Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

När älgarna som är skjutna ändå äts upp så spelar det självklart ingen roll totalt sätt om jag skulle äta älgkött istället för något annat kött. Det skulle bara medföra att någon annan inte får äta älgkött.

"Ingen vits att byta in min fosilbil till en elbil för då kommer bara någon annan i alla fall att köra den"

Använder du samma resonemang om ekologiskt och klimatsmarta val i affären, att det inte räcker till alla i Sverige så jag skippar det ?

Hur vet du vad Älgjägaren gör med sina pengar han får för Älgköttet ?

Han kanske lägger dom på en resa till Norge och fiskar upp Sej och Torsk och tar hem till frysen i stället eller köper kyckling av bonden granngårds för dom så det blir ännu mera Älgkött till salu ?
 
Senast ändrad:
Som tillägg så är det faktiskt så illa att det varje år i Sverige grävs ner massor prima ekologiskt, klimatsmart och närproducerat kött på grund av krångligt och stelbent regelverk.

Kunde man sälja Vildsvin som skjuts på skyddsjakt på ett smidigare sätt skulle det gagna många och mycket och ersätta sämre alternativ.
 
"Ingen vits att byta in min fosilbil till en elbil för då kommer bara någon annan i alla fall att köra den"
Nu pratar vi alltså om älgkött som är en klart begränsad vara med liten möjlighet till en stor ökning.

Använder du samma resonemang om ekologiskt och klimatsmarta val i affären ?
Är de på samma sätt begränsade?

Hur vet du vad Älgjägaren gör med sina pengar han får för Älgköttet ?

Han kanske lägger dom på en resa till Norge och fiskar upp Sej och Torsk och tar hem till frysen i stället eller köper kyckligfile för dom så det blir ännu mera Älgkött till salu ?
Låter troligt. Är ju fortfarande så att det inte finns så mycket älgkött.

Men du är har rätt, om resultatet av att alla köper älgkött istället för biff är att jägarna blir veganer för att hårdra det så blir det totalt sätt bättre.

Tror väl dock inte att de som äter älg idag är de första att gå över till fisk, kyckling eller veganism.

Har faktiskt ingen tro på att det att folk flest skulle äta mer vilt skulle medföra något annat än att prisen skulle gå upp. Det är ju helt enkelt inte möjligt att få tag i viltkött i en stor mängd.
 
Nu pratar vi alltså om älgkött som är en klart begränsad vara med liten möjlighet till en stor ökning.


Är de på samma sätt begränsade?


Låter troligt. Är ju fortfarande så att det inte finns så mycket älgkött.

Men du är har rätt, om resultatet av att alla köper älgkött istället för biff är att jägarna blir veganer för att hårdra det så blir det totalt sätt bättre.

Tror väl dock inte att de som äter älg idag är de första att gå över till fisk, kyckling eller veganism.

Har faktiskt ingen tro på att det att folk flest skulle äta mer vilt skulle medföra något annat än att prisen skulle gå upp. Det är ju helt enkelt inte möjligt att få tag i viltkött i en stor mängd.
Låter som en bortförklaring så god som någon. 👍
 
Tycker det låter som fakta jag.

Så vad tror du? Vad skulle ske om alla i Stockholm skulle köpa älg kött? Pris? Hur mycket skulle produceras? Vad skulle ni som nu har enkel tillgång till älgkött göra?

Vad skulle ske totalt sätt med kött konsumtionen?
Åter igen, alla kan inte göra allt eller lika.
För vissa är att investera i en elbil ett bra val, för vissa är istället att flytta närmare jobbet eller jobba mera hemmifrån ett bättre val.
Andra gör kanske lämpligare i att cykla till jobbet.

Köp då exempelvis Vildsvinskött som finns i överflöd då i stället om du är orolig att Älgköttet ska ta slut.

Att gömma sig bakom ursäkten "det räcker i alla fall inte till alla" duger inte.
 
Nästan sommar fortfarande, i slutet på September. Riktigt skönt !!

F.ö. fattar jag inte varför alla kallar den där lilla snöklumpen på sydtoppen för en glaciär ? En glaciär är stor, tjock, med sprickor, och rinner nedför berget.
 
Kött, jakt och grymtande vildsvin? Det här verkar ha spårat ur från ämnet.

Att Kebnekaises sydtopp minskar i höjd är väl det minsta problemet.

Glaciärerna i fjällen minskar märkbart för varje år och snöfält på sensommaren blir mer och mer ovanligt.
Sämre betesområden för renar.
Trädgränsen flyttas uppåt.
Förändringar i ekosystem där vissa arter försvinner och andra flyttar in (både på land och i vatten).
Små fjällsjöar försvinner.
Sankmark breder ut sig.
Med mera med mera...

Tydligen ökar även risken för ras.
Ackumulerade mängder vatten i marken vid stora mängder regn kan utlösa ras.
Permafrost på högre höjder binder sten och grus som när det tinar kan börja röra på sig i ras av olika storlek.

Om man ser till friluftslivet så kanske det blir så att en del leder behöver dras om på grund av klimatförändringen.

Finns mängder med information för den som inte nöjer sig med att enbart gissa och tycka. Exempelvis:

 
Yep, utan tvivel blir det varmare vartefter. Därmot är det trist med all domedagsstämning i alla artiklar. OjOj katastrof --- :) Men här är det ingen fara, ska bli skönt med lite varmare väder. Kan kanske odla vindruvor på balkongen ?!
 
Tror väl dock inte att de som äter älg idag är de första att gå över till fisk, kyckling eller veganism.

Ser inge motsättning i att man som jägare inte skulle kunna variera dieten mellan kött, fisk och fågel.

Jag gör det ju själv som jägare och fiskare.
Vet även jägare som byter till sig vilt mot tex fjällröding.
 
Åter igen, alla kan inte göra allt eller lika.
För vissa är att investera i en elbil ett bra val, för vissa är istället att flytta närmare jobbet eller jobba mera hemmifrån ett bättre val.
Andra gör kanske lämpligare i att cykla till jobbet.

Köp då exempelvis Vildsvinskött som finns i överflöd då i stället om du är orolig att Älgköttet ska ta slut.

Att gömma sig bakom ursäkten "det räcker i alla fall inte till alla" duger inte.

Kan du inte hålla dig till saken? Hur det är med överflöd av vildsvin kött vet jag inte då jag inte bor i ett land där vildsvin ökar exponentiellt.

Så hur fungerar det om många vill börja äta mer viltkött når det är en väldigt begränsad resurs som inte har någon direkt möjlighet att öka? Men det är klart, om man förlorar ännu mer kontroll över vildsvinen så kanske det blir en del mat. Har väl dock inte så positivt för folk flest.
Ser inge motsättning i att man som jägare inte skulle kunna variera dieten mellan kött, fisk och fågel.

Jag gör det ju själv som jägare och fiskare.
Vet även jägare som byter till sig vilt mot tex fjällröding.
Var väl inte helt det jag menade eller skrev. Tror väl inte jägare är de första som minskar hur mycket (vilt) kött de äter.

Tror helt enkelt att det inte löser något som helst om fler skulle börja äta viltkött eftersom det inte är en lösning som kan fungera för speciellt många.

Att äta mindre kött har en effekt däremot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg