Som det stod i den där danska artikeln: För att bakterietillväxt skall uppstå krävs att vattnet innehåller näring och har en miljö som bakterierna mår bra i.
Helt sant.
Vanligt kranvatten innehåller först och främst en del klor, och sen innhåller det i princip ingen näring alls och 20 grader utan syre är allt annat än optimal levnadsmiljö för de flesta bakterier. Eventuella bakterier i dunken svälter alltså ihjäl tämligen snabbt och kommer inte få en chans att föröka sig.
Mera tveksamt. Har du några belägg..?
1. Kranvatten innehåller förvisso väldigt lite näring. Men allting är relativt:
1 000 bakterier är mer än vad man vill ha per liter vatten, om dom är av en otrevlig sort. 1 000 bakterier väger ca 1 ng (nanogram = miljondels mg). Hur mycket mat tror ni att dom behöver för att födas och växa upp?
Stockholm vatten redovisar ett totalt innehåll av "näringsämnen" på ca 140 mg/liter dricksvattnet från
Norsborgs vattenverk i genomsnitt.
Det är ca 140 miljoner gånger vikten av dom 1 000 bakterierna.
Min gissning är att det räcker - och blir över...
Ett exempel:
Det är en jätteskillnad på alg-tillväxt i mina vattenbad jag har på jobbet, om jag har kranvatten i stället för avjoniserat(/destilerat) vatten i dom. Med kranvatten blir det slemmigt redan efter någon vecka, medan avjoniserat kan stå i ett halvår (mest rumstemperatur, värms då och då till 50-70°C, men är oftare "perfekta" 37°C).
2. Bakterier är inte som människor och djur. Dom dör inte när maten tar slut. Dom går bara i dvala i väntan på "bättre tider". Har det varit bra förhållanden så dom kunnat växa till, kan dom finnas kvar länge, och vara "vitala" när förhållandena blir bra igen. Men lite klor i vattnet gör då livet jobbigt för dom små rackarna.
Nu är dom elaka bakterierna som tur är inte så vanliga. Dom flesta är ganska snälla och trevliga. Och i många fall äter dom snälla upp maten för dom elaka, så att dom inte hinner bli så många.