Klimatförändringar - vi lever i det

Vi har kraftigt minskat våra utsläpp sedan 1970talet och är ett föredöme som EU land och ligger under medelvärdet globalt, men som alla kan se så har varken vår medeltemperatur eller Globala medeltemperaturen inte följt samma fina trend.

Jag tolkar det som vad vi än gör för att sänka co2 utsläppen så har det enormt liten påverkan Globalt (läs någon promille).

Det vill till att dom stora utsläppsbovarna måste bättra sig för att det ska kunna påverka medeltemperaturen nämnvärt.

Ja såklart. Klimat och temperaturer styrs av globala utsläpp av CO2 (mest Kina). Vi är ett pyttelitet land som bidrar med någon promille, och våra utsläpp minskar hela tiden. Ingenting vi gör här i Swe kan bromsa klimatuppvärmningen.

Enligt tidigare inlägg.

Ja såklart. Klimat och temperaturer styrs av globala utsläpp av CO2 (mest Kina). Vi är ett pyttelitet land som bidrar med någon promille, och våra utsläpp minskar hela tiden. Ingenting vi gör här i Swe kan bromsa klimatuppvärmningen.

Enligt tidigare inlägg.

Sant.

Bara dumt att ruinera människor som redan dragit sitt strå till stacken med Miljöpartipriser på bensin och disel i Sverige till exempel när det ändå inte kommer att rädda Världen på något sätt.

Vettigare att se över våra konsumtionsvanorna i stället, Sverige och miljön skulle ha mycket att vinna på att man handlar kvalitet och gärna inhemskt/närproducerat när det är möjligt.

Det är intressant att titta på grafer över Sveriges co2 utsläpp och medeltemperaturer.

Vi har kraftigt minskat våra utsläpp sedan 1970talet och är ett föredöme som EU land och ligger under medelvärdet globalt, men som alla kan se så har varken vår medeltemperatur eller Globala medeltemperaturen inte följt samma fina trend.

Jag tolkar det som vad vi än gör så har det enormt liten påverkan Globalt (läs någon promille).

Det vill till att dom stora utsläppsbovarna måste bättra sig för att det ska kunna påverka medeltemperaturen nämnvärt.

Visa bilaga 46135
Visa bilaga 46136

Visa bilaga 46137

Javisst. Vi har gjort mycket, och en anledning till att vi i stort sett har en fossilfri elproduktion är vattenkraft och kärnkraft. Vindkraft påverkar också. När det gäller uppvärmning är det väldigt mycket fjärrvärme som verkar lokalt såklart, och även lokal kraftvärme, och detta är i stort sett fossilfritt.
Utmaningen är utsläpp från trafik och industri.
Jag arbetar i energibranschen så detta kan jag bra.

Utmaningen är utsläpp från trafik och industri.
Jag arbetar i energibranschen så detta kan jag bra.

Sveriges personbilar står för ca 0,012% av Världens co2 utsläpp.
12% av 0,2 promille alltså.

Ändå har personbilen i Sverige fått agera syndabock när det talar talas om klimat och fått hårda beskattningar.

Sedan finns det ju betydligt fler faktorer än koldioxidnivån som påverkar klimatet, så som solinstrålning, albedo, molnighet jordaxelns lutning, halten av andra växthusgaser m.m. m.m. Så jag köper inte budskapet om att klimatförändringarna enbart skulle bero på en ökad koldiodidhalt i atmosfären om ca 0,0015%.
Var kommer siffran 0,0015 % ifrån?

Sen kan man ju konstatera att det är just sambandet mellan jordaxelns lutning, solinstrålning, albedo och jordens medeltemperatur som en gång satte forskarvärlden på spåret om koldioxidhalten som den felande länken. Jag har postat en länk om det tidigare. Det finns andra kopplingar också men CO2 är den absolut mest betydelsefulla.

Var kommer siffran 0,0015 % ifrån?

Sen kan man ju konstatera att det är just sambandet mellan jordaxelns lutning, solinstrålning, albedo och jordens medeltemperatur som en gång satte forskarvärlden på spåret om koldioxidhalten som den felande länken. Jag har postat en länk om det tidigare. Det finns andra kopplingar också men CO2 är den absolut mest betydelsefulla.
Koldioxidhalten i atmosfären är alltså nu ca 0,0043%, en ökning från ca 0,0028% på förindustriell tid. Skillnaden blir då ca 0,0015%.

Sedan kan man ju undra vilken temperatur vi hade på jorden för ca 2 miljarder år sedan, då koldioxidhalten torde ha legat på ca 20% och fotosyntesen slog igenom och skapade världens kanske största miljökatastrof hittills, när det extremt giftiga ämnet syrgas började produceras av cyanobakterier.

Å än idag måste vi skydda kroppen mot denna syrgas i form av diverse antioxidanter...
/Niklas

Senast ändrad:
Sveriges personbilar står för ca 0,012% av Världens co2 utsläpp.
12% av 0,2 promille alltså.

Ändå har personbilen i Sverige fått agera syndabock när det talar talas om klimat och fått hårda beskattningar.

Men, men…jag sade bara att utmaningen i Sverige är transporter och industri.

Sverige har inga utmaningar i klimatfrågan att göra globalt sett. Däremot har vi lokala miljöproblem i städerna med överbefolkning, förtätad bebyggelse, för många bilar. Jag tror på strängare regler, och mer radikal och exkluderande design i trafiken för att göra det obekvämare att köra bil - färre filer, mer kullersten, färre p-platser, p-böter efter inkomst m.m.. Det sker en del bra saker men det är fortfarande inte reglerat hur många bilar man ska få äga under en livstid och hur många mil man ska få köra. Det är för fritt, och så länge det är så fritt, kommer det bli värre. Människan för dum för sitt bästa och kan inte hantera friheten.

Sen ska politikerna stå på sig och inte vika ner sig när SUV-gubbarna gnäller och rasar på social medier. Låt dem grina.

Själv lämnade jag stan för 12-13 år sen pga miljöproblemen och förtätningen, och bor numera utsocknes. Massa idioter här ute också, men det är längre avstånd mellan oss.

Det går åt rätt håll...
https://www.dn.se/motor/utslappen-i-trafiken-rusar-nu-ryker-fler-klimatmal/
1742109802960.png

När det gäller personbilar så finner jag det märkligt att köparna inte efterfrågar mycket mer energisnåla modeller, gäller modeller med förbränningsmotor, hybrider och elbilar.

Det som nog egentligen skulle behövas är "folkbilar" med riktigt låg energiförbrukning, betydligt lägre utsläpp, hållbara, billiga att köpa, äga, laga och serva.

Nej, 200 hästkrafter eller gärna mera, alla elektroniska finesser och lull-lull som man egentligen inte behöver för att komma från A till B verkar vara det som folk vill ha.
Sedan gnälls det att det är dyrt att köpa och äga bil dessutom över bilars utsläpp.

Nej, fram för mer energisnåla och ekonomiska bilar säger jag, det skulle gynna miljö, klimat och hushållsekonomi.

Senast ändrad:
Koldioxidhalten i atmosfären är alltså nu ca 0,0043%, en ökning från ca 0,0028% på förindustriell tid. Skillnaden blir då ca 0,0015%.

Sedan kan man ju undra vilken temperatur vi hade på jorden för ca 2 miljarder år sedan, då koldioxidhalten torde ha legat på ca 20% och fotosyntesen slog igenom och skapade världens kanske största miljökatastrof hittills, när det extremt giftiga ämnet syrgas började produceras av cyanobakterier.

Å än idag måste vi skydda kroppen mot denna syrgas i form av diverse antioxidanter...
/Niklas
Ja så små förändringar i absoluta tal räcker alltså för att driva klimatförändringar som istider. Bevisen för det är tunga. Vad det lär oss är att klimatet är ett system som är i en delikat balans. För mig innebär det att man bör ta nuvarande utveckling på största allvar. Att det skett genomgripande förändringar i geologiskt perspektiv ändrar inte på den saken.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg