Klimatförändringar - vi lever i det

Alla drabbas på något sätt av människans påverkan på klimatet. Det går fort också.

Intressant, nu blev jag lite nyfiken.

Vilka nackdelar ser du i kristallkulan att vi inhemskt som land kommer drabbas av vid en höjd medeltemperatur ?

På plussidan är väl att jord och skogsbruket skulle kunna gynnas rätt kraftigt av en förlängd odlingssäsong samt minskad energiåtgång till värmning av bostäder och företag.

Intressant, nu blev jag lite nyfiken.

Vilka nackdelar ser du i kristallkulan att vi inhemskt som land kommer drabbas av vid en höjd medeltemperatur ?

På plussidan är väl att jord och skogsbruket skulle kunna gynnas rätt kraftigt av en förlängd odlingssäsong samt minskad energiåtgång till värmning av bostäder och företag.
Skojar du?

Vi drabbas kanske inte lika hårt som andra länder. Såklart att vissa områden, verksamheter mm gynnas i Sverige, men jag tänker lite längre än näsan räcker och ser hur andra länder påverkas.

Är det så svårt att förstå att den stora utmaningen är förändringshastigheten som planeten värms upp, som får så stor påverkan?

Vi i Sverige kan inte säga att det som sker är positivt, för då är vi verkligen egoistiska. Jag tror att vi är bättre än så. Jag tror att vi behöver göra det vi kan på olika sätt för att påverka positivt på olika sätt.

Jag är nog en obotlig optimist som tror gott om folk...tror att alla innerst inne förstår det som är rätt och riktigt. Här på forument kan man skriva vad som helst, i skydd bakom skärmen.

Jag tänkte idag att det vore intressant med en träff med de "klimatintresserade personer" som skriver här, men så kom jag på att jag inte behöver lägga energi på detta. Vi är alla olika.

Tack så mycket. Jag accepterar dig, och tycker att du och andra skriver intressanta saker. Det betyder inte att jag håller med, och jag försöker att inte bli personlig utan försöker att vara saklig. Ibland stiger pulsen, men så sansar jag mig. Att skriva i affekt är sällan bra...jag har suddat mycket innan jag tryckt på "Skicka svar".

Jag önskar dig en fin helg.

Senast ändrad:
Det är förändringshastigheten som är det avgörande. ALDRIG förr har jordens temperatur förändrats så snabbt som nu. Jag har tidigare länkat till en text om Perm-Triasmassutdöendet. Den gången utplånades nästan livet på jorden. Ändå steg temperaturen då mycket långsammare än nu.
Gamla förändringshastigheter vet vi nog inte ett smack om, då upplösningen bli mycket sämre ju längre bak vi kommer.
/Niklas

Nej.

Som vuxen så bör man kunna klara separera olika delar i en komplex fråga och diskutera dom var för sig om man inte bara är känslostyrd.

Självklart skulle en höjd medeltemperatur föra med sig massor av konsekvenser som både är och upplevs som negativa i Sverige såväl som i Världen, det hör vi i media morgon middag kväll.
Det läggs enorma summor att forska om hotet och vad för slags katastrofer som förväntas inträffa.

Det man hör väldigt lite om är vad som eventuellt skulle kunna vara eller upplevas som positivt för Sverige som land.
Om vi ska göra omställning bör vi väl fundera lite på vad vi har att förvänta oss på alla fronter ?

Om man dessutom ska få folk att sluta upp i en fråga som kommer att kräva mycket stora samhällsförändringar och kostar enormt mycket skattepengar som även andra samhällsproblem behöver så kan det nog vara klokt att helt ärlig och lägga korten på bordet och även lyfta sådant som vi kan gynnas av, inte bara det negativa.
Det är väl dessutom det som är en av dom viktiga skillnaderna mellan information mot propaganda ?

Ett barn kan förstå att ett kallt land långt norrut med kort odlingssäsong och lång vinter även kan gynnas i vissa avseenden av att det blir lite varmare, frågan om klimathysteriker klarar samma sak ?
Nästa fråga är om dom är kapabla att diskutera det ?

Avsaknaden av någon som helst form av balans i debatten kring klimatfrågan är monumental, påminner till vissa delar nästan om sektbeteende där de som det minsta ifrågasätter den rena läran pekas ut som "de otrogna" (läs klimatförnekare)

Trevlig helg själv. (y)

Senast ändrad:
Vad betyder det för nutiden? Säg, för exempelvis de senaste åren…varför inte de senaste 70 åren?
Det betyder att vi inte vet exakt hur snabbt temperaturen förändrades längre tillbaks, utan då har vi bara de större trenderna.

Minst lika snabba klimatförändringar har nog även inträffat långt tidigare också, skulle jag tro.

Att sedan klimatförändringar innebär både utmaningar och möjligheter, håller jag fullständigt med om.
/Niklas

Det finns forskning på området, sedan kan det ju vara så att gemene man inte vet ett smack om saken. Jag delar länken igen.
Som jag skrev, upplösningen för 251 miljoner år sedan blir inte alls lika noggrann som upplösningen idag. Alltså är det löjligt att påstå att dagens klimatförändringar (mänskligt eller naturliga) skulle vara de snabbaste under jordens historia.

Å jag frågasätter inte på något sätt massutdöendet för 251 miljoner år sedan.
/Niklas

Det betyder att vi inte vet exakt hur snabbt temperaturen förändrades längre tillbaks, utan då har vi bara de större trenderna.

Minst lika snabba klimatförändringar har nog även inträffat långt tidigare också, skulle jag tro.

Att sedan klimatförändringar innebär både utmaningar och möjligheter, håller jag fullständigt med om.
/Niklas
Det får du naturligtvis tro, men om personer med utbildning på området säger att detta är den snabbaste temperaturökningen hitintills så tror jag naturligtvis på dem. Av samma anledning tror jag att en utbildad pilot är bättre på att köra ett flygplan än jag. Att inte ha utbildning inom ett ämne men ändå tro att man kan ämnet bättre än de som har utbildning och dessutom forskar på det är vad man på engelska kallar en ultracrepedarian. Det är ett problem i att komma till rätta med klimatförändringarna att det faktiskt finns folk som på fullt allvar tror att man kan veta saker utan utbildning - bara sådär.

Det får du naturligtvis tro, men om personer med utbildning på området säger att detta är den snabbaste temperaturökningen hitintills så tror jag naturligtvis på dem. Av samma anledning tror jag att en utbildad pilot är bättre på att köra ett flygplan än jag. Att inte ha utbildning inom ett ämne men ändå tro att man kan ämnet bättre än de som har utbildning och dessutom forskar på det är vad man på engelska kallar en ultracrepedarian. Det är ett problem i att komma till rätta med klimatförändringarna att det faktiskt finns folk som på fullt allvar tror att man kan veta saker utan utbildning - bara sådär.
Jag anser mig ha tillräckligt på fötterna för att kunna bedöma frågan om tidsupplösningen. Vad har du själv för kompetens på området?

Det var ju f.ö. inte så många år sedan som forskarna varnade om att en ny istid var i antågande. Så forskarnas tro växlar.
/Niklas

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg