Klimatförändringar - vi lever i det

Det var inte det som du skrev i ditt inlägg, du skrev att människan är orsaken till klimatförändringarna och det var det du skrev jag svarade på.

Att människan bidragit till växhuseffekten är en annan sak.
Detta är ju ett riktigt påpekande. Vi får väl skärpa oss alla och försöka skriva våra tankar så klart som möjligt annars blir det onödiga missförstånd. Ibland blir det luddigt eller rörigt ändå, och då får man väl erkänna det.

En annan sak. Denna tråds rubrik säger att "vi lever i det". Det tycks - trots vissa skillnader i detaljer - vara någorlunda konsensus här att klimatet förändras och att människan starkt har bidragit till det.

Som friluftsmänniska tycker jag att det blivit stor skillnad under bara de senaste 20 åren, både i norra delen av landet och i Skåne där jag bor. Samtidigt är detta ensamt inte ett bevis på stora klimatförändringar. Vad det handlar om är att påvisa att jordens medeltemperatur har höjts jämfört med långa tidsrymder före oss. Och jag tvivlar inte på att forskningen har åstadkommit detta.

Kul för dig!

Du känner ingen medkänsla för alla de människor i världen som kommer att drabbas hårdare än dig (det sker förövrigt redan nu!)? Barn, barnbarn!?
Enligt min erfarenhet brukar de som förnekar att människan är orsaken till den globala uppvärmningen aldrig uttrycka någon som helst sympati med andra människor. Vi ser exempel på detta inte bara i denna tråd utan även i den andra nyligen startade klimattråden.

Enligt min erfarenhet brukar de som förnekar att människan är orsaken till den globala uppvärmningen aldrig uttrycka någon som helst sympati med andra människor. Vi ser exempel på detta inte bara i denna tråd utan även i den andra nyligen startade klimattråden.

Yep, ett nytt elakt och felaktigt inlägg från stillalive, osakligt, diskuterar inte sakfrågan, och bara avsett att provocera.

Det här kommer bli bra ! Då kan jag odla vindruvor och tropiska frukter på balkongen !
Med all respekt här, men om du inte skrev det här för att medvetet provocera, så gav du faktiskt själv fog för att misstänka att du antingen inte begriper (förtränger, eller vad det nu är) allvaret i situationen, alternativt bara tänker på egennyttan.

Här har du lite fakta/siffror: https://oxfam.se/klimatojamlikhet/

Whump. Du läste väl #53 & #83 ? Det verkar som om många här inte förstår situationen ordentligt ! Det finns såklart olika åsikter om vad vi kan / bör / måste göra som personer och som land. Jag har inte sett några klimatförnekare här, men vad som kan / bör göras kan man ju debattera.

Det här kommer bli bra ! Då kan jag odla vindruvor och tropiska frukter på balkongen !
Om du verkligen tycker detta eller mest vill provocera tänker jag inte spekulera i. Men visst är det så att uppvärmningen av Sveriges temperatur inte bara har negativa följder. Det finns positiva också. Det allvarliga är dock att den rubbar en jämvikt både väder- och miljömässigt som vi har svårt att överblicka konsekvenserna av.

Dessutom är det inte säkert att din förhoppning går i uppfyllelse även om växthuseffekten fortsätter. Jag har just tittat på en populärvetenskaplig video om hur havsströmmarna på norra halvklotet skulle kunna förändras vid ytterligare uppvärmning. Risken finns att Golfströmmen så att säga "tappar orken" och inte kommer bidra med värme i Europa som tidigare. Omdiskuterat, javisst, men inte omöjligt. Skulle det ske så kommer Skandinavien att bli kallare igen och då är det nog kört med de där odlingarna.

Men du är redan nu välkommen ner till södra Skåne, det är gott om folk som odlar vindruvor här.

Om du verkligen tycker detta eller mest vill provocera tänker jag inte spekulera i. Men visst är det så att uppvärmningen av Sveriges temperatur inte bara har negativa följder. Det finns positiva också. Det allvarliga är dock att den rubbar en jämvikt både väder- och miljömässigt som vi har svårt att överblicka konsekvenserna av.

Dessutom är det inte säkert att din förhoppning går i uppfyllelse även om växthuseffekten fortsätter. Jag har just tittat på en populärvetenskaplig video om hur havsströmmarna på norra halvklotet skulle kunna förändras vid ytterligare uppvärmning. Risken finns att Golfströmmen så att säga "tappar orken" och inte kommer bidra med värme i Europa som tidigare. Omdiskuterat, javisst, men inte omöjligt. Skulle det ske så kommer Skandinavien att bli kallare igen och då är det nog kört med de där odlingarna.

Men du är redan nu välkommen ner till södra Skåne, det är gott om folk som odlar vindruvor här.
Det går att odla vinfruvor i Blekigne också men kräver lite extraordinaära åtgärder ibland för att rädda skörden:

Varmare klimat i södra Europa har redan börjat leda till turister som söker svalka som reser till norra Europa, bla Sverige på sommaren.

/Patrik

Att vi ligger någorlunda till, har som vi också varit inne på, till stor del med vår elproduktion, och hur vi värmer upp våra hus, privat och offentligt, att göra. Här har det gjorts saker över tid, som har påverkat våra utsläpp i en positiv riktning och naturligtvis finns det andra områden där det också går att minska utsläppen.

Det är ju precis så det ska fungera, vi har byggt upp en väl fungerande och nära på fossilfri elproduktion över tid.

Tyvärr har vissa så kallade miljövänliga partier :rolleyes: naivt nog sett till att stänga sex av tolv reaktorer innan flera av dom nått sin tekniska livslängd, delvis även på grund av politiskt ostabilitet så man inte tagit kostnaden renoverat dom för att livstidsförlänga.

Bland det bästa vi Svenskar kan göra för klimatfrågan är nog att bygga några nya reaktorer och exportera el till länder som har fossila system för elproduktion, då minskar utsläppen via elproduktion i Europa kraftigt samtidigt som vi stärker vårt elsystem och vi får tillbaka pengar investeringen kostar i motsats till många andra omställningsåtgärder som belastar skattebetalarna och låser upp dom pengarna som så förtvivlat väl behövs på andra områden.
(Här har ju Miljöpartiet med flera kämpat hårt för att i praktiken göra klimatet en stor otjänst)

Nu skövlas naturområden lite varstans för att ge plats åt kortlivade, fula, väsnandes och ostabilt producerande vindkraftparker som dessutom dödar div djur och förstör biotoper i skogen och sällan byggs i närområdet där elen förbrukas mest.

Vi i Sverige som ligger så bra till har ju verkligen möjligheten att göra omställningen i frågan mjuk och smart om vi bara inte lyssnar på klimathetsarna som vill göra det mer eller mindre i panik.....och panikåtgärder blir ju sällan bra.

Senast ändrad:
Varmare klimat i södra Europa har redan börjat leda till turister som söker svalka som reser till norra Europa, bla Sverige på sommaren.

/Patrik

Vårat kalla klimat gör att folk betalar flera månadslöner för att åka ner till värmen som turister.

Att det är så varmt så man måste ta till skyddsåtgärder mot värmen i vissa länder för att inte få negativa hälsoeffekter motsvaras väl ungefär av att vi i Sverige måste ta till skyddsåtgärder för att inte förfrysa eller dö av köld om vintern.

(Testa gärna att bo i tex Nikkaluokta en vinter med småbarn utan uppvärmning) ;)

Skillnaden är att vi måste sätta in åtgärder varje år och i många månader i sträck, dom oftast bara kortare perioder sporadiskt.

Grundproblemet ligger i att människor ofta valt att bosätta sig där vi som art egentligen inte är anpassade, lämpade eller livskraftiga nog att leva.

Senast ändrad:
Ett varmare klimat gör att havsytan kommer att stiga. En stor del av jordens befolkning bor vid eller nära hav. En höjning av världshaven med en meter skulle leda till att 1.000.000.000 människor mister sina hem. Det kommer att bli enorma flyktingströmmar. Ironiskt nog är de människor i Västvärlden som kämpar emot den gröna omställningen och till och med förnekar AGW de människor som är mest emot att ta emot flyktingar.

Bygg inte sjönära, det är sen gammalt.

Förr i tiden byggde man mest båthus nära vattnet, boningshus byggde man på höjder för att slippa problem med vatten.

Ett varmare klimat gör att havsytan kommer att stiga. En stor del av jordens befolkning bor vid eller nära hav. En höjning av världshaven med en meter skulle leda till att 1.000.000.000 människor mister sina hem. Det kommer att bli enorma flyktingströmmar. Ironiskt nog är de människor i Västvärlden som kämpar emot den gröna omställningen och till och med förnekar AGW de människor som är mest emot att ta emot flyktingar.
Ja, märkligt motstånd. Vårt ego är tyvärr stort.

Alla drabbas på något sätt av människans påverkan på klimatet. Det går fort också.

Vi, dvs människan, har orsakat den kris vi nu är i. Det kan ingen förneka.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg