Klimatförändringar - vi lever i det

Kan det vara så här enkelt?

Bilagor

• ärlighet.jpg
    ärlighet.jpg
    13.2 KB · Visningar: 22
Det är intressant hur vissa säger att ingen här ifrågasätter den mänskliga påverkan på klimatet, men allt de skriver och delar (när det faktiskt förekommer referenser) pekar på motsatsen. Det är ungefär som att säga att: "nej, jag är absolut inte nazist eller förintelseförenekare, det är bara elakt förtal", samtidigt som man enkom citerar och delar nazistiskt material.

Ian Plimer: https://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Plimer

Ledsen att säga det (vill ju inte kränka någon), men det går liksom inte ihop!

Kolla första bilden i första inlägget och säg att människan inte är orsaken till den intressanta lutningen på kurvan.

Jag tycker inte att diskussionen fortsätter i en positiv riktning.

Sånt här ger i alla fall inte mig energi, tvärtom blir jag bara trist medveten om att självinsikt saknas hos en del som skriver.

Fortsätt så här…kreativt och bra för tråden.

Jag tycker det är ointressant vad som är orsaken. Hur en ev lösning ska se ut är mycket viktigare och där kan vi inte göra nåt i sverige som påverkar kinas eller indiens eller rysslands utsläpp, för de bry sig föga om ett lite obetydigt land i norr som vill visa sig duktiga.

Det är bara att gilla läget och släppa de höga kraven och leva livet istället.

Jag tycker det är ointressant vad som är orsaken. Hur en ev lösning ska se ut är mycket viktigare och där kan vi inte göra nåt i sverige som påverkar kinas eller indiens eller rysslands utsläpp, för de bry sig föga om ett lite obetydigt land i norr som vill visa sig duktiga.

Exakt så. Och fortsätta med lagom minskningar varje år, som dom senaste 20 åren. Absolut inga kostsamma panikåtgärder som förstör ekonomin för folk.

Ja, du tycker det ja. Men jag (och forskningen!) vet att orsakerna är väldigt intressanta och viktiga. Orsakerna kan/borde ju faktiskt ligga till grund för och påverka lösningarna. Om du tänker efter... Inte sant!?

Är det din lösning; att bara gilla läget? Men, tänk om alla tänker så (vilket de enligt din logik har lika stor rätt som dig att göra)? Vad har gemene man i Kina, Ryssland, USA, Luxemburg, Guatemala, Kenya eller Sverige med klimatförändringarna att göra? Lite eller inget, såklart. Världen är komplex och vårt välstånd här i Sverige/västvärlden kommer på många sätt och vis på någon annans bekostnad. En gruva här, ett koldioxidutsläpp där, en fabrik där, en kemikalietusläpp där, en skövlad skog där, osv....

Jag funderar på hur populär man blir på, säg en arbetsplats, om man, eller alla, kör den linjen vid ett eventuellt gemensamt problem. "Det är bara att gilla läget, det spelar ingen roll vad jag gör, det får någon annan fixa, lev livet istället." (y)😎👌

Senast ändrad:
Så låt oss anta att alla klimatfanatiker får som dom vill. Ingen får använda någon typ av bensinmotor, och alla måste flytta ut på landet och leva på självhushållning med kor, hönor och odla potatis & rovor.

Det skulle inte ens vara mätbart i dom globala utsläppen.

Ja, du tycker det ja. Men jag (och forskningen!) vet att orsakerna är väldigt intressanta och viktiga. Orsakerna kan/borde ju faktiskt ligga till grund för och påverka lösningarna. Om du tänker efter... Inte sant!?

Är det din lösning; att bara gilla läget? Men, tänk om alla tänker så (vilket de enligt din logik har lika stor rätt som dig att göra)? Vad har gemene man i Kina, Ryssland, USA, Luxemburg, Guatemala, Kenya eller Sverige med klimatförändringarna att göra? Lite eller inget, såklart. Världen är komplex och vårt välstånd här i Sverige/västvärlden kommer på många sätt och vis på någon annans bekostnad. En gruva här, ett koldioxidutsläpp där, en fabrik där, en kemikalietusläpp där, en skövlad skog där, osv....

Jag funderar på hur populär man blir på, säg en arbetsplats, om man, eller alla, kör den linjen vid ett eventuellt gemensamt problem. "Det är bara att gilla läget, det spelar ingen roll vad jag gör, det får någon annan fixa, lev livet istället." (y)😎👌
Varför skulle jag ägna energi åt nåt på andra sidan jorden jag inte kan påverka? Det är storhetsvansinne.

Jag tycker det vore sunt om svenskar brydde sig mer om sina egna problem än om saker runt om i världen som inte är deras angelägenhet.

Eller åk till dessa stora utsläppsländer och gör nåt konkret istället för att sitta här och låtsas bry sig.

När var du senaste i Kina och stoppade utsläpp?

Så låt oss anta att alla klimatfanatiker får som dom vill. Ingen får använda någon typ av bensinmotor, och alla måste flytta ut på landet och leva på självhushållning med kor, hönor och odla potatis & rovor.

Det skulle inte ens vara mätbart i dom globala utsläppen.
Var har du fått detta ifrån? Det du skriver i första stycket.

Ett exempel för att förklara att även om Sverige förstör samhället och Svenskarnas ekonomi & liv pga drakoniska åtgärder mot utsläpp -> så spelar det ingen roll alls för att bromsa globala utsläpp.

Så fortsätt som nu, med lagom minskningar från år till år. We are already on track !!

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg