konservera/lagra vatten?

Plast-

dunkar ger ofta lite smak till vattnet. Sannolikt är det inte farligt att dricka det vattnet.

Coliforma bakterier vill jag inte ha i mitt dricksvatten även om jag sannolikt tål dem i mindre mängder.

Att hålla på och förnya ett nödlager vatten varannan månad är inte det jobbigare än att se till att vattnet håller 10 år?

Skulle ett nödläg uppstå skulle jag kunna ta vatten från källor eller rena sjövatten.

Thure

Hehe - dom visade ju för några år sen hur dte såg ut i Oslos renvatten system , flöt omkring döda grävlingar,råttor och allt möjligt - ingen dog...

Men men när man är ute och rör på sig kan man stöta på bacillstammar som man inte är van vid.

Därför bör man hålla koll på grejerna.

Oj, detta blev ju rätt filosofiskt ;)
Efter ett rätt långt och delvis primitivt luffarliv (samt ett par barn) befinner mig själv varken så långt ut åt det härligt sorglösa hållet som Teknikern, eller åt det hedersamt nogräknade som Mezzner ;)
Jag lyssnar helst på kloka experter som Tore, och hoppas att jag med tiden skaffat mig en del hyfsat hållbara tumregler, som räcker väldigt långt med rimliga insatser - med insikten om att livet aldrig ger vattentäta (sorry) garantier.

Jag är stenhård med att mina barn tvättar händerna före mathantering, inte skär rått kött och sallad på samma skärbräda, etc etc. Jag har framtvingat omplanering på deras dagis, när det visade sig att de drog in jordbakterier på sin toa/tvättrum genom att tvingas passera sitt slaskiga kapprum på vägen in.
Jag vill inte heller ha colibakterier i mitt vatten om jag kan slippa, men jag inser, att jag på ett utlandsuppdrag ibland måste kalkylera med högre risknivå för att överhuvudtaget kunna göra mitt jobb. Jag dricker utan att blinka svensk kranvatten som stått övertäckt i en glaskaraff i flera dagar, eller gammalt te, så länge det smakar gott. Dock inte, om det varit minsta mängd socker i, och det är i detta fall hela skillnaden.
@ Mezzner:
Jag rotar ibland i gamla hus å yrkets vägnar så jag vet vad du menar ;), fast Iggles ursprungliga målsättningar inte var lika avancerade ;). Lik förbaskat dricker ju praktiskt taget hela befolkningen vatten ur sådana ledningar, och det går bra eftersom det är rinnande, renat, lätt klorerat och inga farliga bakteriemängder därmed hinner växa till sig i det.
I de allra flesta fall, bäst att tillägga.

För att komma tillbaka till ursprungsfrågan, så håller jag med Tore, med reservation för att Iggles tidshorisont inte riktigt framgick. Med bibehållande av enkla principer om rening av vatten och kärl blir det säkert smakförsämringen, och inte ev. farlighet, som sätter gränsen.
För mig verkar det mycket enklare (och säkrare) att vid behov rena vattnet, när det väl skall användas.

@ Mezzner:
Jag rotar ibland i gamla hus å yrkets vägnar så jag vet vad du menar ;), fast Iggles ursprungliga målsättningar inte var lika avancerade ;). Lik förbaskat dricker ju praktiskt taget hela befolkningen vatten ur sådana ledningar, och det går bra eftersom det är rinnande, renat, lätt klorerat och inga farliga bakteriemängder därmed hinner växa till sig i det.
I de allra flesta fall, bäst att tillägga.

Jo, det var just det jag menade. I en Hydrofor är dessutom det där med rinnande lite relativt.

Jag har egen brunn och har därmed inte funderat mycket över detta med att ha en vattenreserv, vid strömavbrott har jag ändå kanske 100 lite vatten som hydroforen trycker ur sig, och nåt annat behov är svårt att förutse. 100 liter räcker LÄNGE som dricksvatten, och det är inte hela världen att ta en 20-litersdunk och hämta vatten på annat håll i värsta fall.
Att ha en egen vattenreserv låter i mina öron som extremt försiktigt - eller om det nu är för framtida bekvämlighet så framstår det ju som om det går åt en hel del besvär för att EVENTUELLT spara ett totalt sätt mindre besvär i framtiden.

Ett enkelt sätt skulle möjligen kunna vara att ha 5 petflaskor med kolsyrat vatten stående i en sval skrubb. Jag tror inte jag skulle oroa mig för att dricka dem efter 10 år. Om man nu ändå köper sånt vatten ibland kan man ju dessutom omsätta det genom åren.

Ang UV-ljus till vattenrening, frågades en V-ingenjör i bekantskapskretsen om UV reningen. Det handlade mest om energinivån. Flödet var det mindre problemet. Den de hade på hans vaverk var starkare än ute i rymden. Så t o m tropikerna får hålla till godo.

I MÖ förvarade vi vattnet i plåttankar på taket, påfyllning ett par ggr i veckan. Dricksvattnet hämtade vi från god källa i plastdunkar.

Vattnet vid vandringsturer härnere i söder där det måste bäras eller renas i terrängen om man inte kör min latismodell och går in och ber att få lite. Har blivit nekad en gång på styft 40 år så jag fortsätter nog.

Vanligt svenskt vatten i platsdunkar utan tillsatser blir otjänligt efter ett par veckor och bör undvikas. Anledningen till att det funkar i Alger där de har dunkarna på taket är att UV-ljuset desinfekterar vilket nyligen uppmärksammats i belönad upptäckt.

Skiljer sig alltså svenskt vatten från danskt? För danskt vatten var det ju uppenbarligen inga problem att lagra.

Fast den danska artikeln säger ju också att behållaren i så fall bör vara av glas. Och andra inlägg i denna tråden som sagt att de inte haft klorin i vattnet har sagt att de haft det i dunken innan, så jag ser inga framlägg här som på något sätt motbevisar det jag tidigare fått lära mig.

Och för de som tycker att det är idiotiskt att lagra vatten hemma eftersom det är så enkelt att gå ner och ta vatten i brunnen kanske skall betänka att en väldigt stor del av svenskarna bor i lägenhet i storstad, där finns det inga rena vattendrag eller brunnar att hämta vatten i.

Mina dunkar med klorerat vatten står tryggt kvar på mitt kontor. Och under senaste året har jag faktiskt varit tvungen att använda dem två gånger på grund av utebliven vatten från staden.

Och för de som tycker att det är idiotiskt att lagra vatten hemma eftersom det är så enkelt att gå ner och ta vatten i brunnen kanske skall betänka att en väldigt stor del av svenskarna bor i lägenhet i storstad, där finns det inga rena vattendrag eller brunnar att hämta vatten i.

Mina dunkar med klorerat vatten står tryggt kvar på mitt kontor. Och under senaste året har jag faktiskt varit tvungen att använda dem två gånger på grund av utebliven vatten från staden.

Det finns väl olika sätt att ordna för sig, ett är ju att ha egen brunn.

Jag relaterade till detta med egen brunn, men jag trodde inte det var möjligt att missförstå att det var en beskrivning av min personliga sits. Kanske är det lite... långsökt... att tolka det som att jag därmed inte kan förstå att man kan ha det på annat sätt?

Sen är det ju så, som regel, när man bor i staden, att när dricksvattnet slutar komma ur kranen så brukar det inom kort finnas en tankbil i närheten. Sen är ju ytterligare en skillnad mot landet att man kan promenera till ett snabbköp och köpa några flaskor och sen är det inte så mycket mer att oroa sig för...
Om det verkligen var nån som uttryckte att det var idiotiskt att göra på den ena eller andra sättet så var det ju tråkigt. Om det inte var så att nån sa så, så var det ju trist att du påstod det.

Jag brukar f ö, som boendes på landet, oroa mig mer för att jag ska glömma att handla kaffe i tid innan lagret hemma tar slut. Alla har vi våra bekymmer.

destilerat

Är det farligt för människan att dricka destilerat vatten?

Annars borde det väl vara det ultimata vattnet att lagra en längre tid.

Blanda nu inte ihop det med kokt vatten.

Kan vara svårt att göra själv dock kanske om man inte har en hemmbräningsapparat i källaren

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg