Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Inga bensinbilar, förnybar energi, innovationer i agrikulturen etc.
Tror inte innovation löser allt, det krävs nog vissa beteendeförändringar också, bäde hos oss i Sverige som redan gör och har gjort en del likväl som hos andra som har kommit kortare på miljövänlighetsresan.

Jag ogillar lilleputtsyndromet, kan man bättra sig så bör man göra det. Att andra gör (mer) fel rättfärdigar inte mina fel och brister.

/Patrik
 
Själv så ogillar jag dumhet och korkade människor, och den enorma fokus på Svenska utsläpp som finns i alla media här. Såklart vi ska fortsätta att minska utsläpp i lagom takt, som vi gör nu, och har gjort i decennier. Vi som land ligger redan väldigt bra till, och gör vad vi kan realistiskt sett. Men det spelar ingen roll alls för att bromsa den globala uppvärmningen.
 
Själv så ogillar jag dumhet och korkade människor, och den enorma fokus på Svenska utsläpp som finns i alla media här. Såklart vi ska fortsätta att minska utsläpp i lagom takt, som vi gör nu, och har gjort i decennier. Vi som land ligger redan väldigt bra till, och gör vad vi kan realistiskt sett. Men det spelar ingen roll alls för att bromsa den globala uppvärmningen.
Sant.
Inget blir annorlunda på den fronten om inte dom stora syndarna börjar närma sig Svensk nivå, spelar ingen roll hur långt Sverige springer före om dom inte gör sitt.

Sen kan man sitta med tagelskjorta och äta hur små portioner vegomat och cykelpendla till jobbet i snöstorm hur mycket man vill, det blir ändå inget annat än symbolhandlingar.

Men klimatskräck är beskattningsbart, inte nödvändigtvis öronmärkt till klimatåtgärder utan passar bra till att fylla dom avgrundsdjupa hålen i välfärden.

Skulle jag vara politiker skulle jag älska klimatspöket. 😆
 
Senast ändrad:
Så länge vi har en linjär ekonomi där vi ska konsumera så kommer glaciärerna fortsätta smälta.
Vi köper billiga prylar och kläder från andra länder där utsläppen hamnar och där arbetsförhållandena inte är lika bra som i Sverige. När något är för billig blir det oftast dyrare i långa loppet och det är resultatet vi ser nu.

 
Vi skulle kunna göra ganska mycket utan att vår vardag påverkas överhuvudtaget. Om vi slutar importera billig skit som producerats av barnarbetare i U-länder, med lokal miljöförstöring som följd, som sedan fraktas (subventionerat) runt hela jorden, som används en eller två gånger av nån "fast fashionista" i Sverige innan det kastas och fraktas (subventionerat) till ett annat U-land där det tippas och förstör den lokala miljön. Det är ett obegripligt slöseri med resurser till ingen som helst nytta...
Samma sak med transporterna av billiga matvaror runt hela jorden. Obegripligt slöseri för att vi ska kunna köpa skalade räkor någon krona billigare/kilo.
Transporter av varor måste beskattas eller åtminstone bära sina egna kostnader, ja inte bara i Sverige förstås, utan worldwide. Men vi i Sverige kan avstå från den typen av konsumtion utan att det skulle påverka vår levnadsstandard.
 
Just.

Ju fortare man fattar att man inte räddar Världen med 300 hästkrafters elbilar, elcyklar och importerad Tofu ju fortare kan man höja blicken och se jätteproblemen överkonsumtion, slit & släng, modenyck-inköp tillsammans med idiotiska Globala transporter.

Detta i kombination med överbefolkning tär hårt på naturresurser, miljö och klimat.

Köpa kvalitet för livet har tyvärr dessvärre blivit nästan omöjligt då vi tillsammans skapat en marknad där mest billigt krafs av i bästa fall tveksam livslängd efterfrågas.

Samtidigt är det just det som håller Världsekonomins hjul snurrande, måste säljas lite mera än förra bokslutet för att Aktieägarna inte ska få kalla fötter.

Svår nöt att knäcka.
 
Senast ändrad:
Jag som ofta lyssnar på Sveriges Radio P1 reagerar över att de påminner om ”klimatkatastrofen” i nästan alla radioprogram där de kan göra så. Den dolda planen gör mig misstänksam. Och besviken då de borde försöka vara ett hyfsat neutralt medieföretag som tjänar landets invånare.

Sverige har bland EU:s och Europas lägsta utsläpp av fossil koldioxid, som andra har skrivit i tråden. Det är tyst om den saken i samhällsdebatten. Varför? Jag gissar att den stora majoriteten av svenskarna är ovetandes om hur utomordentligt bra vi ligger till i utsläppsligan.

För mig framstår det som något som liknar en ”masspsykos” som har planterats av aktörer med dolda intressen. De använder budskapet om den förestående undergången som har använts av predikanter i alla tider. Och skuldbeläggande. För att kunna skattlägga. Och ta ifrån oss frihet. Samt dra fokus från andra viktiga missförhållanden i samhället.

Flockmentaliteten är tydlig. Den som ifrågasätter svartmålas.

Vi behöver inse var vi i Sverige ligger i utsläppsligan, tycker jag. Och läsa på om klimathistoria som berättat att vi har haft ett varmare klimat och att det inte är någon katastrof.

Med det sagt tycker jag inte att vi ska strunta i frågan helt. Men för att inte plåga oss i onödan och sabotera vår ekonomi i konkurrens med andra länder bör vi vänta in andra länder en aning så att vi spelar med liknande villkor.

Jag tror på tekniken. Låt elbilarna få tid på sig att utvecklas på samma sätt som exempelvis mobiltelefonerna. Ge det 20 år. Alla bilar behöver inte köras fossilfritt därefter, lite koldioxidutsläpp tål naturen. Det finns en beredskapsmässig fördel med fordon som inte är fossilberoende.

Tycker synd om alla människor som givits klimatångest och kanske tror att det är kört. Att skrämma unga människor på det viset är problematiskt. Ser även att andra miljöfrågor trängs undan av det ensidiga fokuset på ”klimatkrisen”.
 
Transporter av varor måste beskattas eller åtminstone bära sina egna kostnader, ja inte bara i Sverige förstås, utan worldwide.

Förr hade vi ju en stötdämpare mot sådant i form av gränstullavgifter och handlade mera inhemskt.

Man åkte Volvo eller SAAB, tittade på Luxor tv och åt övervägande Svenskproducerad mat.

Men det var då det
 
Senast ändrad:
Luxor är turkiskt idag, volvo kinesisk och Saab gör vapensucce på börsen. De har mångdubblat sitt värde sen Putins invasion.

Att vända den negativa klimatpåverkan tror inte jag vi som lever idag kommer få uppleva. Det tar nog mycket lång tid att vända det här "rusande tåget". Om det tagit så här många år att komma dit vi är idag, så går det nog inte snabbare att vända utvecklingen. Tvärtom kanske.
 

Nej, det är lite naivt att tro att man Globalt skulle kunna vända detta på till 2040 eller vad det talas om.
Att köra Svensk ekonomi i diket med klimatskam som pådrivare under samma tid medan övriga länder som har lägre miljö och klimatambitioner halkar mer efter är sannolikt mycket lättare att lyckas med.
 
Jag som ofta lyssnar på Sveriges Radio P1 reagerar över att de påminner om ”klimatkatastrofen” i nästan alla radioprogram där de kan göra så. Den dolda planen gör mig misstänksam. Och besviken då de borde försöka vara ett hyfsat neutralt medieföretag som tjänar landets invånare.

Sverige har bland EU:s och Europas lägsta utsläpp av fossil koldioxid, som andra har skrivit i tråden. Det är tyst om den saken i samhällsdebatten. Varför? Jag gissar att den stora majoriteten av svenskarna är ovetandes om hur utomordentligt bra vi ligger till i utsläppsligan.

För mig framstår det som något som liknar en ”masspsykos” som har planterats av aktörer med dolda intressen. De använder budskapet om den förestående undergången som har använts av predikanter i alla tider. Och skuldbeläggande. För att kunna skattlägga. Och ta ifrån oss frihet. Samt dra fokus från andra viktiga missförhållanden i samhället.

Flockmentaliteten är tydlig. Den som ifrågasätter svartmålas.

Vi behöver inse var vi i Sverige ligger i utsläppsligan, tycker jag. Och läsa på om klimathistoria som berättat att vi har haft ett varmare klimat och att det inte är någon katastrof.

Med det sagt tycker jag inte att vi ska strunta i frågan helt. Men för att inte plåga oss i onödan och sabotera vår ekonomi i konkurrens med andra länder bör vi vänta in andra länder en aning så att vi spelar med liknande villkor.

Jag tror på tekniken. Låt elbilarna få tid på sig att utvecklas på samma sätt som exempelvis mobiltelefonerna. Ge det 20 år. Alla bilar behöver inte köras fossilfritt därefter, lite koldioxidutsläpp tål naturen. Det finns en beredskapsmässig fördel med fordon som inte är fossilberoende.

Tycker synd om alla människor som givits klimatångest och kanske tror att det är kört. Att skrämma unga människor på det viset är problematiskt. Ser även att andra miljöfrågor trängs undan av det ensidiga fokuset på ”klimatkrisen”.
Nja...de utsläpp av koldioxid som skett sedan mitten av 1700-talet, när vi började förbränna kol och olja i en mycket högre utsträckning än tidigare, har faktiskt höjt koldioxidnivån i atmosfären och på så sätt orsakat en förändrad växthuseffekt på ett sätt man inte sett tidigare. Tiden tänker jag på...att det gått så fort.
Vi vet inte vad som händer framöver, men att det blir svårare och värre klimatkatastrofer är inte rocket science direkt. IPCC har rapporter som inte är så roliga att läsa.

"Aktörer med dolda intressen"? Javisst! Hela kol och oljeindustrin till exempel...det finns ingen i den branschen som vill att vi slutar använda fossila bränslen...ja, kanske några i och för sig.

Ja, jag vet inte...tekniken kan inte lösa våra stora utmaningar.

Den här kurvan är inte så upplyftande, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Mauna_Loa_CO2_monthly_mean_concentration.svg
1727811997023.png


Tänk om exempelvis Australien sade att de ska bli världsledande inom solenergi, och fasa ut kolet. Det skulle elda på omställningen till annat än kol och olja. Australien exporterar väldigt mycket kol...

Hmmm...jag ser på fakta...håller inte på med konspirationsteorier. Visst finns det de som inte tänker längre än näsan räcker, men att det var 38 grader varmt i havet utanför Florida för inte så länge sedan kan ju inte vara normalt direkt, snarare en väckarklocka.

Jag hoppas på det bästa, och ser realistiskt på det som sker...det ser inte så bra ut.
 
Själv så ogillar jag dumhet och korkade människor, och den enorma fokus på Svenska utsläpp som finns i alla media här. Såklart vi ska fortsätta att minska utsläpp i lagom takt, som vi gör nu, och har gjort i decennier. Vi som land ligger redan väldigt bra till, och gör vad vi kan realistiskt sett. Men det spelar ingen roll alls för att bromsa den globala uppvärmningen.
Det kan man ju säga om vilken 10-miljoners befolkningsgrupp som helst. Att det inte spelar nån roll alltså...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg