Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Alla åtgärder här i Sverige är helt meningslösa så länge som Kina och Indien ökar sina utsläpp enormt mkt varje år.
Jag tycker att du ska läsa inlägget ovanför ditt. Det du skriver är en alltför vanlig ursäkt för att fortsätta leva de liv vi gör.
Men, det är också framförallt USA och "västvärlden" som dragit upp utsläppen till den höga nivån. Dessutom är det vi som satt nivån för vad resten av världen nu uppfattar som en "dräglig levnadsstandard".
Jag tror inte att vi sabbar vår ekonomi genom att äta gräsbeteskött och vegetariskt och att tåg och buss istället för bil och flyg, och en massa andra saker som stör vårt bekväma liv, och det påverkar faktiskt. Inte om bara du gör det, men om hela den rika delen av världen gör det, och du är en del av den. Vi behöver fler politiska beslut som styr både privatpersoner och företag att göra de där jobbiga förändringarna. Vi kan inte på allvar försöka övertyga Kina att stoppa utvecklingen till samma liv som vi om vi inte går med på att mötas på mitten. Dessutom kommer vi att sabba Kinas ekonomi om vi slutar att importera från dem, så de kommer inte att ha mycket för om vi sabbar vår.
 
Senast ändrad:
Detta heliga kött...
Jag är inte vegetarian. Kött är gott. Däremot försöker jag i möjligaste mån avnjuta den där goda köttbiten med respekt för såväl miljön som djuret.

Det mesta kött jag lagar hemma (inte allt, jag är långt ifrån perfekt) kommer från gårdar i närheten, där djuren gått ute och där bonden har ett namn och ett ansikte.
Dyrt? Per kilo ja. Men inte om man behandlar köttet som den lyxvara det är.
Ät linsgryta en dag och bra kött en annan dag istället för att äta icas billiga fläskytterfile av okänt ursprung två dagar.
Istället för en stor skiva kossa från argentina (det står "gräsbete" på den, men den har levt på kraftfoder 95% av sitt liv) så tar du en mindre skiva svensk kossa och fyller upp med grönsaker.

Eller frossa dig riktigt däst på en rejäl bit perfekt grillat kött... ibland. Inte varje fredagsmiddag.
 
Svenskar vill så ofta vara bäst i klassen, men här spelar det inte nån större roll vad lilla svedala gör om de stora elefanterna inte visar vägen först. Tycker sverige ska chilla lite och inte stressa fram några beslut i panik. Låt andra gå före. Sverige kommer inte att kunna ändra på nånting i den globala miljön. Vi är för små och obetydliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg