Hur mycket förkortas koktiden för bulgur och matvete? Och torkar du de något efter smörstekningen?
Det som förkortas är väl snarast eftersvällningstiden i grytmysaren. Jag kan bara ange mycket ungefärliga uppskattningar, för det var länge sen jag tog med obehandlade gryn. Jag låter grynen av bägge sorter nedan ligga i blöt en stund (ihop med övriga torkade middagsingredienser och lämpligt vattenöverskott), medan jag riggar köket och reser tältet.
Bulgur behöver ju inte koka ens i "ursprungligt" tillstånd, så den bara kokas upp och sätts i grytmysaren. Eftersvällningstiden beror på grovleken och om det är fullkornsbulgur, men för den grova sort jag gillar bäst ("pilavlik") kan det nog röra sig om 7-10 minuter i grytmysaren i stället för en dryg kvart. Samma svällningstid för finare korn ("köftelik"), men då i stället fullkornsversionen, som har lite mustigare smak.
Matkorn (har ej testat matvete) ska koka 10 min. enligt vad som står på paketet. Till skillnad från bulgur behöver de någon halv minuts kokning efter att blandningen kokat upp. Efter det tar de knappa 10 min. i grytmysaren för att bli klara.
Den stora fördelen är för mig inte den lilla tidsvinsten, utan att rostade korn blir så mycket godare, avsevärt mer energirika, och behåller en trevlig textur även om man lagar dem ihop med allt annat i en "såsig" gryträtt.
Om Risentas blandningar, som ju också anger 10 min. koktid, går att processa på samma sätt som matkornen, så är det ju ett klart intressant alternativ.