konservera/lagra vatten?

Det är väl så att det faktum att det går att dricka vatten ur en viss dunk efter 2 år är lite dåligt evidens för att det går att dricka 2 år gammal vatten i allmänhet...
Dunkarna är ju garanterat olika rena, dvs inte sterila, och då är det ju en fråga om HUR rena de varit från början.

Är man hänvisad till att dricka vatten som är två år gammalt eller äldre, kanske det är en bra idé att koka det först. Om man nu kan det osv...

eget lager

kom precis på att det kan vara bra att skaffa ett eget lager med vatten när jag flyttar in i villa nästa vecka.
Kan vara bra att ha lite i reserv om det skulle bli ett avbrott.
Ska iväg och köpa någon plastdunk.

Sen kan det ju vara bra att ha en extra liter eller så i bilen. Det var väl förra vintern folk blev sittande i 2 dygn i sina bilar i skåne.

Fast det kanske är en egen tråd vad man ska ha för nödutrustning i bilen

Dunkarna är ju garanterat olika rena, dvs inte sterila, och då är det ju en fråga om HUR rena de varit från början.

Som det stod i den där danska artikeln: För att bakterietillväxt skall uppstå krävs att vattnet innehåller näring och har en miljö som bakterierna mår bra i.

Vanligt kranvatten innehåller först och främst en del klor, och sen innhåller det i princip ingen näring alls och 20 grader utan syre är allt annat än optimal levnadsmiljö för de flesta bakterier. Eventuella bakterier i dunken svälter alltså ihjäl tämligen snabbt och kommer inte få en chans att föröka sig.

(...) För att bakterietillväxt skall uppstå krävs att vattnet innehåller näring och har en miljö som bakterierna mår bra i. (...)
TACK - det var precis det jag var ute efter, men fixade inte att formulera lika glasklart som du.
(...)I det fallet handlar det inte om att få bort varenda bacillusk, utan att se till att de inte med tiden kan föröka sig till farliga (eller bara äckliga) nivåer. Vi håller alltså rent i behållare etc i första hand för att få bort deras eventuella "mat". (...)
Du steriliserar ju inte maten du skall förvara ett tag. Du stoppar den i kylen för att stoppa tillväxten.

Som det stod i den där danska artikeln: För att bakterietillväxt skall uppstå krävs att vattnet innehåller näring och har en miljö som bakterierna mår bra i.
Helt sant.

Vanligt kranvatten innehåller först och främst en del klor, och sen innhåller det i princip ingen näring alls och 20 grader utan syre är allt annat än optimal levnadsmiljö för de flesta bakterier. Eventuella bakterier i dunken svälter alltså ihjäl tämligen snabbt och kommer inte få en chans att föröka sig.
Mera tveksamt. Har du några belägg..?

1. Kranvatten innehåller förvisso väldigt lite näring. Men allting är relativt:
1 000 bakterier är mer än vad man vill ha per liter vatten, om dom är av en otrevlig sort. 1 000 bakterier väger ca 1 ng (nanogram = miljondels mg). Hur mycket mat tror ni att dom behöver för att födas och växa upp?

Stockholm vatten redovisar ett totalt innehåll av "näringsämnen" på ca 140 mg/liter dricksvattnet från Norsborgs vattenverk i genomsnitt.
Det är ca 140 miljoner gånger vikten av dom 1 000 bakterierna.
Min gissning är att det räcker - och blir över...

Ett exempel:
Det är en jätteskillnad på alg-tillväxt i mina vattenbad jag har på jobbet, om jag har kranvatten i stället för avjoniserat(/destilerat) vatten i dom. Med kranvatten blir det slemmigt redan efter någon vecka, medan avjoniserat kan stå i ett halvår (mest rumstemperatur, värms då och då till 50-70°C, men är oftare "perfekta" 37°C).

2. Bakterier är inte som människor och djur. Dom dör inte när maten tar slut. Dom går bara i dvala i väntan på "bättre tider". Har det varit bra förhållanden så dom kunnat växa till, kan dom finnas kvar länge, och vara "vitala" när förhållandena blir bra igen. Men lite klor i vattnet gör då livet jobbigt för dom små rackarna.

Nu är dom elaka bakterierna som tur är inte så vanliga. Dom flesta är ganska snälla och trevliga. Och i många fall äter dom snälla upp maten för dom elaka, så att dom inte hinner bli så många.

det låter ju vederhäftigt...

Men påståendet är alltså ditt. Dvs din sammanfattning eller tolkning av något Truls Krogh sagt. Eller var det Truls Kroghs egen sammanfattning?

Jag undrar verkligen om Truls Krogh skulle instämma i påståendet att kranvatten är så näringsfattigt att inget kan växa i det, och dessutom att alla ev. bakterier som redan finns i det, dör av närings- och syrebrist så fort man skruvar på korken på flaskan. (Min tolkning av din tolkning...)

Jag vill verkligen inte påstå att kranvatten skulle vara en särskilt gynnsam miljö för bakterietillväxt. Jag vänder mej bara mot påståendet att livsmöjligheterna för bakterier skulle vara obefintliga. I alla fall inte annat än pga "tillräcklit" mycket klor.

Fortfarande gäller att man från början måste ha en kontaminering (i vatten eller flaska) med en hög andel av elaka bakterer i förhållande till snällare dito, för att det ska kunna bli något problem. Annars blir sannolikt elakingarna utkonkurerade av dom snällare i den magra miljön. Man ska ha rätt mycket otur för att råka illa ut, men jag skulle inte bortse från att möjligheten finns om man inte vidtar någon extra åtgärd, som att tillsätta lite extra klor.

Det slog mej just att man borde kunna sterilisera vatten utan tillsatser i 5-liters dunkar i en vanlig mikro. Om man värmer vattnet i dunken till minst 60°C i 20-30 minuter, så borde det bli riskfritt och hålla sej bra länge. Mer än 70°C tål inte plasten, så varmare än så skulle jag inte rekommendera. Men fråga mej inte om vattnet tar en massa smak av plasten...

Det svåra är att kunna mäta temperaturen i dunken med locket på. Med en IR-termometer kan man snabbt öppna luckan och mäta tempen på utsidan av dunken ganska bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg