Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Konsumptionsbaserade utsläpp är det bara miljömuppar som använder. ...
Tror du på fullt allvar att Kina skulle producera flera miljarder helt onödiga plastprylar om ingen i västvärlden skulle köpa dem ? Det är väl helt självklart att våra konsumtionsmönster styr åtminstone tillverkningsindustrins utsläpp i Kina, och i och med det också en ganska stor del av de kolkraftverk som Kina byggt.
Jag är ingen "miljömupp", men tycker ändå att det är häpnadsväckande hur en del resonerar kring dessa "dolda agendor" och liknande. Om alla seriösa klimatforskare som inte är köpta av fossilindustrin kommer fram till ungefär samma slutsats är det inte för att någon global konspiration styr dem, utan för att det helt enkelt är den mest troliga förklaringen.... Är ni antivaxxare och flat-earthers också, eller?
 
Ganska självklart att man ska använda officiell statistik när man diskuterar, samma som Eu och myndigheter osv använder. Inte något som aktivister och miljömuppar hittar på.
Finns bra referenser tidigare.
 
Frågan var inte den, utan frågan är om du inte tror att vår konsumtion styr produktionen = utsläppen i produktionslandet ??
Jag håller för övrigt med om att alla instanser borde räkna utsläppen på samma sätt, där finns det en kryphål för olika intressegrupper att vinkla statistiken åt det håll man vill, och en liten risk att en politisk agenda får styra klimatpolitiken. Rent vetenskapligt är det en ganska enkel fråga, men politiskt not so much.
 
Man ska använda så bra statistik man kan. Men vilka mått som är relevanta beror på vad man diskuterar.
Produktionsbaserad statistik är relevant för just produktionen.
Konsumtionsbaserad statistiok är relevant för konsumentbeteende.

Tittar vi specifikt på sverige så har vi gjort en hel del bra redan på produktionssidan. Mycket riktigt kan vi inte påverka så jättemycket där längre. Däremot har vi påverkan som konsumenter.
Köp mer lokala thjjånster och mindre skräp från långtbortistan.
 
Om olika sätt att räkna utsläpp av fossilt kol:

Vi i Sverige får hålla oss till det sätt att räkna utsläpp som har valts internationellt tycker jag. Det valda sättet ger gissningsvis en effektiv väg för beslutsfattare att påverka utsläppen. Det är lätt att förstå och skapa engagemang för hos medborgarna.

Jag tvivlar på att det går att ta fram tillförlitliga siffror på ”konsumtionsbaserade utsläpp”. Det skulle kräva att man plockar ner produkter i beståndsdelar och reder ut hur mycket utsläpp varje beståndsdel givit i en process i ett fjärran land. Det skulle kräva handelshinder eller folklig bojkott av vissa länders varor om man vill sänka utsläppen. Som tankeexperiment är det inte helt fel. Jag kan inte överblicka konsekvenserna just nu. Värt en diskussion där ni som vill driva den linjen får beskriva hur det ska gå till. Jag har inget emot att klippa banden med Kina.

Ett annat sätt att räkna utsläpp av fossilt kol är att räkna hur mycket fossilbränsle varje land tar upp ur marken. Det är landet som tar upp bränslet som tjänar pengar på det. Vidare skulle man kunna summera alla länders historiska upptag av fossilt kol. Skriver det för att ge perspektiv på olika sätt att räkna.
 
En poäng till som inte framkommit, faktiskt så att den Svenska skogen tar upp lika mkt co2 som släpps ut i landet. Så vi är redan co2-neutrala. Så varför gnäller alla miljömuppar ??
 
I miljörörelsen uppmärksammades problematiken med växthusgaser redan på 80-talet. Under 90-talet började allt fler forskare komma fram till samma slutsats, till någon gång för kanske 30 år sedan när i princip alla förstod allvaret i det hela. Under några år trodde jag att detta skulle bli en av de första miljöfrågorna som VERKLIGEN skulle tas på allvar av en rejäl majoritet av svenska folket (och därmed de som säljer sina tjänster till folk; politiker och företag).
Nu är jag äldre och klokare och har förstått att det inte kommer att hända. Vi lever i dumskallarnas diktatur - de som har en agenda och resurser att hjärntvätta kan driva fårflocken framför sig i den riktning de önskar. Det enda man själv kan göra är att exponera sig själv så lite som möjligt för dumheterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg