Klimatförändringar - vi lever i det

På vilket sätt blir arbetsmiljön bättre av minskade CO2-utsläpp? Tidigare hävdade du att CO2 är bra för växterna. Sedan undrar jag ju förstås varför du svarar åt Hasse.
I det här fallet, så är det inte koldioxiden per se, som påverkar arbetsmiljön, utan det är bara en biprodukt. Nä den förbättrade arbetsmiljön här ligger främst i en väsentligt lägre ljudnivå, där batterimaskinerna blir helt tysta på tomgång. Men också ökad driftsäkerhet och lätt att starta.

Att växterna gillar koldioxid är väl självklart. Hört talas om fotosyntes?
/Niklas

Tack HasseQ för dina inlägg i debatten som säger det jag nu slipper skriva!

Jag har tidigare prisat en annan debattör som vågar gå mot strömmen på ett imponerande civiliserat sätt, med en skicklighet som få har. Kände därefter att det var lite orättvist att inte nämna dig i sakfrågan. Och känner fortfarande efter detta inlägg en viss orättvisa, eftersom ni är flera.

Väljer att beskriva min uppskattning med ord istället för att bara dela ut en symbol i form av så kallad ”like”.

Era inlägg är en förklaring till att jag inte skriver så mycket som jag annars hade gjort i tråden.

Yep, nästa gång någon hör att någon klimatfantast börjar nämna konsumtionsbaserade utsläpp, så tänk igen.

Det är ju precis tvärtom !! Visst, Svenskar orsakar en del CO2 utsläpp i utlandet genom att handla från tex Kina, men utlandet handlar mkt mer från Sverige, ca 3.6 / 2 = 1.8 ggr mer, och då borde dessa CO2 utsläpp här i Swe dras bort från kontot enligt samma logik.
Det stora problemet är att ett utsläpp inte förstår att det inte får lämna ett land.
Men, det största problemet är att man inte kommit överens om hur utsläppsminskningar ska finansieras.
Där åtgärder ger mest nytta bör prioriteras, och genomföras med en gemensam plånbok.
Det är som sagt svårt att säga att vi i Sverige har gjort så mycket så vi behöver inte göra mer.
Det är lite generella åsikter jag har nu, och inte specifikt svar på inlägget.

I det här fallet, så är det inte koldioxiden per se, som påverkar arbetsmiljön, utan det är bara en biprodukt. Nä den förbättrade arbetsmiljön här ligger främst i en väsentligt lägre ljudnivå, där batterimaskinerna blir helt tysta på tomgång. Men också ökad driftsäkerhet och lätt att starta.

/Niklas
Hasse talade om CO2-utsläpp, inte det andra du nu nämner.

/Niklas
Här är en artikel om att ökad CO2-halt inte enbart är en fördel för växter.https://www.nasa.gov/technology/nasa-study-rising-carbon-dioxide-levels-will-help-and-hurt-crops/

Tack HasseQ för dina inlägg i debatten som säger det jag nu slipper skriva!

Jag har tidigare prisat en annan debattör som vågar gå mot strömmen på ett imponerande civiliserat sätt, med en skicklighet som få har. Kände därefter att det var lite orättvist att inte nämna dig i sakfrågan. Och känner fortfarande efter detta inlägg en viss orättvisa, eftersom ni är flera.

Väljer att beskriva min uppskattning med ord istället för att bara dela ut en symbol i form av så kallad ”like”.

Era inlägg är en förklaring till att jag inte skriver så mycket som jag annars hade gjort i tråden.
HasseQ fick ett personangreppsinlägg raderat. Tidigare har du pratat om att det är dåligt med personangrepp.

https://www.dn.se/sverige/regeringens-klimatpolitik-sagas-igen/
Det går på rätt håll...
Hur ska vi motivera de stora men fattiga miljöbovarna om att de ska göra stora uppoffringar för klimatet, om små rika länder inte klarar av att offra ens en gnutta av sitt överflöd och livsstil?
Sverige hör nu till länderna med de lägsta bränslepriserna i EU.
Ingen minister orkade närvara vid presskonferensen där Klimatpolitiska Rådets årliga rapport presenterades.
Även OECD sågar Sveriges klimat- och miljöpolitik.
Några delar av DN-artikeln:
DN sa:
Samtidigt som den globala temperaturen ökar i oroväckande hög takt, ökar Sveriges utsläpp på grund av regeringens politik. Det nationella klimatmålet för transportsektorn är numera mycket svårt att nå – och det ser mörkt ut även för de övriga klimatmålen till 2030 och EU:s klimatkrav.

Nu måste regeringen fatta flera beslut under 2025 för att hålla målen vid liv, bland annat rekommenderas en ny höjning av reduktionsplikten och höjd skatt på bensin och diesel.

De tuffa beskeden gav regeringens expertorgan Klimatpolitiska rådet på torsdagen, i den årliga granskningen av den förda klimatpolitiken.

– Den globala genomsnittstemperaturen låg 1,5 grader över det förindustriella genomsnittet för första gången förra året – och i Sverige ökade utsläppen på grund av politiska beslut, säger ordförande Åsa Persson.

Orsaken till de ökande utsläppen är framför allt regeringens kraftiga sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel, som innebär att Sverige köper in mycket mer fossila drivmedel. Siffror från Statistiska centralbyrån SCB visar vad myndigheten kallar en ”unik ökning” av utsläppen i Sverige under de tre första kvartalen förra året. DN rapporterade tidigare i veckan att Sverige just nu har bland de lägsta bränslepriserna i EU.
(...)

Än sämre ser läget ut när det gäller skogen, där EU-kraven på Sverige säger att mer koldioxid ska lagras i skogen fram till 2030. Som DN har rapporterat om tidigare går utvecklingen snarast åt andra hållet.

Rådet har också utvärderat politiken på energiområdet, där man stämmer in i flera remissinstansers kritik mot det förslag på finansiering av nya kärnkraftsreaktorer som regeringens utredare presenterade i höstas. Bland annat har remissinstanser varnat för att med närtida investeringar i andra fossilfria energislag kan hämmas av kärnkraftssatsningarna.

– Vi förespråkar teknikneutralitet. Det vi konstaterar i rapporten och rekommenderar regeringen är att man borde göra en bredare konsekvensanalys innan man går vidare med förslaget om finansiering, säger Åsa Persson.

Klimatpolitiska rådet riktar också särskild uppmärksamhet mot jordbrukssektorn i år, en sektor där utsläppen av växthusgaser varit i princip konstant de senaste 35 åren.
1742536590945.png

Senast ändrad:
Intressant, av stillalives 4 senaste inlägg så är 2 personangrepp.
Är det inte dags att fortsätta att vara sakliga istället för att bli personliga och agera i affekt och visa att man ”har rätt” fastän man vet att man bara skriver för att provocera? Det finns en hel del hel intetsägande inlägg som är tjafs.
Gäller inlägg i tråden i stort.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg