Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla åtgärder här i Sverige är helt meningslösa så länge som Kina och Indien ökar sina utsläpp enormt mkt varje år.
Jag tycker att du ska läsa inlägget ovanför ditt. Det du skriver är en alltför vanlig ursäkt för att fortsätta leva de liv vi gör.
Men, det är också framförallt USA och "västvärlden" som dragit upp utsläppen till den höga nivån. Dessutom är det vi som satt nivån för vad resten av världen nu uppfattar som en "dräglig levnadsstandard".
Jag tror inte att vi sabbar vår ekonomi genom att äta gräsbeteskött och vegetariskt och att tåg och buss istället för bil och flyg, och en massa andra saker som stör vårt bekväma liv, och det påverkar faktiskt. Inte om bara du gör det, men om hela den rika delen av världen gör det, och du är en del av den. Vi behöver fler politiska beslut som styr både privatpersoner och företag att göra de där jobbiga förändringarna. Vi kan inte på allvar försöka övertyga Kina att stoppa utvecklingen till samma liv som vi om vi inte går med på att mötas på mitten. Dessutom kommer vi att sabba Kinas ekonomi om vi slutar att importera från dem, så de kommer inte att ha mycket för om vi sabbar vår.
 
Senast ändrad:
Detta heliga kött...
Jag är inte vegetarian. Kött är gott. Däremot försöker jag i möjligaste mån avnjuta den där goda köttbiten med respekt för såväl miljön som djuret.

Det mesta kött jag lagar hemma (inte allt, jag är långt ifrån perfekt) kommer från gårdar i närheten, där djuren gått ute och där bonden har ett namn och ett ansikte.
Dyrt? Per kilo ja. Men inte om man behandlar köttet som den lyxvara det är.
Ät linsgryta en dag och bra kött en annan dag istället för att äta icas billiga fläskytterfile av okänt ursprung två dagar.
Istället för en stor skiva kossa från argentina (det står "gräsbete" på den, men den har levt på kraftfoder 95% av sitt liv) så tar du en mindre skiva svensk kossa och fyller upp med grönsaker.

Eller frossa dig riktigt däst på en rejäl bit perfekt grillat kött... ibland. Inte varje fredagsmiddag.
 
Svenskar vill så ofta vara bäst i klassen, men här spelar det inte nån större roll vad lilla svedala gör om de stora elefanterna inte visar vägen först. Tycker sverige ska chilla lite och inte stressa fram några beslut i panik. Låt andra gå före. Sverige kommer inte att kunna ändra på nånting i den globala miljön. Vi är för små och obetydliga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg