inte alls att det är pinsamt när deras fruar har snickarbältet på sej och styr renoveringen av deras hus, för alla i deras vänskapskrets - även män, ser inte om chucken snurrar åt fel håll när dom ska skruva in en skruv med en skruvdragare!??

Men dom är extremt duktiga på att spela dataspel...Counterstrike tror jag att det heter och det behövs 3st 70 tum plattskärmar och en herrejösses ljudanläggning för det dataspelet.

Det värsta av allt är att deras söndercurlade män tycker inte att det är pinsamt alls när deras fruar (våra döttrar) får backa in hyrsläpen när någon kompis ska flytta, pga att dom själv och alla deras kompisar inte ens förstår backspeglarnas poäng i en bil eller ens kan fickparkera...trots att dom alla har B körkort....

Jag håller med om det mesta i din text - dock inte om att det skulle vara något pinsamt att kvinnor snickrar och backar med släp. Jag håller inte så hårt på könsrollerna.

. Jag håller inte så hårt på könsrollerna.
Då har vi helt samma åsikter, för jag möter numera mer och mer kvinnor i vår extremt maskulina bransch som vi driver företag i och det ser jag som ett sundhetstecken.

Ju fler kvinnor i vår bransch gör vår bransch lite mer att fokuserad på att göra ett bra jobb än att hålla på med k¤¤mätartävling av längd hela tiden.
Så fler kvinnor in i mansdominerande yrken är det som gäller!!

Jag kom att tänka på ett samtal jag hörde för kanske ett decennium sedan. Jag hörde en kvinna prata med en gissningsvis 10-årig pojke. Inledningen på samtalet hörde jag inte, men antagligen hade pojken luftat idéen att han skulle gå ut i skogen ensam. Kvinnan ( mamman? ) svarade upprört: "Inga barn får gå ut i skogen ensam! Där finns ormar."

Jag kom att tänka på ett samtal jag hörde för kanske ett decennium sedan. Jag hörde en kvinna prata med en gissningsvis 10-årig pojke. Inledningen på samtalet hörde jag inte, men antagligen hade pojken luftat idéen att han skulle gå ut i skogen ensam. Kvinnan ( mamman? ) svarade upprört: "Inga barn får gå ut i skogen ensam! Där finns ormar."
Med en nödsändare (eller i praktiken en billig barn-GPS-klocka, samma funktion) hade kanske den ängsliga mamman vågat släppa iväg killen, vilket hade ökat hans frihet ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 163
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 10
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg