Klimatförändringar - vi lever i det

Sedan finns det ju betydligt fler faktorer än koldioxidnivån som påverkar klimatet, så som solinstrålning, albedo, molnighet jordaxelns lutning, halten av andra växthusgaser m.m. m.m.

Wow! Det har de säkert inte tänkt på alla de där över 800 forskarna som var direkt involverade i att ta fram IPCC:s senaste rapport. Inte heller någon av de tusentals forskare och experter som granskat utkasten till rapporten. Mycket märkligt också att ingen som deltagit i framtagandet av de cirka 14000 vetenskapliga studier som ligger till grund för rapporten tagit hänsyn till dessa faktorer.

Du kanske ska ringa IPCC och berätta att de missat detta? Så det blir rätt i nästa rapport, menar jag. Här har du kontaktuppgifter:

Wow! Det har de säkert inte tänkt på alla de där över 800 forskarna som var direkt involverade i att ta fram IPCC:s senaste rapport. Inte heller någon av de tusentals forskare och experter som granskat utkasten till rapporten. Mycket märkligt också att ingen som deltagit i framtagandet av de cirka 14000 vetenskapliga studier som ligger till grund för rapporten tagit hänsyn till dessa faktorer.

Du kanske ska ringa IPCC och berätta att de missat detta? Så det blir rätt i nästa rapport, menar jag. Här har du kontaktuppgifter:

Nä, det verkar inte så, enligt massmediernas vinkling på debatten. Enligt den, så är det bara koldioxen som gäller och den bilden har ju onekligen fått fäste hos vissa medlemmar här på Utsidan också, märker jag.
/Niklas

Den här bilden tål att visas igen... :)
unknown_science.jpg

Dumheter som vanligt. Har inte sett någon här som förnekar klimatuppvärmning. Kan du inte bidra med något vettigt ?
När man pratar om förnekare syftar man ju på dem som förnekar att det är människans utsläpp av växthusgaser som orsakar uppvärmningen. Vill man förneka uppvärmning i sig så kallas man ju helt andra saker. Så bara för att klargöra det som verkar orsaka förvirring:

1) Håller du med om IPCC:s modeller om klimatförändringarna?
2) Håller du med om att det är människan som orsakat detta under industrialismen?

När man pratar om förnekare syftar man ju på dem som förnekar att det är människans utsläpp av växthusgaser som orsakar uppvärmningen. Vill man förneka uppvärmning i sig så kallas man ju helt andra saker. Så bara för att klargöra det som verkar orsaka förvirring:

2) Håller du med om att det är människan som orsakat detta under industrialismen?

Du har tydligen inte läst och förstått tidigare inlägg, hur svårt kan det va ? Läs och försök igen. Själv så tycker jag det är trist med att CO2-utsläpp orsakar klimatuppvärmning, men som läget är nu så finns det inget vi som personer eller land kan göra för att bromsa detta. Fattar du nu ?? :)

Nu blir det spännande! Vad skall det bli för svar på de frågorna?

Nä, det verkar inte så, enligt massmediernas vinkling på debatten. Enligt den, så är det bara koldioxen som gäller och den bilden har ju onekligen fått fäste hos vissa medlemmar här på Utsidan också, märker jag.
/Niklas
Finns andra också, såsom exempelvis metan och vattenånga. Men…koldioxid är det som det oftast pratas om, därav visas ofta statistik och grafer med koldioxid.
Metan kommer det att diskuteras mer om när permafrosten inte längre är det skyddande locket som hindrat metan att strömma upp från marken och ut i atmosfären.

Får jag svara på fråga 2? (ursäkta teckenstorlek mm)

2.
Industrialisering eller industrialism kännetecknas av fabriker, maskiner och masstillverkning. Industrialisering för med sig en mekaniserad tillverkning med långt gående arbetsfördelning där arbetsprocessen grundar sig på andra energikällor än enbart muskelkraft.

De samhällen som har industrialiserats skiljer sig stort från mindre utvecklade samhällen där jordbruk ofta är den dominerande näringsgrenen.

I industrialiserade samhällen är det bara en liten del av befolkningen som arbetar med jordbruk.

Det började på 1800-taletny teknikförvandlade människors sätt att arbeta och leva i Europa och USA.

Bättre transporter, nya städer och stora fabriker med maskiner drivna av vattenkrafteller ångkraft började bli vanliga. Tillgången på kol och järnmalm var viktig för ångkraft och järnvägar.​

Industrialismen utgör en av de viktigaste faktorerna som har påverkat samhället de senaste två hundra åren. Samtidigt är den miljöförstöring som industrialismen medfört ett av vår tids största globala problem.

Länk till ovan: https://www.so-rummet.se/kategorier/industrialism

Med den texten så svarar jag ja på att det är människorna som orsakat klimatkrisen.

På den första frågan så hänvisar jag till texten som SMHI har på sin sida, https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatmodeller-och-scenarier/hur-fungerar-en-klimatmodell

I slutet på texten står det följande:
FN:s klimatpanel IPCC har utarbetat så kallade emissionsscenarier (utsläppsscenarier) över hur atmosfären kan komma att förändras i framtiden. De flesta beräkningar med klimatmodeller följer något av dessa scenarier.

Frågan som en klimatmodell svarar på är alltså: om atmosfärens innehåll förändras på ett visst sätt, hur förändras då klimatet?

Så, jag svarar på något sätt ja, det som skrivs i rapporterna från IPCC är vetenskapligt framtagna och bör stämma med det som vi i nuläget vet och känner till.

Osäkerheten är stor, som man kan se i denna rapport, https://www.ipcc.ch/report/emissions-scenarios/

Det är intressant att titta på grafer över Sveriges co2 utsläpp och medeltemperaturer.

Vi har kraftigt minskat våra utsläpp sedan 1970talet och är ett föredöme som EU land och ligger under medelvärdet globalt, men som alla kan se så har varken vår medeltemperatur eller Globala medeltemperaturen inte följt samma fina trend.

Jag tolkar det som vad vi än gör i Sverige för att sänka co2 utsläppen så har det enormt liten påverkan Globalt (läs någon promille).

Det vill till att dom stora utsläppsbovarna måste bättra sig för att det ska kunna påverka medeltemperaturen nämnvärt.

1742051833151.png

1742052090027.png

1742052684155.png

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg