Klimatförändringar - vi lever i det

Han syftar nog på Gunnar Pleijels bok "Solenergi". Pleijel innehade inte, som seobserver antyder, någon professur, utan var en svensk arkitekt. Hans bok om solen är utgiven i mitten av 60-talet. Seobserver behöver kanske dels fundera över att viss utveckling av vetenskapens frontlinje skett sedan dess, dels över det faktum att Pleijel i första hand var intresserad av solinstrålning genom fönster och uppvärmning av byggnader. Alltså ur en arkitekts perspektiv.
Ja, mycket har hänt inom vetenskapen sedan 60-talet.

Det finns en miljövetare som heter Håkan Pleijel (professor i miljövetenskap). Kanske är det han som åsyftas!? Han har bland annat skrivit en bok som heter Ekologi - En introduktion (2022), som jag också kan rekommendera.

Det finns en miljövetare som heter Håkan Pleijel (professor i miljövetenskap). Kanske är det han som åsyftas!? Han har bland annat skrivit en bok som heter Ekologi - En introduktion (2022), som jag också kan rekommendera.
Men han har ju inte publicerat nån titel som innehåller "sol" eller handlar om det ämnet heller. "Ekologi - En introduktion" är väl kurslitteratur för högskolestudier i ämnet ekologi?

Men han har ju inte publicerat nån titel som innehåller "sol" eller handlar om det ämnet heller. "Ekologi - En introduktion" är väl kurslitteratur för högskolestudier i ämnet ekologi?
Ja, precis, det är kurslitt. i grundläggande ekologi.

Nej, inte vad jag vet. Har dock inte undersökt saken i detalj. Tänkte högt, kan man säga.

Nu har det blivit två trådar med samma debatt. Från den andra tråden: https://history.aip.org/climate/cycles.htm

Det länken beskriver är att det är många indicier och stora mängder data tillsammans med en fysikalisk förklaringsmodell som gör teorin om kopplingen mellan CO2 och global uppvärmning så robust.

Hävdar man att uppvärmningen inte har med CO2 att göra så behöver man hitta en annan förklaringsmodell till att istiderna kommer och går. Vulkanisk aktivitet var en förklaringsmodell, bland många andra, som övervägdes i ett tidigt skede. Det är samma mekanism som du beskriver nämligen molnbildning. Ingen ifrågasätter att den mekanismen finns, men det är svårt att förklara varför vulkanisk aktivitet eller för den delen koleldning skulle återkomma med 100 000 års intervall.
Jordplattorna vandrar och planeten växer med metoritnedslag med ca 6000 ton årligen. emellanåt kommer det en bamse och då skaraar värden o då blir det fart på stor vulkanisk aktivitet med förhindrande av instrålnig vilket leder till ett isklot. Ridå för den osynliga CO2.

Jordplattorna vandrar och planeten växer med metoritnedslag med ca 6000 ton årligen. emellanåt kommer det en bamse och då skaraar värden o då blir det fart på stor vulkanisk aktivitet med förhindrande av instrålnig vilket leder till ett isklot. Ridå för den osynliga CO2.
Varför inga länkar till forskning som stöder dina påståenden? Hur bra blir en diskussion om alla som deltar bara fantiserar ihop saker för att försöka vinna diskussionen?

Varför inga länkar till forskning som stöder dina påståenden? Hur bra blir en diskussion om alla som deltar bara fantiserar ihop saker för att försöka vinna diskussionen?

Att jordplattorna rör sig och att det slagit ner Asteorider som forskarna till exempel påstå tog död på många av Dinosaurierna och förändrade livsvilkoren kraftigt på jorden är väl kanske inte något man måste länka i en diskussion utan kanske sådant som man kan räkna med bör ingå i allmänbildningen.

Senast ändrad:
Nu har det blivit ännu en klimatråd med två lag: ett gäng som kommer med faktabaserade påståenden och länkar till källor och sedan ett mycket litet antal förhärdade, faktaresistenta klimatförnekare som har som sin livsfilosofi nummer ett att aldrig någonsin ange några källor för sina påståenden. I min värld är det märkligt att man kan vara naturälskare samtidigt som man är för förstörelse av naturen. 😢

Att jordplattorna rör sig och att det slagit ner Asteorider som forskarna till exempel påstå tog död på många av Dinosaurierna och förändrade livsvilkoren kraftigt på jorden är väl kanske inte något man måste länka i en diskussion utan kanske sådant som man kan räkna med bör ingå i allmänbildningen.
Stor underhållning. Bill sekunderar Bull. Nu väntar vi bara på att stygge Måns slår in slutklämmen ("Koldioxid är inte farligt. Vi andas ju själva ut den."). Det är sällan jag roas av ren dumhet eftersom den är grundorsaken till så mycket av världens elände, men när det går över en gräns så blir det faktiskt roligt. Tack för aftonens skratt.

Nu har det blivit ännu en klimatråd med två lag: ett gäng som kommer med faktabaserade påståenden och länkar till källor och sedan ett mycket litet antal förhärdade, faktaresistenta klimatförnekare som har som sin livsfilosofi nummer ett att aldrig någonsin ange några källor för sina påståenden. I min värld är det märkligt att man kan vara naturälskare samtidigt som man är för förstörelse av naturen. 😢

Bättre nu ?

Stor underhållning. Bill sekunderar Bull. Nu väntar vi bara på att stygge Måns slår in slutklämmen ("Koldioxid är inte farligt. Vi andas ju själva ut den."). Det är sällan jag roas av ren dumhet eftersom den är grundorsaken till så mycket av världens elände, men när det går över en gräns så blir det faktiskt roligt. Tack för aftonens skratt.
På ett sätt är det vågat att skriva allt för stolliga saker på ett forum. Risken finns att man inte blir tagen på allvar de gånger man säger något vettigt. Det klimatförnekarna nog inte inser är att de är fossilindustrins "nyttiga idioter". Klimatförnekarrörelsen tror jag startades av fossilindustrin. Däremot tror jag att det är mycket få av de som idag ifrågasätter AGW som är medvetna om de går fossiindustrins ärenden. För klimatförnekarna är förnekandet av AGW ett social grej. De känner att de tillhör en grupp. Grupptillhörighet är extremt viktigt för människor. Därför är klimatförnekare i mycket stor utsträckning icke konverteringsbara.

…tagen på allvar?

Du skojar?

Ordet är fritt, vilket märks…

Jag fortsätter att underhållas och tror att någon kanske är seriös ibland, medan många inlägg är på ett annat sätt.

Fortsätt för all del att skriva…är min uppmaning. Själv har jag lagt ner skrivandet. Det är inte roligt längre.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg