det finns ingen anledning att tillföra fett till läder, har man skoblock och låter skorna vila 48 timmar mellan gångerna så torkar lädret inte ut, det som oftast dödar läder är skit och svett.. inte avsaknad av fett tillfört utifrån.. det nästa alla missar är att tvätta lädret, till sadlar och selar tvättar man noga för att få bort smuts och svett, sedan lägger man på vax.. jag säger inte att fett alltid är av ondo men man kan vara mycket, mycket sparsam.. ytterligare en anledning till att läder spricker är dålig kvalitet på lädret, det problemet har man inte på den typen av skor jag använder, kängor för 3500:- har däremot ganska kass skinn om man jämför..
Det kan säkert stämma.
Jag har dock räddat många gamla skitiga skinnateraljer som börjat bli fnasiga (på gränsen till sprickbildning) med hjälp av fett. Det är möjligt att fettet i de fallen enbart tillfört uppmjukning, vilket skyddat begynnande sprickor från att "böjas" upp.
Fett kanske ÄR intressant för den överhängande delen av majoriteten, vilka sällan har tid eller lust att tvätta ur svett och skit ur lädret. Har man jobbat eller vandrat en heldag får kängorna torka, och på morgonen får de nytt vax eller fett.
Det du tar upp om slentrianmässiga rekommendationer utan egentligt vetande är intressant. Jag är noga med källor och sprider inte myter omkring mig, men erfarenhet kan, som nu, ibland få tala. Just denna fråga är intressant, då fett ändå har varit gångbart under lång tid. Många gamla seldon o.d. kan också vara tjärade eller beckade, vilket få en att undra litet.
Vad säger du? Kan det vara så att fett egentligen enbart är till för att mjuka upp läder?
När vi ändå har en läderexpert här. Vad anser du om fett i kombination med stark kyla? Finns risk för frostsprängning och läderskador?
Niklaz:
Jag har själv ett par jörnkängor som är väl infettade och på ytan vaxade. Håller ute väta extremt bra. Jag vill dock påstå att Jörnkängan har ett betydligt trevligare/bättre läder än t.ex Lundhags Park (som min sambo har). Lädret på Park känns betydligt billigare och vägrar ens ta upp fett =)
Det där med stadga i skaftet är nog ganska individuellt. Jag vill gärna att mina skaft ska vara figurgjutna efter mina ben, och att cellgummifoten ska slänga litet löst om foten =)