Klimatförändringar - vi lever i det

Om debattklimatet som nu diskuteras i tråden:

Istället för att ge upp är det hög tid att fundera på lösningar.

Det är ganska tydligt för de flesta när någon går från sakfråga till person. Den som övergår till personangrepp har förlorat enligt mig. Svaret från andra bör vara att avstå från att svara eller påpeka att man vill diskutera saken, inte person. Inte svara med samma mynt. Om de stabila debattörerna dominerar stort kommer det att fungera på det stora hela, vilket jag tycket det gör nu.

Små övertramp och utflykter får vi acceptera. Det är inget att gåta över. Alla fixar helt enkelt inte att hålla isär sak och person. De som besitter förmågan räddar ofta debatter genom att absorbera lite misstag.

Jag tror att åskådare till urspårningar kan agera genom att påpeka grova övertramp. Det bör i så fall göras utan att döma, utan att välja sida, och helst utan att adressera person.

Ett problem jag ser i trådarna är tyckande om andras tyckande i dömande ordalag. Det funkar inte, utan är ofta en dold form av personangrepp. Jag skulle vilja ha ett mer civiliserat debattklimat i landet där man respekterar andras åsikter. Utvecklingen på den fronten går åt fel håll, inte bara i det här landet.

Ta tag i sakerna, ge aldrig upp.

Batterifabriken Northvolt har dödsryckningar, vindkraftenbranchen är i lönsamhetskris.

Tesla aktien har gått i samma vinkel som en Stukabombare mot backen senaste tiden och många dom biltillverkare som skulle sluta med förbränningsmotorer i närtid har fått krypa till korset osv.

Är det möjligt att klimatfrågan har varit lite för hysterisk och mycket kring ämnet har behandlas hals över huvud och med för lite eftertanke ?

Under mänsklighetens historia har vi faktiskt lyckats lösa en hel del svåra problem. Och detta även om inte alla varit överens. Jag håller med om det vi nu står inför (klimatproblem och artutrotning) är något mycket svårt. Kanske alla inte vill vara med, och kanske vi inte lyckas. Men det finns inget annat alternativ än att försöka.
Mänskligheten lyckades enas om att förbjuda de ämnen som förstör ozonskiktet. Visserligen en mycket mindre omställning än att helt fasa ut användning av fossila bränslen.

Mänskligheten lyckades enas om att förbjuda de ämnen som förstör ozonskiktet. Visserligen en mycket mindre omställning än att helt fasa ut användning av fossila bränslen.
Det är intrycket man kan få, men som egentligen handlar om att media/debatten/väljarna inte kan hantera mer än en miljöproblematik i taget (och knappt det...). Problemet är långt ifrån löst.

https://www.forskning.se/2021/02/12/ozonlagret-hotat-av-nya-utslapp/

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg